12 functies in Google Analytics die je waarschijnlijk niet gebruikt

12 functies in Google Analytics die je waarschijnlijk niet gebruikt Door Maarten op 06 december 2016

Google heeft in de afgelopen jaren een aantal belangrijke functies geïntroduceerd op het Analytics platform. Het is opmerkelijk hoe weinig er gebruik wordt gemaakt van deze belangrijke functies, zeker omdat ze een aantal al jaren beschikbaar zijn op het platform. Kenmerkend voor online marketeers die vast komen te zitten in hun werk.

Ze gebruiken steeds dezelfde paar functies zonder de nieuwe uit te proberen. Tijd om daarom eens een paar vrij onbekende functies op een rij te zetten die kunnen toveren met je data. Probeer ze uit ze en kom erachter wat voor invloed het zal hebben op je digitale marketing business.

1. Aangepaste meldingen

Met aangepaste meldingen, custom alerts genoemd in Analytics, kan een melding ingesteld worden wanneer er aan bepaalde criteria is voldaan. Google zorgt voor een aantal automatische meldingen, maar het is mogelijk om voor bijna alle relevante statistieken een melding in stellen. Zo kan je bijvoorbeeld ‘404 not found’ foutmeldingen bijhouden, op voorwaarde dat de website voldoet aan een aantal kenmerken:

  • De website leidt de gebruikers niet om naar een standaard URL nadat ze op een ‘404 not found’ error terecht zijn gekomen.
  • De website heeft een paginatitel op 404 pagina’s dat aangeeft dat er een fout is geweest.
  • De website heeft een Google Analytics trackingcode op de 404 pagina.

2. Aantekeningen

Het is mogelijk om kleine aantekeningen (ook wel annotations genoemd) te maken in de grafieken van Analytics. Een perfecte manier om belangrijke gebeurtenissen te markeren en te bekijken hoe deze gebeurtenissen de statistieken hebben beïnvloed. Het is ook mogelijk om andere marketing activiteiten, zoals televisiereclames en andere externe gebeurtenissen die je digitale marketing kunnen beïnvloeden, te voorzien van aantekeningen.

3. Weighted sort

De bounce rate wordt nog steeds veel gebruikt, ondanks dat het misleidend kan zijn. Vaak worden de top landingspagina’s gesorteerd op bounce rate. Logisch, totdat je er achter komt dat de pagina’s met 100% bounce rate maar één of twee klikken hebben. Dat maakt de informatie weinig bruikbaar.

Analytics heeft daarom de functie Weighted Sort in het leven geroepen. Sorteer eerst de data op bounce rate. De ‘Weighted Sort’ knop is nu klikbaar geworden. Klik erop voor meer zinvolle data. Google Analytics bevordert met Weighted Sort de resultaten bovenaan aan de lijst die een combinatie hebben van een hoge bounce rate en veel bezoekers.

4. Absolute veranderingen

Absolute veranderingen, ofwel Absolute Change, is net als Weighted Sort nog een optie om data te sorteren die veel mensen niet kennen. Wanneer twee perioden met elkaar worden vergeleken en vervolgens worden gesorteerd op het aantal bezoekers, wordt er alleen gesorteerd op basis van het aantal bezoeken in de huidige periode. Maar stel je nou voor dat je de grootste positieve of negatieve verandering wil zien tussen de twee perioden? Klik dan op de ‘Absolute Change’ knop onder Sort Type. De lijst wordt nu gesorteerd op basis van de verschillen tussen de waarden van elke periode.

5. Shortcuts

Hoe kan je de top 100 pagina’s van een e-commerce website zien, die allemaal individuele product pagina’s zijn, met de hoogste bounce rates, gesorteerd op het aantal binnenkomers per pagina, maar met alleen het verkeer uit organische kliks? Je kan klikken op Behaviour > Site Content > Landing Pages, een dimensie creëren  voor ‘medium’, een filter maken voor alle URLS die ‘/product/’ bevatten, nog een filter maken voor ‘medium’ dat ‘organic’ bevat, de lijst uitbreiden tot 100 rijen, sorteer op Bounce Rate en de Sort type veranderen naar ‘Weighted Sort’.

