10 tips voor een succesvolle landingspagina

Door Maarten op 22 mei 2014

Je kunt door slimme zoekwoorden in te zetten je vindbaarheid vergroten, met een sterke SEA-campagne extra bezoekers aantrekken en de binding met je doelgroep vergroten door social media te gebruiken. Maar wat gebeurt er eigenlijk als een bezoeker op je landingspagina komt? Het maakt niet uit hoeveel bezoekers je hebt, als deze niet omgezet worden in klanten, dan mist de pagina zijn doel. Wij geven 10 tips voor een succesvolle landingspagina.

Een landingspagina die prikkelt

Een effectieve landingspagina begint bij de juiste basis. Je wilt een landingspagina die prikkelt, de juiste indruk maakt EN de lezer overhaalt tot actie. Inschrijven voor een nieuwsbrief, offerte aanvragen of een product aankopen. Begin bij de basis en bedenk of de landingspagina een vast onderdeel van de website wordt of niet. Een vaste landingspagina is vaak bedoelt om te ontdekken: het roept op tot verder klikken naar een bestemmingspagina waar conversie het doel is.

10 tips voor een goede landingspagina 

1. Bedenk van tevoren het doel van de pagina
Wat wil je exact bereiken op je pagina? Meer nieuwsbrief inschrijvingen of juist offerte aanvragen? Pas hier het ontwerp en de tekst van de pagina op aan.

2. Match met je campagne
Je online campagne is interessant genoeg om op te klikken, de landingspagina moet hier dus perfect op aansluiten. Verkoop je in je campagne telefoon opladers? Laat dit dan in de eerste alinea van de tekst terugkomen. Wat je belooft moet je ook waarmaken. Ook bevestigt dit de keuze van een bezoeker.

3. Denk aan je bron
Creëer een andere landingspagina voor bezoekers die klikken op een advertentie via social media dan via een display-advertentie. De behoefte van deze bezoeker verschilt vaak, denk hier dus van tevoren goed over na.

4. Zorg voor een sterke titel
Zo snel als een bezoeker op je website komt, is hij ook weer weg. Een sterke titel maakt niet alleen nieuwsgierig, maar zet ook aan tot doorlezen. Ook hier bevestig je de keuze van de lezer door het onderwerp te noemen.

5. Maak de tekst scanbaar
Website bezoekers willen maar één ding, en snel een beetje. Help ze een handje door de tekst scanbaar te maken en verhoog hiermee het gebruikersgemak.

6. Above the fold
Je kunt er niet van uit gaan dat bezoekers naar beneden scrollen en alles bekijken wat je te bieden hebt. Plaats dus je belangrijkste boodschap bovenaan.

7. Geef niet teveel informatie
Teveel informatie kan afleiden van het doel en de lezer verwarren. Vermeld niet al je producten, gewonnen awards of laatste nieuwtjes. Hoe specifieker de boodschap, hoe duidelijker deze binnenkomt.

8. Steek tijd in het design
Het design van je pagina draagt bij aan de boodschap die je wilt overbrengen. Zorg dat dit past bij het product en bedrijf.

9. Sluit af met een heldere call-to-action
Bied altijd één overheersende call-to-action, uiteraard boven de paginavouw. Zorg dat de call-to-action visueel gezien opvalt en gebruik heldere teksten in gebiedende vorm. Je roept letterlijk op tot actie. Dus ‘Bekijk gratis’ in plaats van ‘Gratis te bekijken’.  

10. Test en pas aan
Tot slot is het essentieel om het effect van je landingspagina te testen. Experimenteer bijvoorbeeld met je call-to-action en pas aan wanneer nodig. A/B testen is een goede methode om te testen welk design of tekst het hoogste rendement behaalt.  

Immense heeft alles in huis om een succesvolle landingspagina te schrijven, ontwerpen en te testen. Vraag nu meer informatie aan via +31 (0)20 - 737 2421 | info@immense.nl