Beter vindbaar met een SSL certificaat

Door Maarten op 06 november 2014

Is je site beter vindbaar met een SSL certificaat? In augustus explodeerden de Twitter kanalan van SEO experts, nadat Google via hun blog aankondigde dat HTTPS officieel als een ranking parameter meetelt. Heb je een domeinnaam zonder SSL certificaat? Dan mis je de extra punten van Google.

Wat is een SSL certificaat?

SSL is een protocol dat gegevens versleuteld, en dus beveiligd, via het web verstuurt. Met andere woorden: de gegevens die via deze website worden uitgewisseld worden op een veilige manier verstuurd. Websites zijn daardoor betrouwbaarder en klanten zijn sneller geneigd om een aankoop te doen of gegevens uit te wisselen. Koppel je een SSL certificaat aan een website, dan verschijnt er https voor de domeinnaam samen het icoon van een slotje. Misschien herken je het wel van internetbankieren of als je afrekent in een webshop. Via het slotje kunnen gebruikers achterhalen of je daadwerkelijk bent wie je zegt dat je bent. Een SSL certificaat kun je eenvoudig bij je web-host aanvragen. 

Minimale punten SSL

Google wil het gebruik van HTTPS stimuleren door extra punten toe te kennen aan websites die onder een SSL certificaat draaien. De extra punten zijn echter wel minimaal. De kwaliteit van de content telt bijvoorbeeld nog steeds veel zwaarder mee. Volgens Search Engine Land en SearchMetrics zijn er zelfs geen zichtbare resultaten voor websites die van HTTP naar HTTPS gemigreerd zijn. Ook Google geeft aan dat maar 1 % van de zoekopdrachten hierdoor worden beinvloed. De impact is dus vooralsnogtoe erg klein. Ze sluiten echter niet uit dat de SSL certificering in de toekomst zwaarder wordt meegewogen voor de ranking.

Veel kritiek

Het aanschaffen van een SSL certificaat kost geld. Niet ontzettend veel, voor een tientje heb je en eenvoudig certificaat, maar wie zegt dat dit zo blijft? Zeker wanneer iedereen er een heeft. Dit is een veelgehoord geluid vanuit de SEO-community. Veel SEO experts vinden dat dit soort technische aanpassingen niet het verschil zouden moeten maken, maar vooral waardevolle content zou moeten meetellen.

Wachten of toch overstappen?

Voor de extra punten hoef je op dit moment geen SSL certificaat aan te vragen. Hoewel een klein positief resultaat natuurlijk altijd mooi meegenomen is, schaf je het certificaat nu vooral voor de veiligheid aan. In de toekomst kan het SEO voordeel echter een stuk groter uitvallen. Zeker gezien de toename van internetcriminialiteit en online fraude, lijkt het een logische ontwikkeling dat de betrouwbaarheid van websites steeds belangrijker wordt. En daarmee dus ook het SSL certificaat en de waarde die Google hieraan toekent voor de ranking. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat websites in de toekomst allemaal onder een SSL certificaat moeten draaien.

Ons advies? Schaf een SSL certificaat aan. Nu vooral om aan je bezoekers te laten zien dat je website betrouwbaar is en om Google voor te zijn als de punten toekenning toch in de toekomst een grotere impact heeft dan nu het geval is. Daarbij zijn de extra punten, hoe gering ze ook zijn, natuurlijk altijd mooi meegenomen!