Case: HappyPancake launch

Case: HappyPancake launch Door Maarten op 18 juli 2018

Het Immense blog is een platform om kennis te delen, het is ook een plek om wat meer over onze klanten te vertellen en wat we voor ze doen. In deze case kijken we terug op de succesvolle launch van datingplatform HappyPancake in Nederland. Door meerdere online kanalen te benutten heeft HappyPancake een vliegende start gemaakt door binnen de eerste maand vooraf gestelde doelen te halen qua nieuwe inschrijvingen.

Campagne highlights

Begin 2018 beleefde het Scandinavische HappyPancake een succesvolle launch van haar datingplatform in Nederland. Door meerdere online kanalen te benutten heeft HappyPancake een vliegende start gemaakt door binnen de eerste maand vooraf gestelde doelen te halen qua nieuwe inschrijvingen.

De gerichte inzet van SEA, Display en Affiliate hebben ervoor gezorgd dat het minimale aantal inschrijvingen in de eerste maand ruimschoots behaald is, tegen een CPA die beduidend lager uitkwam dan het vooraf besproken maximum. In de maanden daarna hebben we de bestaande kanalen verder uitgebreid en andere middelen als SEO toegevoegd.

Belangrijkste resultaten

  • Doelstelling aantal inschrijvingen in de eerste campagnemaand ruim behaald tegen een 30% lagere CPA dan vooraf was aangegeven.
  • Top 10 notering voor de 3 belangrijkste keywords door linkbuilding. Alleen al in juni een verbetering van 35% in de linkbuilding resultaten ten opzichte van de maand mei.
  • Gemiddelde CPC met 29,2% gedaald en CTR met 20,4% gestegen vergeleken met februari door succesvolle uitbreiding SEA campagnes.
  • Piek in branded search en conversies tijdens radiocampagne Qmusic

De Case

HappyPancake heeft voor de lancering van haar datingplatform in Nederland Immense gevraagd een online strategie te ontwikkelen met het doel direct impact te maken in een bestaande markt met sterke concurrentie. Daarnaast heeft Immense ook meegedacht in een post-launch strategie, houdbaar voor de lange termijn.

  • Doelstelling: minimaal aantal inschrijvingen in de eerste maand na launch
  • Doelgroep: singles tussen 30-55 jaar
  • Locatie: heel Nederland
  • Campagneperiode launch: 1 februari - 28 februari en verdere uitrol maanden erna

Strategie en uitwerking

Display – Awareness

Om awareness binnen de doelgroep te creëren is display een uitstekend kanaal. Naast de mogelijkheid te targeten op specifieke domeinen, kan dit ook gecombineerd worden met targeting op demografische en geografische kenmerken.

Voor de display campagnes hebben we ervoor gekozen om samen te werken met Sanoma. Een logische keuze, aangezien Sanoma het grootste vrouwenplatform van Nederland heeft met merken als Libelle, Margriet, LINDA, VIVA, Flair, etc. Naast de 'vrouwenmerken' is er ook getarget op vrouwen die op andere domeinen van Sanoma actief zijn, denk hierbij aan Nu.nl. Aangezien HappyPancake voor jong en oud is, is er ook gekeken naar gerenommeerde domeinen als startpagina.nl. Startpagina.nl is nog steeds erg populair bij de oudere doelgroep. Hier is getest met diverse links en advertenties wat in beide gevallen voor positieve resultaten heeft gezorgd.

Affiliate – Awareness / Conversions

Voor affiliate zijn we gestart met Daisycon en Tradetracker. Hier is er gezocht naar de juiste strategie en relevante publishers. Er is getest met (cashback) mailings, waarbij een mailing naar 75.000 tot 100.000 leden is gestuurd en er 20.000 klikken werden verwacht. Het doel hiervan was directe groei van naamsbekendheid en de memberdatabase, de verwachting was echter wel dat de kwaliteit van de kliks wat lager zou zijn dan via de andere kanalen.

Naast de (cashback) mailings zijn er ook grote reviewsites en blogs aangesloten om over het merk HappyPancake te schrijven. Daarnaast is en wordt er getest met ‘give-away’ campagnes zoals het weggeven van een dinercheque t.w.v. € 100,- deze zomer op Ze.nl.

SEA - Conversion

Aangezien HappyPancake geen merkbekendheid had op het moment dat de Google AdWords campagnes online gingen was het belangrijk om op relevante zoekwoorden te zitten waar veel op wordt gezocht. Door op deze zoekwoorden te adverteren kroop HappyPancake tussen de gevestigde datingwebsites in (Parship, Relatieplanet en Lexa).

