Analytics upgraden naar Universal Analytics

Door Maarten op 03 december 2013

In Google Analytics zie je sinds kort een melding dat je Analytics kunt upgraden naar Universal Analytics. Al eerder kon je lezen wat Universal Analytics precies inhoudt en wat de voordelen hiervan zijn. Nu leggen we uit hoe je jouw huidige Analytics kunt upgraden naar Universal Analytics.

Wel of niet upgraden?

Universal Analytics wordt in meerdere fases doorgevoerd. Op dit moment kun je nog kiezen om zelf handmatig te upgraden naar Universal Analytics of om nog te wachten. Uiteindelijk wordt Universal Analytics echter de standaard en heb je geen keuze. Alle properties worden dan automatisch omgezet naar Universal Analytics en komt de klassieke Analytics te vervallen.

Waneer je gebruik maakt van onderstaande diensten moet je wachten op de derde fase van de upgrade naar Universal Analytics. Deze diensten worden nog niet ondersteund in de eerste en tweede fase.

  • Remarketing
  • Vertoningsrapportage voor het Google Display Netwerk
  • DoubleClick Campaign Manager-rapportage
  • Demografische en interesserapporten van Google Analytics

Starten met Universal Analytics

Op dit moment zit Universal Analytics nog in fase 1 van de upgrade. In deze fase kun je de webproperty’s overzetten in het beheerderspanel naar de nieuwe standaard van Analytics. Kijk bij instellingen in Google Analytics bij Property account (middelste kolom) of je de mogelijkheid hebt om te upgraden. Klik dan op 'Universal Analytics-upgrade' om door te gaan. Op de pagina die volgt kan het upgraden gestart worden door onderaan op de knop ‘overzetten’ te klikken. Het overzetten naar Universal Analytics neemt 24 tot 48 uur in beslag. Achteraf weer terugschakelen naar de klassieke versie van Analytics kan niet.

Trackincode implementeren

Als de upgrade is voltooid ben je er nog niet. De tweede stap is om de nieuwe trackingcode op de betreffende website te implementeren. Met de komst van Universal Analytics heeft Google namelijk ook een nieuwe trackingcode geïmplementeerd. De klassieke trackingcode is niet compatibel met Universal Analytics. Het is dus aan te raden om de nieuwe trackingcode op je website te implementeren, nadat je Analytics hebt overgezet naar Universal Analytics. Je kunt ervoor kiezen om dit via Google Tag Manager te doen.  

Automatisch upgraden naar Universal Analytics

In fase 2 en 3 worden verschillende onderdelen van Google Analytics automatisch overgezet naar Universal Analytics. Je ontvangt hier geen aparte melding van.

De verschillende fases die in de komende tijd worden uitgevoerd staan uitgebreid beschreven in het helpcentrum van Google Analytics.

Aan de slag met Universal Analytics

Gebruik de Universal Analytics-upgradehandleiding om zelf de upgrade te implementeren of schakel de hulp van Immense in en bel 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.