11 zakelijke blog ideeën die werken

Door Maarten op 13 augustus 2014

Een bedrijfsblog is een slimme manier om, door je expertise te tonen, bestaande klanten te binden en zelfs nieuwe klanten te werven. Hier heb je echter wel content voor nodig die de lezer interesseert én prikkelt. Wil jij ook zo’n goudmijntje opzetten? Laat je dan inspireren door onze onderwerp ideeën!

1. Bied een oplossing voor een probleem

Klanten komen bij jou om een probleem op te lossen. Behalve een product, hebben ze vaak ook behoefte aan advies of informatie. Welk probleem is dat? Als je hier antwoord op weet, kun je je blog gebruiken om een oplossing voor het probleem te geven. Begin met het beantwoorden van de meest gestelde vragen. Geef in elk blog een praktische en makkelijk te begrijpen uitleg. Door je blogs te baseren op vragen die je klanten echt stellen, weet je zeker dat het onderwerpen zijn waar je klanten over willen lezen. Kijk ook eens in Google Analytics waar je bezoekers op zoeken binnen je site of noteer de meest gestelde vragen tijdens een sales gesprek.

2. How-to blogs

‘How-to’ content is ontzettend waardevol. Een video is vaak de meest populaire format voor dit soort content. How-to content is simpelweg uitleggen hoe je iets bereikt. Het plakken van een lekke band bijvoorbeeld. Zorg wel dat je zeker weet dat de uitkomst van je onderwerp iets is waar je lezers op zitten te wachten of wat je lezers daadwerkelijk kunnen uitvoeren. Een How-to waarbij je een genie in wiskunde moet zijn, terwijl jouw gemiddelde koper dit niet is, slaat niet aan. Geef in je How-to de verschillende stappen aan die gevolgd moeten worden, de apparatuur die je nodig hebt en de moeilijkheidsgraad van de tutorial.  

3. Visuals en infographics

Je krijgt vaak veel meer reacties op een blog als je niet alleen met tekst, maar ook met beeld een verhaal vertelt. Een infographic is een effectieve manier om in één beeld duidelijk te maken wat je bedoelt. Ook is een infographic aantrekkelijk om te delen, wat je zichtbaarheid weer ten goede komt.

Infograpic over infograpics

4. Persoonlijke mening

Waarschijnlijk besteed je zelf ook veel tijd aan het oplossen van een probleem binnen je eigen branche of bedrijf. De oplossing is vast ook interessant voor iemand anders. In een blog kun je uitleggen waarom het een probleem is, wat voor effect het heeft, wat jouw visie is op de oplossing, waarom het de branche verandert en waarom het interessant is voor anderen. Verkoop je mening met passie. Mensen vinden het heerlijk om geïnspireerd te raken door iemand ander z’n kijk op de wereld. Doe er je voordeel mee!

5. Waar je lezers om vragen

Simpel. Vraag aan je lezers waar ze behoefte aan hebben. Via een poll op je site of juist door een open vraag te stellen. Soms denk je te weten wat lezers willen lezen, maar de antwoorden kunnen je nog weleens verassen!

6. Bied educatieve, informatieve inhoud

Focus op educatieve, informatieve content dat geen promotionele insteek heeft. Vooral op internet hebben lezers snel genoeg van commerciële boodschappen. Zeker als iemand op zoek is naar informatie. Uiteraard is de achterliggende gedachte wel commercieel: namelijk dat de lezer voor meer informatie bij jou terecht kan. Als je dit maar niet het artikel laat overschaduwen. 

7. Kijk naar je concurrent

Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Scoort je concurrent hoog met een blog in de zoekresultaten? Dan is de kans groot dat jouw lezers dit ook interessant zullen vinden. Herschrijf het artikel van je concurrent en maak het nog beter. 

8. Noem cijfers

Hoe meer hoe beter. Lezers willen hun informatie snel en makkelijk. Door relevante cijfers te noemen grijp je direct de aandacht van je lezers. 

9. Niet over je eigen producten

Schrijf niet alleen over je eigen producten. Nieuwe lanceringen zijn voor jou en je collega’s ongetwijfeld reuze interessant. Probeer echter te vermijden dat je blog hiermee vol staat. Je klanten hebben meer interesse in wat voor problemen jouw producten kunnen oplossen. Vertel wat je lezer wil horen, niet wat je verkoopt. 

10. Succesverhalen delen

Mensen snakken naar succesverhalen. Vermom je boodschap in een succesverhaal en verwerk hier je voornaamste usp’s in die de lezer er zelf uit kan halen. Als je je marktpenetratiegraad wilt laten groeien en meer klanten wilt scoren, dan is het delen van reviews een kosten effectieve manier. Maak dus je klanten ambassadeurs. 

11. Leg vakjargon uit

Werk je in een branche waar veel gebruik wordt gemaakt van technische termen en vakjargon? Een blog leent zich goed om deze termen in begrijpbare taal uit te leggen. Dit verlaagt ook de drempel voor een klant om contact op te nemen. Ze weten immers dat je ook in hun taal communiceert. 

Heb je zelf geen tijd om te bloggen? Vraag dan nu een vrijblijvende offerte aan via info@immense.nl. Wij doen het graag voor je!