Bing Ads, de groei zet ook in 2017 door

Bing Ads, de groei zet ook in 2017 door Door Maarten op 11 mei 2017

Wie zich eerder al heeft neergelegd bij de toekomstige alleenheerschappij van Google binnen het zoekmachinelandschap zal de houdbaarheid van deze stelling wellicht toch nog een keer goed moeten overwegen. Bing snoept namelijk beetje bij beetje meer marktaandeel op, logisch dus dat het voor online marketeers steeds interessanter wordt om op te nemen in de online marketing mix.

Hoe is de groei van Bing te verklaren?

Allereerst door een aantal strategische ontwikkelingen. Het is bekend dat Microsoft en Yahoo al flink wat jaren samen de strijd met Google aangaan. Afgelopen jaar kreeg deze samenwerking nog meer betekenis met de afspraak dat 51 procent van de zoekopdrachten op Yahoo door Bing worden uitgevoerd en dus ook voorzien zijn van Bing Ads. Met een forse toename in het bereik als logisch gevolg. Ook de komst van Windows 10 heeft Bing vooruit geholpen. Het feit dat deze nieuwste versie gratis geïnstalleerd kon worden door Windows 7 gebruikers, gecombineerd met de automatisch geïntegreerde Bing Search Bar, heeft het bereik van Bing enorm vergroot.

Bereik en gebruik zijn meetbare elementen, sentiment en gevoel een stuk minder. Toch kunnen we voorzichtig stellen dat de consument, na de flinke kritiek die Google te verduren heeft gekregen over privacy gevoelige zaken als opslaan van informatie en zoekgeschiedenis, Bing steeds meer als alternatief ziet, ook een mogelijke reden voor de groei die Bing laat zien.

Bing Ads, redenen genoeg

De groei van Bing komt niet alleen door periodieke software aanpassingen, ook de volwassenheid van het advertentieprogramma Bing Ads speelt een belangrijke rol. Het in hoog tempo uitrollen van nieuwe features zorgt ervoor dat de interesse vanuit bureau- en adverteerderskant alleen nog maar verder toeneemt. Redenen te over om als online marketeer goed naar Bing Ads te kijken:

Concurrentie

Of beter gezegd, een gebrek aan concurrentie. Veel adverteerders hebben Bing nog niet direct op het netvlies of zien het als een extra mogelijkheid om eventueel later in te zetten, wat ons betreft een gemiste kans. In veel gevallen kan je als adverteerder namelijk nog profiteren van een lage CPC, terwijl je wel een sterke advertentiepositie bereikt met over het algemeen ook een hogere doorklik in vergelijking tot Adwords.

Bing Ads features

Uiteraard hebben Google Adwords en Bing Ads vrij veel overeenkomsten, het is immers een vergelijkbaar middel voor adverteerders om gestelde advertentiedoelen te bereiken. Features als remarketing, shopping (hopelijk voor Bing Ads binnenkort beschikbaar in NL), gebruik van diverse sitelinks en expanded text ads vertonen veel gelijkenissen. Toch zijn er een aantal interessante features waarmee Bing Ads het net even anders doet:

  • Het meest belangrijke verschil tussen Adwords en Bing Ads is dat instellingen binnen Bing ook werken op advertentieniveau. Locatie, taal en weergave kunnen worden aangepast binnen de advertentiegroep zonder een volledig nieuwe campagne aan te moeten maken.
  • Een feature die binnen Google nog niet echt helder is komt bij Bing Ads wel duidelijk naar voren, demografische targeting. Ideaal dus wanneer je precies weet wie jouw doelgroep is om zo nog gerichter het budget te benutten.
  • Ondanks de overlap in extensies is er wel één te noemen waarmee Bing Ads zich onderscheidt, de image extensie. Met maximaal 6 te uploaden images, die je ook nog eens allemaal naar andere landingspagina's kunt doorsturen, kan je je advertentie er echt uit laten springen.

Immense en Bing

Waar mogelijk zetten we Bing ook in voor onze klanten, GWK Travelex is een goed voorbeeld. Lage concurrentie en gunstige CPC’s waren redenen om ons ook op Bing te richten. Sinds we in april 2016 begonnen zijn met het adverteren binnen Bing heeft deze campagne spectaculaire resultaten laten zien.

  • Conversiepercentage april 2016 vs. april 2017, van 2,1% naar 15,4%, gehaald uit 18% minder kliks ten opzichte van april 2016.
  • De omzet in april 2017 betekende een groei van 726% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Door de inzet van nieuwe campagnes, voornamelijk binnen de branding structuur, zijn we begin dit jaar op alle locaties van GWK Travelex nog specifieker gaan adverteren. Vergeleken met januari 2017 is alleen al het conversiepercentage gestegen van 8,79% naar de genoemde 15,4%, met een omzetstijging van bijna 60% ten opzichte van januari tot gevolg.

Bing, de cijfers

Dat Bing aan de weg timmert is duidelijk, zowel qua bereik van de zoekmachine als de kwaliteit van Bing Ads als advertentieprogramma. Maar waar staat Bing op dit moment als het gaat om harde cijfers? Feit is in ieder geval dat het marktaandeel van Bing wereldwijd groeit. Wat opvalt is dat het marktaandeel van Bing in Nederland nog een stuk lager ligt vergeleken met Amerika en de UK, volgens de jaarcijfers van Microsoft respectievelijk 32 en 23 procent. Dat vertaalt zich in deze markten natuurlijk ook in grote absolute aantallen gebruikers. Neemt uiteraard niet weg dat de bijna 10 procent waar Bing nu in Nederland op zit reden genoeg is om Bing zeer serieus te nemen!