5 minder bekende linkbuilding fouten

Door Maarten op 16 september 2014

Linkbuilding is een tegenstrijdige SEO-techniek die niet altijd even makkelijk is. Voor een goede positie in de zoekresultaten zijn backlinks noodzakelijk. Verkeerde backlinks kunnen echter juist schade aan je ranking veroorzaken. Er is al veel geschreven over de meest gemaakte fouten bij linkbuilding. Sommige fouten zijn echter niet zo voor de hand liggend en worden wellicht niet door de zoekmachine bestraft, maar leveren je ook niet de juiste resultaten op. Let ook op dat je deze – minder bekende – fouten niet maakt.

Linkbuilding fouten

1. Je richt je op de verkeerde persoon

Hoewel het logisch klinkt, is dit de meest gemaakte fout van onze klanten. Bedrijven benaderen vaak de contactpersonen die ze al in hun netwerk hebben om linkbuilding op te zetten. Dit hoeven echter niet de personen te zijn die ook daadwerkelijk beslissen over de content van een website. Het kost misschien wat meer tijd, maar energie steken in het achterhalen van de juiste persoon loont echt.

2. Je volgt niet op

Enkel een e-mail versturen met een voorstel is niet voldoende. Deze e-mail opvolgen met een tweede e-mail of –en dat heeft de voorkeur- nabellen, doet wonderen voor de verkoop. Gemiddeld ontvangen werknemers zo’n 300 e-mails per week. Het is dan ook niet gek dat jouw contactpersoon nog even herinnert moet worden aan het voorstel.

3. Je gaat ervan uit dat links vanzelf komen

Goede content is deelbaar en wordt dus automatisch naar gelinkt. Fout! Het klopt dat het voor kwalitatieve contact een stuk eenvoudiger is om links te verkrijgen. Het is immers interessant en dus willen websites er graag naar linken. Maar vanzelf gaat het zeker niet. De content moet wel beschikbaar gesteld worden en bij de juiste personen onder de aandacht gebracht worden. 

4. Backlinks verzamelen van irrelevante sites

Een hoge kwaliteit backlink verkrijgen is een prestatie. De waarde is echter nog hoger als dit van een site is die binnen dezelfde branche valt. Veel bedrijven staren zich blind op de hoeveelheid backlinks, houden rekening met de kwaliteit van de links, maar vergeten de relevantie.

5. Links zonder zoekwoord in de anchor tekst

Je link is van goede kwaliteit én van een website die relevant is voor jouw branche. Toch ben je er dan nog niet. Vergeet niet te controleren of de anchor tekst het zoekwoord bevat waar jij op gevonden wilt worden. Gebruik niet je url, bedrijfs of productnaam (tenzij dit je focus zoekwoord is) en al helemaal niet teksten als ‘lees hier’ of ‘klik hier’. 

linkbuilding fouten

Meest gemaakte fouten bij linkbuilding

Vooruit, we noemen ook nog kort de meest gemaakte fouten bij linkbuilding. Van het merendeel heb je vast al weleens gehoord, toch kan het geen kwaad om je links hier nog eens op te controleren.

Fout: Backlinks verzamelen van pagina’s met veel uitgaande links, hierdoor daalt de waarde van de link drastisch.

Fout: No-follow links gebruiken. Google negeert no-follow links, ze zijn dus compleet nutteloos. 

Fout: Linken naar / van sites met een slechte reputatie. Een slechte reputatie van een site waar je naar linkt, of een backlink van ontvangt, schaadt je eigen reputatie. Dit kan er juist voor zorgen dat je vindbaarheid omlaag gaat. Zorg er dus niet alleen voor dat je bij het verkrijgen van links hierop let, maar controleer ook regelmatig of je niet ongevraagd bent gelinkt.

Fout: Teveel linken in korte tijd. Dit wordt door Google als verdacht aangemerkt. Het duidt namelijk op het inkopen van links, wat Google hard aanpakt.

Hulp nodig bij linkbuilding? Vraag een offerte aan via info@immense.nl.