Dit kost echter 15 klikken per keer! Maak daarom als alternatief een shortcut aan nadat de bovenstaande stappen eenmalig zijn uitgevoerd. Het is mogelijk om met shortcuts bepaalde filters op te slaan. Dit betekent dat je niet elke keer al die stappen hoeft uit te voeren, je hoeft alleen op ‘Shortcuts’ te klikken en je gewenste shortcut te selecteren. Dat zijn 2 in plaats van 15 klikken! 

6. Contentpagina’s samenvoegen

In Analytics kan je bepaalde pagina’s gebaseerd op regels samenvoegen. Laten we als voorbeeld een aantal ‘services’ pagina’s nemen zoals:

/services/ramen-lappen/
/services/tapijt-reinigen/

Daar moest je eerst filters voor maken om het verkeer te identificeren van een bepaald gedeelte van de website. Met de knop ‘Content Grouping’ kan je alle pagina’s samenvoegen. Hierdoor is er een beter overzicht van hoe mensen gebruikmaken van delen van uw website in plaats van individuele pagina’s.

7. Zoekbalk op de site

Heb je een zoekfunctie op je website? Wat ons betreft is dit één van de meeste waardevolle bronnen om te kijken waar mensen naar zoeken wanneer ze op jouw site zijn.

Maak een kleine verandering in Analytics en je krijgt er deze waardevolle zoekinformatie voor terug. Stel je hebt een online meubelzaak. Volgens de data wordt er op de website veel gezocht op eettafels, maar er zijn er maar een paar verkocht. Op basis van deze informatie kan je je aanbod van eettafels aanpassen door bijvoorbeeld prijzen te veranderen of het aanbod te vergroten zodat er meer verkocht worden. Waar het op neerkomt is dat de data die bij de zoekbalk functie hoort, je kan helpen je business te verbeteren.

8. Plot rows

Soms zie je een daling in een grafiek, maar is het onduidelijk hoe deze daling is ontstaan. Je wilt bijvoorbeeld weten welk kanaal de daling heeft veroorzaakt in het ‘Channels’ report. Elk kanaal kan individueel bekeken worden, maar het ook mogelijk om de functie ‘Plot Rows’ te gebruiken. De kanalen zijn nu zichtbaar in de grafiek. Er kunnen maximaal zes resultaten geselecteerd worden.

9. Hostnames

Eén van de meer verborgen functies van Google Analytics is de mogelijkheid om de hostnames te zien die pageviews hebben gegenereerd in Analytics. Je denkt misschien dat alleen je eigen website pageviews genereert, maar dat is niet zo. Als de hostnames bekeken worden, wordt ook meteen zichtbaar welke andere websites de Analytics code hebben geïnstalleerd. Dit kunnen websites zijn die de sjabloon hebben gekopieerd, of zelfs de gehele website.

10. Vergelijken met concurrenten

Ook wel benchmarking genoemd, deze functie vergelijkt de website met andere gelijksoortige websites uit dezelfde industrie. Deze data is alleen beschikbaar voor mensen die anoniem hun data delen met Google Analytics. Het is mogelijk om de kanalen, locaties en apparaten te vergelijken. Bekijk de video’s om erachter te komen hoe je bij het benchmarking rapport komt.

11. Enhanced e-commerce shopping gedrag

Check out analyses zijn populair, maar de stappen die een gebruiker maakt om bij de check out te komen, zijn net zo belangrijk. Hiervoor is het enhanced e-commerce rapport gemaakt. Voor een e-commerce website is dit essentieel.

12. Ondersteunende conversies

Als je nog geen tijd hebt besteed aan het ‘Assisted Conversions’ rapport, onderschat je misschien een paar van je marketing kanalen. Ondersteunende conversies ontstaan wanneer een gebruiker de website via een kanaal heeft bezocht en later via een andere kanaal heeft geconverteerd. Ondersteunende conversies geven een inzicht in de bijdrage van alle kanalen met betrekking tot conversies. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat social media niet tot directe conversies leidt, maar wel een bijdrage levert aan latere conversies die via een andere kanaal worden behaald.

De meeste functies zal je al wel een keer gezien hebben en ook geprobeerd. We adviseren je om er actiever mee aan de slag te gaan de komende tijd. Sommige functies zijn simpele trucjes, terwijl anderen complexer zijn. Probeer ze allemaal uit om het meeste uit Analytics te halen. Je mist heel wat mogelijkheden ter verbetering als je deze functies niet gebruikt.

Wil je meer weten over functies binnen Google Analytics? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!