Adverteren op Google – In 2019 ook een must-have voor jouw onderneming

Adverteren op Google – In 2019 ook een must-have voor jouw onderneming Door Jochem op 14 januari 2019

Tegenwoordig is het voor de naamsbekendheid en omzet voor jouw onderneming niet meer genoeg om iedere week in het lokale suffertje te staan. De kracht van herhaling is in het huidige medialandschap nog steeds zeer groot, maar alleen offline communicatie is ook voor het MKB tegenwoordig niet meer voldoende. In 2019 moet voor jouw onderneming het stukje online communicatie ook écht worden opgezet. Nadat het online affiche, de website, is opgetuigd kan door middel van adverteren op Google de zichtbaarheid van jouw onderneming een vliegende start krijgen. In dit blog nemen we jou mee in de mogelijkheden die er binnen Google zijn en hoe je volgens Immense te werk moet gaan.

Stap 1 - Kruip in de huid van jouw potentiële klant

Nadat jouw Google Ads account is aangemaakt en je kunt starten met het adverteren op diverse zoekwoorden is het goed om eerst een stapje terug te doen en je af te vragen waar jouw potentiële klant binnen Google op zoekt.

Wees bewust van het feit dat wanneer iemand een zoekopdracht in Google doet diegene ook specifiek naar iets op zoek is. Men heeft een bepaalde behoefte en wil die door middel van een zoekopdracht binnen Google oplossen. Iemand zoekt bijvoorbeeld op “gratis datingsite” en komt dan een advertentie van HappyPancake tegen. Of iemand zoekt op “vacatures laboratorium” en komt in Google een advertentie van Balans tegen. Voor deze bedrijven zijn wij ook in de huid van de klant gekropen. We hebben onderzoek gedaan naar het zoekgedrag van iemand die zich wil inschrijven voor een datingsite of op zoek is naar een nieuwe baan binnen de laboratoriumbranche.

Vaak liggen de zoekwoorden waar je op wilt adverteren wel voor de hand, maar de Google Zoekwoordplanner kan hier nog een extra handje bij helpen. De zoekwoordplanner geeft jou suggesties van relevant zoekgedrag voor de markt waarin jij actief bent. Nadat de zoekwoordplanner is uitgepluisd kom je tot een complete zoekwoordenlijst en kan je aan de slag met het opbouwen van de campagnestructuur. 

Google Zoekwoordplanner

Stap 2 – Aan de slag met Google Ads campagnes

Het Google Ads platform is op veel manieren voor jouw onderneming in te zetten, zodat enige kennis van zaken wel een vereiste is om niet direct het overzicht kwijt te raken. De reden dat bedrijven beginnen met Google Ads is vaak het genereren van sales. Houd hier bij het opzetten van de campagnes dan ook rekening mee. Bij het kiezen van “Sales” als doel gaat Google advertenties zoveel mogelijk laten zien aan mensen die sneller geneigd zijn om via Google ook daadwerkelijk iets aan te schaffen.

Google Ads campagne

In dit blog concentreren we ons alleen op Google Zoekcampagnes. Sales genereren kan ook heel goed via Shopping campagnes, maar dat is weer een andere tak van sport binnen Google Ads.

Bij het opzetten van campagnes binnen Google Ads is het altijd handig om een bepaalde campagnestructuur aan te houden. Deel de zoekwoorden waar jij op wilt adverteren in per thema en maak op basis van deze themaverdeling jouw campagnestructuur aan. Iedere campagne bevat 1 of meer advertentiegroepen en iedere advertentiegroep bevat 1 of meerdere zoekwoorden. Bij het opzetten van campagnes en advertentiegroepen moet er rekening worden gehouden met een maximaal aantal zoekwoorden per advertentiegroep.

Dit alles heeft te maken met het feit dat we een zo relevant mogelijke advertentie willen vertonen voor een specifieke zoekopdracht. Indien de advertentie niet goed aansluit op de zoekopdracht klikt de doelgroep ook niet snel op jouw advertentie. Wanneer de doelgroep wel op jouw advertentie klikt maar niet de oplossing voor hun behoefte krijgt surft de bezoeker snel door naar een andere site. Gevolg is dat je wel aan Google betaalt voor de klik op de advertentie, maar geen inkomsten hebt omdat de websitebezoekers niks bij jou kopen. 

Bij het indelen van de door jou gekozen zoekwoorden moet verder ook rekening worden gehouden met diverse beschikbare match types. Binnen Google Ads zijn er 4 verschillende match types: broad match, broad match modified, phrase match en exact match. Bij Immense adviseren we altijd om gebruik te maken van broad match modified en exact match. Bij de inzet van deze match types is de controle op welke zoekopdrachten je wordt gevonden het grootst. Zie onderstaand een overzicht van de match types die beschikbaar zijn binnen Google Ads.

Google Ads - Match types

Stap 3 – Laat Google het zware werk doen

Binnen zijn eigen advertentieplatform is Google in de afgelopen maanden/jaren steeds meer aan het automatiseren. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van de diverse automatische biedstrategieën. Op ieder(e) product/dienst is er wel een automatische biedstrategie toepasbaar. Werk jij binnen jouw onderneming om winstgevend te blijven met duidelijke maximale kosten per aankoop? Gebruik dan de Doel-CPA en laat Google de biedingen van de zoekwoorden optimaliseren om tot de door jou ingestelde maximale kosten per aankoop te komen. Door gebruik te maken van automatische biedstrategieën blijft er meer tijd over voor het verbeteren van andere belangrijke elementen binnen de marketingfunnel.  

Zoals eerder vermeld zijn de advertenties die in het zoeknetwerk aan de doelgroep worden getoond van essentieel belang. Ook op dit niveau is Google steeds meer aan het automatiseren. Met de komst van responsive search ads is een eerste stap gezet in het automatiseren van het A/B testen op advertentieniveau. Bij het opzetten van een responsive search ad formuleer je 15 verschillende kopteksten en 4 verschillende beschrijvingsregels. In een advertentie in Google is er slechts plek voor 3 kopteksten en 2 beschrijvingsregels. Google combineert de 15 verschillende kopteksten en 4 verschillende beschrijvingsregels met elkaar en vertoont de best presterende combinatie het meest.  

Conclusie

Iedereen kan op elk moment van de dag starten met adverteren op Google, maar wil je het maximale rendement halen uit iedere geïnvesteerde euro? Dan is zoals in dit blog beschreven wel enige kennis van zaken nodig. Met dit stappenplan weten wij zeker dat jij een goede start kunt maken met Google Ads. Mocht je echter naar verloop van tijd door de bomen het bos niet meer zien, dan schieten wij jou graag te hulp. Bel ons via 020-7372421 of vul het contactformulier in en dan zien we elkaar snel om de Google Ads campagnes met elkaar te bespreken!