Backlinks, nog steeds belangrijk voor een goede SEO strategie

Backlinks, nog steeds belangrijk voor een goede SEO strategie Door Maarten op 01 maart 2017

Door de jaren heen zijn backlinks en de gevolgen voor Google rankings altijd veel voer voor discussie. Waar je je vroeger als online marketeer eigenlijk alleen hoefde te richten op de kwantiteit gaat het tegenwoordig voornamelijk over de kwaliteit van de links. Laten we eens kijken hoe je backlinks het beste kunt inzetten binnen een geoptimaliseerde SEO strategie.

Het beoordelen van links door Google

Uiteraard geeft Google nog steeds haar geheim niet prijs hoe pageranks worden bepaald en, meer specifiek, hoe backlinks precies beoordeeld worden in de overall ranking. Door ervaring en kennis kunnen we wel steeds beter inschatten hoe het plaatsen van bepaalde backlinks zullen gaan uitwerken op de organische posities binnen Google. Er zijn dan ook al aardig wat factoren te noemen waarvan we zeker weten dat Google er rekening mee houdt bij het scrollen van je website:

  • Kwaliteit van backlinks overstijgt inmiddels kwantiteit, hoewel de veelheid aan kwalitatieve links (logischerwijs) dan ook nog een rol speelt.
  • Webpagina’s die al lang bestaan zijn over het algemeen waardevoller dan ‘jongere’ pagina’s. Plaatsen van backlinks op oude webpagina’s is daarom vaak interessanter.
  • Social media worden steeds belangrijker doordat social shares ook als backlink worden beoordeeld.
  • Links vanuit autoritaire websites, bijvoorbeeld vanuit universiteiten of overheidsinstellingen, blijven erg belangrijk.

De tijd dat het puur en alleen ging om kwantiteit ligt ver achter ons. Als online marketeer moet je slim omgaan met waar je jouw backlinks plaatst, zoveel kansen krijg je er waarschijnlijk niet voor.

Hoe verkrijg je een goed backlinkprofiel?

Het verkrijgen van een goed linkprofiel vergt meer energie en selectiviteit dan een aantal jaren geleden. Aan de andere kant kan je met een relatief klein aantal krachtige, kwalitatieve links ook al goede resultaten halen. Laten we eens een aantal tips & tricks doornemen waarmee je naar een sterk linkprofiel kan toewerken.

Makkelijk deelbare content

Makkelijk deelbare content backlinks

Twee kernwoorden die altijd weer terugkomen bij een effectieve linkbuildingstrategie zijn relevantie en deelbaarheid. Een perfecte manier om content te creëren die snel en makkelijk gedeeld wordt is het maken van infographic. Met een infographic kan je veel (relevante) informatie op een strakke, overzichtelijke manier presenteren en daarnaast is het zeer geschikt om snel en veel gedeeld te worden op social media. Zoals eerder in dit blog al genoemd, hoe meer social shares, des te meer backlinks je krijgt.

Autoritaire websites zijn een must

Voor een sterk linkprofiel is het plaatsen van backlinks op autoritaire websites erg belangrijk. Je zult merken dat een link op een dergelijke site al erg waardevol blijkt te zijn, waarbij de relevantie met het onderwerp nog niet eens naadloos hoeft aan te sluiten. Een handige manier om deze autoritaire sites te vinden is door simpelweg te googelen op het zoekwoord waar je op wilt linken. De zoekresultaten geven vervolgens duidelijk aan welke sites als autoritair worden gezien op dat onderwerp.

Het vinden is meestal niet het moeilijkste, de uitdaging zit ‘m vooral in het contact en uiteindelijk geplaatst krijgen van een backlink op de gevonden autoritaire website. Zeker bij grotere bedrijven/instanties is het handig om eerst een goed contact op te bouwen in plaats van domweg direct om het plaatsen van een link te vragen. Het is daarnaast ook essentieel dat je zelf wat te bieden hebt in de vorm van relevante, goed gepresenteerde content. Belangrijk dus dat je sowieso eerst je eigen contentproductie en kwaliteit van informatie op orde hebt voordat je bij een ‘autoriteit’ aanklopt.

Wat doet de concurrentie met backlinks?

Bij het creëren van een sterk linkprofiel hoef je natuurlijk niet per se het wiel zelf opnieuw uit te vinden. Er zijn flink wat tools die je laten zien hoe jouw concurrenten met backlinks bezig zijn. Handige tools daarvoor zijn onder meer Majestic, Ahrefs en Moz. Een ander doel waarvoor deze tools ingezet kunnen worden is het zoeken naar gebroken links. Deze gebroken links zijn links die niet meer werken, maar waar nog wel websites achter zitten die doorverwijzen naar deze gebroken link. De eigenaren van deze websites zijn weer te benaderen om de gebroken link te vervangen met jouw content/link.

Maak iets moois van je content

Maak iets moois van je content

Wanneer jouw doel is om zoveel mogelijk gratis en relevante links geplaatst te krijgen houd er wel rekening mee dat websites hier meestal iets voor terugverwachten, ook al spreken ze het niet altijd uit. Om de kans zo groot mogelijk te maken is het goed om regelmatig iets extra’s te doen met je content. Denk daarbij aan het creëren van waardevolle content die je kunt aanbieden aan autoritaire websites, zoals e-books en pdf’s met relevante achtergrondinformatie of gedegen onderzoek naar een relevant onderwerp. Wanneer je deze content gratis aanbiedt zal de geneigdheid om jou in ruil daarvoor een backlink te geven een stuk groter zijn.

Door de verschuiving van kwaliteit naar kwantiteit zal jouw geduld flink op de proef worden gesteld als het gaat om het plaatsen van kwalitatieve links op autoritaire websites. Daarentegen is de toegenomen deelbaarheid via social media een perfecte incentive om nog gerichter en efficiënter met je content om te gaan. Wil je meer weten over linkbuilding en hoe Immense je kan helpen toe te werken naar een sterk linkprofiel? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!