Bing Ads campagnes optimaliseren - Zo doe je dat

Bing Ads campagnes optimaliseren - Zo doe je dat Door Maarten op 07 juli 2016

Om jezelf in de wereld van zoekmachines kenbaar te maken, is het een goed idee om te adverteren op plekken waar je toekomstige klanten ook komen. Google AdWords is de meest bekende manier van betaald adverteren, en ook Facebook en LinkedIn raken steeds meer in trek. Verrassend genoeg wordt Bing, met in Nederland alleen al 8 miljoen unieke zoekers die per maand 145 miljoen zoekopdrachten uitvoeren, nog lang niet altijd als adverteernetwerk gebruikt.

En dat is zonde, want zelfs met het hoge aantal zoekopdrachten, en daarmee een aandeel van 8,6 procent over allezoekmachines, is de concurrentie nog vrij laag, wat adverteren viaBing relatief goedkoop maakt. Maar hoe zet je een optimaleBing campagne op?

Importeer je campagne vanuit Google AdWords

Het hoogste aantal zoekopdrachten vindt plaats in Google. Om deze reden focussen veel adverteerders zich eerst op deze doelgroep ‘googlezoekers’ en beginnen daarom met een Google AdWords campagne. Bing speelt hier vervolgens handig op in, want het is niet nodig om ook nog eens een aparte Bing Ads campagne op te zetten, maar biedt eenvoudigweg de mogelijkheid om je AdWords campagne rechtstreeks naar Bing te importeren. Hierna is het slechts zaak om je campagne te verfijnen door middel van de specifieke opties voor de Bing zoekmachine.

Optimaliseer door middel van Bing-opties

Bing biedt andere advertentie-opties dan Google AdWords en het is dan ook van belang om deze opties volledig te benutten. Hieronder volgen een aantal tips om je geïmporteerde campagne te finetunen en er zo een optimale Bing campagne van te maken:

Advertentieruimte

Je bent waarschijnlijk gewend om bij Google Adwords twee korte beschrijvingsregels in te voeren. Bing Ads maakt echter gebruik van één lange beschrijvingsregel  van 71 tekens. Let daarom na het importeren van je AdWords campagne goed op of je advertentieteksten nog wel kloppen en getoond worden op de manier die jij voor ogen hebt.

Uitsluitingswoorden

Wanneer je advertentieteksten geconverteerd zijn naar de Bing Ads standaarden, is het van belang zoekwoorden uit te sluiten. Je wilt immers dat je advertentie alleen getoond wordt bij relevante zoekopdrachten. Waar je bij Google AdWords zoekwoorden breed kunt uitsluiten, dat wil zeggen, inclusief spelfouten, synoniemen of andere varianten, is het bij Bing Ads slechts mogelijk om exacte zoekwoorden of zinsdelen uit te sluiten. De lijst met uitsluitingswoorden die je bij Google Ads had samengesteld zal je dus uit moeten breiden voor Bing Ads om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk relevant zoekverkeer genereert.

Targeting

Bing Ads optimaliseren

Bij Google AdWords bepaal je als adverteerder op welke tijd van de dag jouw advertentie naar voren komt. Wanneer je instelt dat je alleen wil adverteren op een thuiswinkeltijd, bijvoorbeeld tussen 19:00 en 23:00, adverteer je wereldwijd op deze tijd, onafhankelijk van waar de zoeker zich bevindt. Tijdszones worden hierbij dus buiten beschouwing gelaten. Echter bij Bing Ads wordt deze tijd wel aangepast aan de tijdszones. Dat wil zeggen dat als je wederom instelt dat je op de vastgestelde thuiswinkeltijd wil adverteren, je advertentie afhankelijk van de demografische positie van de zoeker getoond wordt. In Australië kan dit dus op een heel ander moment van de dag zijn dan in Nederland. 

Naast de demografische targeting, is het ook aan te raden om eens naar de Bing Ads-optie te kijken voor targeting op basis van geslacht en leeftijd. Het is namelijk mogelijk om vooraf in te stellen dat Bing automatisch je bod tot 900% verhoogt of tot 90% verlaagt als de zoekopdracht van een interessante doelgroep afkomstig is. Advertenties voor leesbrillen zijn bijvoorbeeld het meest interessant voor de doelgroep man én vrouw vanaf een jaar of 40, maar adverteren voor posters van een bekende boyband is in de meeste gevallen slechts interessant voor vrouwelijke zoekers tot een jaar of 21. Profiteer dus van deze extra Bing-opties om je target nog specifieker te bepalen.

Genereer een hogere CTR door Bing-Extensies

Naast de optie om te selecteren op plaats, leeftijd en geslacht, biedt Bing extra extensies die een enorme toevoeging kunnen zijn voor de zichtbaarheid van je advertenties. Bing is de laatste tijd in rap tempo bezig om zich met deze extra opties te profileren. Zo waren er al de call out-extensie waarmee je in maximaal vier call-outs duidelijk kunt maken wat je onderscheidt van je concurrenten, de review-extensie waarmee je reviews kunt toevoegen aan je advertentie om het vertrouwen van je klanten te winnen en de social-extensie, waarmee je direct door kunt linken naar al je sociale media kanalen. Sinds kort heeft Bing de video-extensie die, zoals de naam al doet vermoeden, het mogelijk maakt om een video te tonen bij je advertentie. Dit zorgt ervoor dat je advertentie groter en visueler wordt. Tot slot, de nieuwe action link-extensie laat de action calls, zoals ‘contact opnemen’, ‘details bekijken’ of ‘reserveer nu’ door middel van buttons doorlinken naar de juiste pagina.

Kortom, door je Google Adwords campagne te importeren in Bing Ads en vervolgens aan de juiste knoppen te draaien om je campagne zo optimaal mogelijk te finetunen, creëer je een nog groter zoekvolume op je advertenties. Wil je meer weten over adverteren op Bing of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!