AdWords Shopping Campaigns maakt winkelmanagement inzichtelijker

Door Maarten op 27 november 2013

Elke dag zijn er mensen op zoek naar producten en diensten die zo goed mogelijk aansluiten op hun behoeften. De één laat zich inspireren, terwijl de ander gericht op zoek gaat naar een specifiek product. Grote en kleine retailers die hun producten online aanbieden zoeken op hun beurt naar relevant publiek voor hun aanbod. Google geeft hier nu gehoor aan. Eind vorige maand introduceerde Google de zogeheten winkelcampagnes. Deze functionaliteit is momenteel nog in bèta.

Wat is het?

Dit nieuwe campagnetype moet ervoor zorgen dat het beheren van de verschillende productcategorieën gemakkelijker wordt. Wanneer men hier toegang tot heeft, of nadat de update is uitgerold, kan men kiezen bij het starten van een nieuwe type campagne voor ‘winkelen’. De aangeboden productgroepen moeten nu makkelijk te onderscheiden zijn.

Elke productgroep kunnen voorzien worden van hun eigen statistieken en biedingen. Door deze opstelling wordt het inzichtelijk gemaakt welke producten goed lopen en welke moeten worden bijgestuurd. Vooral handig als je campagnes stuurt op basis van marge of ROI. Deze kunnen namelijk per productgroep verschillen.

Omdat concurrentie bij online productverkoop een grote rol speelt, hebben de veilinggegevens een prominente aanwezigheid. Zo wordt overzichtelijker wat jouw prestaties zijn ten opzichte van de concurrent. Daarnaast maken de Google Adwords Shopping Campaigns bepaalde trends op productgroep niveau inzichtelijker.

Voorraadfilter

Met de geavanceerde instellingen is het mogelijk om de feed te filteren. Op die manier zorgt je ervoor dat er alleen op de juiste producten geadverteerd wordt. Het is dus ook mogelijk om te filteren op aangepaste labels (in totaal 5 labels). Labels die aan producten kunnen worden meegegeven zijn bijvoorbeeld acties, hoge- of lage marges. Het idee hierachter is dat het de manier waarop een fysieke winkelmagazijn is ingericht te vertalen naar de online shop.

Wil je meer informatie over wat Adwords Shopping Campaigns voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl.