Immense, nu ook Bing accredited professional

Door Maarten op 31 maart 2015

Immense mag zichzelf naast Google Partner en gekwalificeerde Analytics specialist nu ook ‘Bing accredited professional’ noemen. Dit betekent dat we als bureau zijn getoetst voor alles wat er te weten valt over het Bing Ads-platform. Met de nieuwe onderscheiding op zak willen we graag inzoomen op het ondergewaardeerde advertentieplatform van Microsoft.

Als we de strijd der zoekmachinegiganten nader bekijken, dan zien we met name drie grote spelers: Google, Microsoft (Bing) en Yahoo. Hierbij is Bing het ondergeschoven kind, dat door adverterend Nederland veelal nog onbenut wordt gelaten. Dit komt met name omdat de voordelen niet bekend zijn, of het Bing speelveld is gewoonweg nog onbekend. Een uitgelezen kans om hierover te informeren en de twijfels weg te nemen.

Immense beheert namelijk een aantal Bing accounts en we zijn erg enthousiast over de vooruitgang dat het advertentieplatform de laatste tijd heeft geboekt. Microsoft heeft zich vooral gefocust op de  verbetering van het platform, waardoor de adverteerder steeds beter van de inzet van Bing kan profiteren. Voor het gemak hebben we de belangrijkste kenmerken en voordelen op een rij gezet:

  1.        Bing Ads heeft een lagere concurrentiedruk en is daarom goedkoper per klik.

De meeste midden- en kleinbedrijven zien Bing als een secundaire optie, maar zouden dit veel eerder in het traject moeten overwegen in te zetten. Bing gebruikt namelijk een vergelijkbaar veilingsysteem als dat van Google AdWords, maar heeft relatief minder adverteerders. Daarom kunnen bedrijven nu profiteren van hoge posities tegen lagere kosten per klik. Gemiddeld is Bing 33,5% goedkoper dan Google AdWords.

  1.        Bing Ads biedt meer transparantie en controle voor de Google zoekpartners.

Google biedt slechts de optie aan om advertenties weer te geven met of zonder zoekpartners. Daartussen zit geen spelingsruimte. Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld een zoekpartner uit te sluiten. Daarbovenop blijft het onduidelijk op welke websites de advertenties worden weergegeven. Bing maakt dit wel inzichtelijk en biedt de mogelijkheid aan om niet nuttige websites definitief uit te sluiten.

  1.        Biedingen aanpassen op basis van demografische kenmerken.

Ondanks dat AdWords op het Display Netwerk wél de mogelijkheid biedt om op basis van demografische kenmerken te sturen, is dit voor het Zoeknetwerk niet aan de orde. Dat is voor Bing een totaal ander verhaal.

Waarschijnlijk één van de meest innovatieve oplossing die Bing heeft geïntroduceerd zijn de aangepaste biedingen op basis van geslacht en leeftijd van de gebruiker. Dit biedt grote kostenvoordelen voor bedrijven met een specifieke doelgroep / niche.

Bing partner

Het bestedingsaandeel per zoekmachine
In Q4 van het afgelopen jaar is er een daling gemeten van het bestedingsaandeel van Google ten opzichte van Bing/Yahoo. In tegenstelling tot Google zien we een positieve trend aan de kant van Bing/Yahoo. Ondanks dat Google op het gebied van betaald zoekverkeer domineert, is er bij Bing en Yahoo in jaren niet zo’n sterke stijging gemeten als dat van het afgelopen halve jaar. 

Bing partner US paid search

De groei van Bing is met name te danken aan de adoptie van het medium onder adverteerders. Daarnaast is Bing de standaard browser voor elk Microsoft apparaat. Dit zien de adverteerders ook in en ze willen profiteren van de voordelen die Bing heeft.

Conclusie
Bing Ads biedt unieke voordelen voor online marketeers die Google (nog) niet aanbiedt. Als je op zoek bent naar mogelijkheden om het zoekvolume naar een volgend niveau te tillen is Bing uitermate geschikt ter aanvulling op een lopende AdWords campagne.

Meer weten? Bel direct met ons voor een oriënterend gesprek via 020 - 737 2421.