Case: TCH app

Case: TCH app Door Maarten op 23 augustus 2017

TCH, voluit Taxicentrale Haaglanden, is het nummer één taxibedrijf in die regio, van het Westland tot Wassenaar. TCH zoekt continu naar mogelijkheden om haar dienstverlening te optimaliseren. Immense heeft TCH geholpen bij het ontwikkelen van een app die deze ambitie ondersteunt. De app is afgelopen juli in de App Store gelanceerd.

Het bedrijf

TCH is onderdeel van de Van der Wijst Groep, al bijna 45 jaar gespecialiseerd in taxivervoer. Met een uitgebreid dienstenpakket van regulier personenvervoer, luchthavenservice, zakelijk- en VIP vervoer én gespecialiseerd rolstoel- en ziekenvervoer is TCH uitgegroeid tot de grootste centrale in Den Haag en omgeving. Klantgerichtheid, kwaliteit en scherpe taxitarieven zorgen ervoor dat er elke dag nog nieuwe klanten aan het toch al aanzienlijke klantenbestand van TCH worden toegevoegd.

Waarom een app?

Kijkend naar de taxibranche is de keuze voor een app logisch. TCH wil niet achterblijven in de markt en bij concurrenten die al een app hebben gelanceerd. De app moet daarnaast een nieuwe dimensie toevoegen aan het gemak waarmee een taxi kan worden besteld en bijdragen aan een strakke bedrijfsvoering:

  • Serviceverlening naar klanten. Deze kunnen met de app op ieder gewenst moment opdrachten plaatsen zonder daar iemand van TCH voor te hoeven spreken.
  • Automatiseren van een proces wat in de basis een grote kans op fouten heeft.
  • Meer opdrachten met minder mensen op kantoor kunnen verwerken.

App met een eigen identiteit

Hoe kan je je met een app onderscheiden van andere taxibedrijven? Het vertrekpunt van het ontwikkeltraject was voor TCH duidelijk; met behoud van de eigen bedrijfsidentiteit de klant een laagdrempelig en eenvoudig bestelproces bieden. Waar de meeste concurrenten een kant en klare app gebruiken heeft TCH ervoor gekozen samen met Immense de app van ‘scratch’ af aan op te bouwen.

Gezamenlijk ontwikkelproces

Het development proces van de TCH app is een mooi voorbeeld van hoe developer en klant samenwerken om tot een optimaal resultaat te komen. De kennis van de eigen branche en heldere visie van TCH over hoe de app eruit moest komen te zien gecombineerd met de ervaring van Immense om deze wensen te integreren in een volledig op maat gemaakte app.

Design

Voordat TCH en Immense gingen samenwerken heeft een designer eerder al een ontwerp van de app gemaakt. Geïnspireerd op de look and feel van Netflix bleek deze rood/zwarte uitstraling teveel op de kleuren van Amsterdams’ grootste taxibedrijf TCA te lijken. Immense heeft het design herontwikkeld, waarbij een nieuwe kleurencombinatie van blauw/zwart is gebruikt en het design naar eigen inzicht verder is aangepast.

Features

Gebruiksgemak stond voorop bij het bepalen welke features in de app verwerkt moesten worden. Geen ingewikkelde aanmeldprocessen, maar meteen een taxi bestellen wanneer je er één nodig hebt, eenvoud als functionaliteit. Features die kenmerkend zijn voor de TCH app:

  • Bij het bestellen van een taxi worden locatiegegevens automatisch geladen. Wanneer de GPS functionaliteit op de telefoon niet is ingeschakeld, is dit makkelijk handmatig te doen.
  • Ben je op het bestelmoment buiten het werkgebied van TCH dan krijg je een melding om met TCH contact op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.
  • Bij invoer van de bestemming krijg je direct een vaste prijs voor de rit. Eenmaal besteld dan ligt deze prijs ook vast.
  • De bestelde taxi kan op elk moment geannuleerd worden.
  • De app biedt je de mogelijkheid een review te geven van de taxirit met tevredenheid over de chauffeur en de geleverde service.

Development focus

Hoe kunnen we optimaal gebruik maken van de aanwezige data? Deze vraag stond continu centraal bij de bouw van de app. Door een koppeling te maken met de TCH klantendatabase sluit de app perfect aan op het ritmanagementsysteem. De controle over de ritten die via de app binnenkomen ligt daardoor bij TCH zelf, zodat ze ook sneller kunnen reageren op eventuele storingen en fouten in het proces.

Een andere uitdaging was om de techniek achter een nauwkeurige locatiebepaling succesvol in de app te integreren. Niet elke GPS locatie krijgt namelijk een postcode mee en niet elke telefoon heeft GPS aan staan op het moment van bestellen. Locatie wordt nu op verschillende manieren bepaald, zodat TCH op basis van elk ingevoerd adres een vaste prijs kan meegeven aan de klant.

Het succes van de app

De TCH app is in juli gelanceerd, over de resultaten valt dus nog niet al teveel te zeggen, maar de eerste signalen zijn positief. Wanneer na verloop van tijd blijkt dat met de app het bestelproces effectiever verloopt met minder fouten en er daarnaast ook nog eens aanmerkelijk meer ritten worden besteld dan bewijst de app logischerwijs haar meerwaarde. Naast de service richting bestaande klanten is het weghalen van klanten bij de concurrent natuurlijk het ultieme doel. Met de lancering van de TCH app is de eerste stap in ieder geval gezet!

Via https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.tch.app kan je de app direct downloaden uit de Google Play Store. Overweeg je daarnaast ook een app in te zetten voor jouw bedrijf? Lees er meer over op https://www.immense.nl/diensten/apps/ of neem direct contact met ons op via 020-7372421, we bespreken graag samen met jou alle mogelijkheden.