Bij de inzet van AdWords heb je veelal te maken met mensen die een actieve behoefte hebben en op zoek zijn. Hierdoor hebben we de advertentieteksten actie- en conversiegericht ingestoken. In het geval van HappyPancake is men op zoek naar of een nieuwe datingsite en de achterliggende gedachte daarvan is natuurlijk dat men nog steeds niet de ware heeft gevonden. Op basis van dit zoekgedrag zijn we gestart met een groot aantal zoekwoordcombinaties in te zetten rondom algemene termen als datingsite, dating app, vrouw zoekt man, gratis dating en online dating.

In de afgelopen maanden is het aantal zoekwoorden waarop wordt geadverteerd gefaseerd uitgebreid. Naast het uitbreiden van de campagne met diverse zoektermen hebben we ook gekeken naar demografische en geografische bodaanpassingen. Op deze manier konden we op de doelgroep inspelen en de juiste boodschap overbrengen.

SEO

Na de succesvolle launch zijn we in maart gestart met linkbuilding. Vanaf een nieuw domein met nagenoeg geen linkgeschiedenis. Het linkprofiel vanaf begin af aan opbouwen is voordelig gebleken, omdat we vanuit de concurrentie (top 10 binnen de zoekresultaten) konden zien welke type links voor goede rankings zorgen én in welke verhouding.

De resultaten zijn ernaar; voor de drie belangrijkste zoekwoorden zijn we vanaf geen indexatie binnen drie maanden naar een top 10 notering gegaan. Daarbij hebben we voor deze drie keywords alleen al in de afgelopen maand 35% verbetering gerealiseerd ten opzichte van de maand ervoor.

Interessante campagnefeiten

Binnen onze SEA campagnes hebben we gezien dat wanneer we ‘100% gratis’ in de kopteksten van de advertenties verwerken we dan de hoogste conversiepercentages bereiken in non-branded campagnes waarin geen zoekwoorden in combinatie met merknaam zijn verwerkt.

Omdat HappyPancake een 100% gratis datingplatform is, zijn we gaan testen met de inzet van prijsextensies. Prijs-extensies zijn over het algemeen meer bedoeld voor webshops. Echter zijn de ingevoerde prijsextensies door Google goedgekeurd en worden ze momenteel in Google vertoond.

Interessant om te zien is dat we via Sanoma een campagne op startpagina.nl hebben gedraaid met een link en dedicated blok. We hadden het idee dat startpagina.nl een wat verouderd concept is en de verwachting was daarom niet al te hoog, maar uiteindelijk heeft deze campagne toch een flink aantal post click conversies opgeleverd.

Toekomstige acties

Naast het voortzetten van de succesvolle linkbuilding strategie zullen we ons voor HappyPancake ook gaan richten op creatieve campagnes om een viral effect te creëren, oftewel unieke content creëren dat geschikt is om te delen binnen social media.

In de zomer testen we met een actie op Ze.nl, 500k unieke bezoekers per maand en voornamelijk vrouwen. Hier verloten we meerdere keren onder nieuwe leden een dinercheque t.w.v. € 100,-. De Ze.nl campagne gaat heel interessant worden om te zien of dit iets gaat opleveren binnen het affiliate kanaal. Verder gaan we via publishers op social media adverteren om te kijken of dit nieuwe members oplevert.

Online vs. Offline

We hebben gemerkt dat, wanneer er op radio werd geadverteerd, het essentieel is welke radiozender wordt gekozen. Tot op heden heeft HappyPancake 2 radiocampagnes gehad. Voor iedere campagneperiode is een andere radiozender geselecteerd. De campagnes zijn gedraaid op Qmusic en op 3FM. In de campagneperiode op Qmusic is een zeer hoge piek in branded searches en conversies gerealiseerd. Dit was niet het geval met de campagne op 3FM. Zie onderstaand het verschil tussen aantal behaalde doelen (inschrijvingen) en gemiddeld conversieratio tijdens beide campagneperiodes.

Het bedrijf

HappyPancake is dé nummer 1 datingsite van Zweden en Finland. HappyPancake is helemaal gratis en één van de meest bezochte websites in de Noordse landen. In februari 2018 is HappyPancake overgevlogen naar Nederland en is inmiddels hard op weg hier net zo’n succes te worden.