Adverteren op merknaam, waarom eigenlijk?

Adverteren op merknaam, waarom eigenlijk? Door Maarten op 09 augustus 2016

Adverteren op eigen merknaam blijft in zoekmachinemarketingland de meningen nog steeds verdelen. Deze verdeeldheid wordt met name gevoed door de (terechte) kritische vragen van de adverteerder die zich hardop afvraagt ‘waarom er op hun naam wordt geadverteerd terwijl ze in Google met hun merknaam toch al bovenaan staan’. Immense adviseert haar klanten een advertentie op merknaam altijd mee te nemen. Daar zijn meerdere redenen voor aan te geven.

Verdubbeling zichtbaarheid

Bezoekers die op jouw merknaam zoeken kennen je of zijn jouw naam eerder al ergens anders tegengekomen en zoeken nu gericht om meer informatie te vinden over jouw dienstverlening of om een aankoop te doen. Naast het feit dat de extra zichtbaarheid de kans nóg verder verhoogt dat ze inderdaad doorklikken straalt de verhoogde zichtbaarheid ook een bepaalde mate van volwassenheid uit. De bezoeker zal het gevoel hebben dat ze met een professionele partij te maken hebben, waardoor het vertrouwen in jouw merknaam verder stijgt.

Overall daling van de CPC

Wanneer je niet op eigen merknaam adverteert kan dit flinke gevolgen hebben voor je totale advertentiebudget. Zoekopdrachten op merknaam worden namelijk meestal gecombineerd met de producten of dienstverlening die een bedrijf biedt. Als je dat niet doet dan is de kans aanzienlijk dat jouw concurrenten wél dat gat induiken en bij een zoekopdracht met jouw merknaam erin naar voren komen. De strategie om goed gevonden te worden op de generieke zoekwoorden die bij jouw producten en/of diensten passen kan flink in de papieren lopen, terwijl de gemiddelde CPC van dezelfde generieke woorden in combinatie met jouw merknaam vrij laag zal zijn.

Adverteren op merknaam in Google

Extra promotie van je merknaam

Aangezien adverteren op merknaam gepaard gaat met lage CPC’s zal je vrijwel altijd de bovenste posities in de zoekopdrachten claimen. Dat geeft je als adverteerder, zeker met de recent door Google ingevoerde expanded text ads, de mogelijkheid om je merknaam nog meer lading te geven. Met sitelinks kan je de contactmogelijkheden beter onder de aandacht brengen en uiteraard op elk gewenst moment bepaalde acties communiceren en daarmee bezoekers naar specifieke pagina’s leiden die conversieverhogend zullen werken. Adverteren op merknaam is op die manier gewoon een extra verkoopmogelijkheid geworden.

Merknamen en concurrentie

Ook al wordt het gezien als moreel op het randje is het adverteren op een merknaam van de concurrent nog steeds aan de orde van de dag binnen Google Adwords. Wanneer je constateert dat jouw concurrenten inderdaad op jouw merknaam aan het adverteren zijn dan is het raadzaam om zo snel mogelijk op eigen naam te gaan adverteren om er in ieder geval voor te zorgen dat je boven de concurrentie uitkomt. Het oogt toch minder krachtig wanneer een bezoeker jouw concurrent een hogere positie behaalt in Google, nota bene op jouw bedrijfsnaam!

Adverteren op merknaam Adwords

We zien elke dag weer dat de advertenties op eigen merknaam ervoor zorgen dat het traffic richting de site (en bepaalde pagina’s ervan) een flinke boost krijgt. Je kan dan ook de conclusie trekken dat een Google Adwords campagne met een eigen merknaam campagne erin prestatieverhogend werkt vanwege de hogere te verwachten doorklik- en conversieratio’s. Om realistisch naar de resultaten van jouw Adwords campagne te kijken is het wel aan te raden om de branded en de non-branded zoekwoorden goed van elkaar te scheiden wanneer je cijfers gaat analyseren. Google Analytics biedt voldoende mogelijkheden om de invloeden van non-branded keywords die mogelijk uiteindelijk toch via een branded zoekopdracht perfect te combineren.

Wil je meer weten over het adverteren op eigen merknaam en hoe je dit in je Google Adwords campagne kunt verwerken? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!