Contentcreatie, zo makkelijk nog niet

Contentcreatie, zo makkelijk nog niet Door Maarten op 01 augustus 2016

Content, een onderdeel van online marketing dat de gemoederen blijft bezighouden. Want dat content één van de belangrijkste elementen binnen huidige online marketing mix is, dat wordt nog weleens vergeten wanneer teksten geplaatst worden. Hierbij een overzicht van onze bevindingen wanneer content om de hoek komt kijken.

Contentcreatie zonder idee

Een hardnekkige valkuil waar veel bedrijven nog steeds in terecht komen is het gevoel dat content simpelweg het zoveel mogelijk plaatsen van tekst en afbeeldingen betekent met het idee dat dit hogere rankings in Google oplevert. In de gevallen dat dit wonderwel ook nog gebeurt vraagt men zich vervolgens af waarom er dan geen conversies op de site plaatsvinden. Dit komt omdat content in eerste instantie gaat over kwaliteit, waar kwantiteit soms ook een rol in kan spelen, maar nooit leidend mag zijn. Voordat je content gaat creëren, denk daarom goed na over wie je wilt bereiken, met wat voor content je dit wilt doen en hoe je dit vervolgens in je site kan verwerken zodat bezoekers direct zien wat ze aan jouw als bedrijf hebben!

Goede content komt van meerdere kanten

Content schrijven doe je niet alleen, je hebt meerdere bronnen nodig om kwalitatieve content te kunnen produceren. Het klinkt logisch, de realiteit ziet er vaak anders uit. We komen regelmatig sites tegen die vanuit bedrijfsperspectief geschreven zijn en niet vanuit de klant geredeneerd. Ook al is met de beste bedoelingen gedaan, het simpelweg opschrijven welke diensten je levert en welke producten je verkoopt zal in de huidige tijd waarschijnlijk niet genoeg zijn om klanten te binden via je website.

Content is bedoeld voor je klant, het moet dan ook altijd vanuit de behoefte van de klant geschreven worden. We raden je dan ook aan om je (potentiële) klanten actief te betrekken in het contentcreatieproces. Dat kan door rechtstreeks met je klanten te communiceren, maar informatie inwinnen via andere afdelingen, met name de salesafdeling die rechtstreeks in contact staat met mogelijke klanten, is essentieel om waardevolle, relevante content te produceren voor je doelgroep.

Content moet blijven bewegen

Content creatie tips SEO

Heb je goed geluisterd naar je klanten en heb je de meest unieke, relevante en spetterende content geschreven? Ook dat is nog niet genoeg. Het vernieuwen van content is minstens net zo belangrijk. Ten eerste wordt het verversen van content, mits een relevante toevoeging op de huidige content, om SEO technische redenen over het algemeen goed gewaardeerd door Google. Het is daarom goed om periodiek naar de huidige content te kijken en aanpassingen te doen waar mogelijk, ofwel in de vorm van goede toevoegingen of het herschrijven van bestaande content, het kan allebei bijdragen aan een hogere ranking.

Daarnaast laat je met het regelmatig toevoegen van informatieve content zien dat je als bedrijf een bepaalde autoriteit hebt op jouw gebied en de klant met interessante updates wilt blijven informeren. Een blog is daarbij uiteraard een goed instrument, maar ook periodieke updates via social media kunnen voor een snelle verspreiding van waardevolle, nieuwe content zorgen. Het werken met een contentkalender is zeker een aanrader, zeker wanneer je via verschillende kanalen met je doelgroep communiceert.

Schrijf content waar je achter staat

Vernieuwen van content is niet makkelijk. Het bedenken van onderwerpen of op de juiste manier herschrijven van je bestaande content vereist vaak flink wat creativiteit. We merken echter vaak dat ze creativiteit iets te ruim wordt genomen en er content gecreëerd wordt die niet meer aansluit op de dienstverlening en er soms gouden bergen worden beloofd aan de klant, terwijl het meer gebakken lucht blijkt te zijn. Niet voldoen aan de verwachtingen van de klant, terwijl die met content op de site wel gewekt zijn is funest voor een mogelijke klantrelatie. Voorkom dit dus ook ten alle tijde en schrijf niet zomaar op wat je niet kunt waarmaken.

Schrijf content waar je achter staat

Content vraagt om een visie

Het is duidelijk dat een goede contentstrategie meer is dan zomaar het vullen van pagina's met content en het incidenteel schrijven van een blog. Een gedegen contentstrategie vraagt met name ook geduld, omdat de resultaten van je inspanningen, ook al heb je de genoemde aanraders allemaal meegenomen, meestal pas over langere periode zichtbaar zullen worden. Laat dat wat ons betreft absoluut geen reden zijn om de content maar even te laten voor wat het is, goede content is namelijk essentieel om de klant juist voor de langere periode aan je te binden!

Heb je hulp nodig bij het formuleren van een gedegen contenstrategie of heb je geen tijd om content zelf te produceren? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek!