8 Tips om het maximale uit je SEO-strategie te halen

Door Maarten op 21 maart 2014

“We willen hoog in Google komen, liefst op de eerste plek!” Veel van onze klanten roepen dit en zien het hoogste zoekresultaat als hun ultieme doel. De eerste pagina bereiken is inderdaad belangrijk voor je zichtbaarheid. Maar levert je het ook gegarandeerd extra websiteverkeer op? Catalyst deed onderzoek naar de klikfrequentie (CTR) van organische zoekresultaten. Extreem waardevolle research en daarom nemen wij de resultaten en conclusies met jullie door.

De juiste SEO-doelstelling

Voordat we de resultaten doornemen is het belangrijk te realiseren dat een hoge ranking niet de ultieme doelstelling is. Voor ieder bedrijf zou dit een hoge conversie moeten zijn. Een hoge klikfrequentie en ranking bieden echter wel de mogelijkheid om je conversie te verhogen. Om voor een hoge klikfrequentie te zorgen is het belangrijk om te weten wat mensen nou motiveert om ergens op te klikken. Wij hebben daarom de belangrijkste onderliggende gedachten van het klikgedrag van mensen uit het onderzoek gehaald.

Waarom is het klikgedrag veranderd?

Liet Google voorheen nog een vrij eenvoudig overzicht met resultaten zien, vandaag de dag kan het soms wat onoverzichtelijk zijn. Voornamelijk omdat Google nog beter probeert te voorspellen naar wat voor content een gebruiker op zoek is. Een zoekresultatenpagina bevat elementen zoals; Google Product Listing Ads, Local listings, afbeeldingen, video’s, nieuws, Google Knowlodge Graph en nog heel veel meer. Daar komt ook nog bij dat de instellingen per gebruiker de resultaten kan beïnvloeden. Denk aan de voorkeurstaal, geschiedenis, sociale contacten etc. Deze lijst met opties beïnvloedt de resultaten en klikactie van de gebruiker. En dus ook het aantal en de kwaliteit van het verkeer dat je middels SEO ontvangt.

Wat beïnvloedt de klikactie van een gebruiker?

Het apparaat

De gemiddelde CTR voor mobiele apparaten is hoger voor de nummer 1 positie in vergelijking met het gebruikersgedrag op een desktop. De reden hiervoor is waarschijnlijk het kleinere scherm wat ervoor zorgt dat de gebruiker minder snel naar beneden scrolt, maar gelijk op het eerste resultaat klikt. Ook lijken mobiele gebruikers naar specifiekere informatie op zoek te gaan om zo sneller tot het juiste zoekresultaat te komen.

Merknamen

Zoekwoorden waar geen merknamen in voorkomen, resulteren vaak in een hogere klikfrequentie. De gebruiker zoekt vaak naar informatie, zonder een specifiek antwoord of actie in gedachte te hebben. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om op het eerste resultaat kikken, vooral als daar wel een merknaam in voorkomt. Wanneer er gezocht wordt naar een voucher of korting, klikken gebruikers sneller op het eerste resultaat wel een bekend merk in voorkomt. Deze gebruiker wil snel een goede deal vinden en zoekt dus niet verder.

Zoekintentie

De klikfrequentie is opvallend hoger wanneer een gebruiker een vraag gebruikt in zijn zoekactie. De gemiddelde CTR is zelfs het hoogste van alle verschillende zoekacties. Waarschijnlijk verklaarbaar doordat gebruikers graag snel het antwoord willen weten. Ook kan dit komen doordat er over het algemeen minder betaalde resultaten naar voren komen bij zoekacties met een vraag. Sterke SEO-teksten geoptimaliseerd op een zoekactie met de juiste vraag zijn dus van groot belang.

Lengte van de zoekactie

De klikfrequentie op de eerste pagina van zoekacties waar maar één woord wordt gebruikt is met ongeveer 30% vrij laag. Wel komt maar liefst 60 % van deze clicks van het eerste resultaat op de pagina. Vaak worden echter de zoekresultaten van de eerste zoekactie gebruikt om de volgende zoekactie verder te definiëren. Een zoekactie met maar één woord, wordt een specifieke ‘long tail’ zoekactie. De klikfrequentie op de eerste pagina van deze long tail zoekactie is een stuk hoger. Hierbij klikt de gebruiker echter niet altijd op het eerste resultaat, maar neemt juist de tijd om de overige resultaten ook te lezen. Hierbij is het dus extra belangrijk dat je meta description opvalt om de klant over te halen om verder te klikken.

Betaalde resultaten

Betaalde zoekresultaten schuiven de organische zoekresultaten soms zo ver naar beneden dat ze onder de vouw terecht komen. Dit heeft gevolgen voor het klikgedrag van gebruikers. Populaire zoektermen hebben vaak maar liefst drie PPC advertenties bovenaan staan en soms ook Google Product Listing Ads.

Tips en conclusies

Over het algemeen worden hoge posities nog steeds als eerste bekeken en meer op geklikt. Dit geldt met name voor mobiele apparaten. Het basisconcept van SEO geldt dus nog steeds: hoe beter je rankt, hoe hoger je bezoekersaantallen zijn. Nu we echter meer inzicht hebben in het klikgedrag van gebruikers, kun jij je SEO-strategie hierop aanpassen en dus nog betere resultaten behalen.

  1. Een hoge conversie zou je nummer 1 prioriteit moeten zijn. Meet succes met dus met de juiste waarden, en niet alleen traffic.
  1. Ongeveer 48 % van de zoekresultaten op de eerste pagina resulteert in een organische klik. De rest verspreidt zich over betaalde zoekresultaten of het annuleren van de zoekactie.
  1. Richt je op zoekwoorden zonder merknamen, de CTR is hier hoger van dan een zoekactie met merknaam.
  1. Bied je echter een korting of voucher aan, dan is het raadzaam om wel een merknaam te gebruiken in je zoekwoorden combinatie.
  1. Je krijgt de beste CTR wanneer een gebruiker een vraag stelt in zijn zoekactie. Maak hier gebruik van bij de SEO-optimalisatie van je content.
  1. Meer long tail zoekwoorden op de eerste pagina krijgen kan waardevoller zijn dan een enkel zoekwoord op de eerste positie krijgen.
  1. Bij populaire zoekwoorden is het lastiger om een hoge CTR te krijgen. Kies dan liever voor betaalde resultaten. 
  1. Een opvallende meta description en de juiste call-to-action zijn van groot belang voor een goede hoge CTR, met name bij long tail zoekacties.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van je SEO-strategie of laat je liever een professional je teksten optimaliseren voor SEO? Neem dan met ons contact op via 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.