Auto Event Tracking met Google Tag Manager

Door Maarten op 15 februari 2014

Google Tag Manager maakt het eenvoudig om alle tags op je website op één plek te beheren. Auto Event Tracking is een handige functie van Google Tag Manager waarmee je de interactie van gebruikers met een website bij kunt bijhouden. Met dit stappenplan lees je wat de voordelen van Auto Event Tracking zijn en hoe je het zelf kunt instellen.

Hoe Auto Event Tracking werkt

Met auto event tracking kan Google Tag Manager bepaalde handelingen van bezoekers op je website volgen die voor jou van waarde zijn. Zo leg je met Google Tag Manager interactie met links, formulieren en clicks vast. Je kunt bijvoorbeeld het downloaden van een brochure bijhouden.

Voordelen van Auto Event Tracking

Het voordeel van Auto Event Tracking is dat je geen aparte code hoeft toe te voegen aan webpagina’s waarop je events wilt meten. De naam zegt het al, met Auto Event Tracking gaat dit automatisch en hoef je dus geen aanpassingen in de code te doen.

Auto Event Tracking zelf instellen

Auto Event Tracking is op verschillende manieren in te zetten. In dit stappenplan laten we zien hoe je externe links kunt meten. Bijvoorbeeld naar je social media pagina’s of een uitgaande link naar een partner-website.

Stap 1: Listener aanmaken

Maak een nieuwe tag aan met de titel ‘listener voor klikken op links’. Kies bij tagtype voor ‘listener voor klikken op links’ en vink beide opties aan. Geef bij activeringsregels aan dat de tag op alle pagina’s geactiveerd moet worden.

Listener aanmaken Auto Event Tracking Google Tag Manager

Stap 2: Creëer een macro

Om gegevens daadwerkelijk vast te leggen in Google Analytics, moet je een macro opbouwen. Kies hiervoor als tagtype Google Analytics of Universal Analytics (afhankelijk van welke je gebruikt), en kies als trackingtype ‘evenement’. Voer bij categorie een vaste waarde in, bijvoorbeeld ‘klikken op externe link’. Hiermee geef je aan welke acties vastgelegd moeten worden. Selecteer vervolgens bij actie de macro {{element url}}: hiermee wordt automatisch de externe link aangevuld en kun je in Analytics precies zien welke externe links op jouw website zijn aangeklikt.

Creëer een macro Auto Event Tracking Google Tag Manager

Stap 3 – Maak een regel aan

Je wilt pas dat metingen worden vastgelegd wanneer er een uitgaande link wordt aangeklikt. Zonder een regel aan te maken meet je echter alle links waarop geklikt wordt, ook de interne. Dit is niet de bedoeling en daarom maak je een regel aan. Met deze regel sluit je dus alle interne links van je website uit. Stel de regel hetzelfde in als onderstaande afbeelding, hiermee geef je aan dat er eerst gecontroleerd moet worden of er wel echt een klik op een link plaatsvindt en of de link extern is. 

Regel aanmaken Event tracking Google Tag manager

Meer weten over Auto Event Tracking?

Met deze drie stappen meet je met behulp van Google Tag Manager automatisch events in Google Analytics, zonder iets te veranderen op de website. Het volgen van klikken op exteren links is maar maar één toepassing van Auto Even Tracking. Op de website van Google Auto Event tracking opties vind je meerdere opties.

Geef je het instellen van Event Tracking in Google Tag Manager liever uit handen of wil je meer weten over de opties voor jouw website?  Neem dan contact op met Immense en bel 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.