In-App zoekmachine: goed idee, niet zo gebruiksvriendelijk

Door Maarten op 10 september 2014

Google, Facebook en andere organisaties proberen al een tijdje deep-links te integreren in apps. Zo indexeert Google in-app links in de zoekresultaten bij Android gebruikers om sneller en betere resultaten te geven. En het open source link programma van Facebook – wat ervoor zorgt dat je tussen apps kunt deep-linken – loopt ook als een tierelier. Nu is er een nieuwe speler op de markt genaamd: In-App Search.

Nieuwe app zoekmachine

Met de In-app zoekmachine kun je in 30 apps op iOS apparaten zoeken. In deze app zoekmachine kunnen gebruikers op één plek alle content vinden die gerelateerd is aan een onderwerp. De look & feel lijkt veel op de Google zoekresultaten. 

De resultaten in-app zoekmachine

Wanneer het gaat om algemene onderwerpen, zijn de resultaten in de In-App Search zoekmachine best OK. Vrijwel alle vermeldingen van bijvoorbeeld Justin Bieber op Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en andere populaire apps worden getoond in de resultaten. Je hoeft dus niet meer individueel te zoeken in de verschillende apps.

Locatie afhankelijke zoekacties falen echter compleet. De resultaten hadden totaal geen invloed op de locatie. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘pizza laten bezorgen’, krijg je zoekresultaten van heel Nederland in plaats van je directe omgeving. Gebruikers zullen voor zulke zoekacties toch teruggrijpen op apps zoals Yelp of Thuisbezorgd.

In-app Search getest

Oordeel zoekmachine voor apps

Over het algemeen genomen is de app niet optimaal voor smartphones. De presentatie van de resultaten bijvoorbeeld moet nog sterk verbeterd worden als deze app meer gebruikers krijgt dan alleen nieuwsgierige tech-journalisten. Ook moet je nog steeds op links klikken om de content te bekijken. Het gemis in locatie afhankelijke content is een blokkade om de app intensief te gebruiken. Daar komt bij dat het zoeken in apps op dit moment geen problemen veroorzaakt onder de gebruikers. De app is dus geen directe oplossing voor een behoefte van de klant. Toch is het geen slechte ontwikkeling, het zal dan waarschijnlijk ook niet lang duren voordat Google zelf met een zoekmachine voor apps komt. Wij zijn benieuwd!

Altijd op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen zoekmachineland? Meld je dan ook voor onze nieuwsbrief .