Conversie verhogen? Vermijd deze conversiekillers!

Door Maarten op 20 november 2014

Hoog in de zoekresultaten staan is geweldig. Als je klikfrequentie ook nog eens goed is, ben je niet verkeerd bezig. Of toch wel? Maak jij je schuldig aan deze conversiekillers? Dan is er werk aan de winkel! Zorg dat de bezoekers die je aantrekt ook daadwerkelijk actie ondernemen en vermijd deze conversiekillers.

Conversie verhogen

Uiteindelijk gaat het bij elke website om conversie. We durven wel te stellen dat het succes van je website grotendeels van je conversie afhangt. Of je nu een webshop hebt of alleen een dienst probeert te verkopen, je wilt dat je bezoekers actie ondernemen. Een offerte aanvragen, een terugbelafspraak maken, een cursus downloaden of een product bestellen. Maar hoe zorg je hier nu voor? Het zorgen voor vertrouwen is hierbij essentieel. Is jouw conversie laag, dan is de kans groot dat je website een aantal blokkades bevat die de bezoeker niet aanmoedigen, maar juist ontmoedigen om tot actie over te gaan. Een conversieverhogende website bevestigt dat de bezoeker op de juiste site is, maakt meteen duidelijk hoe je moet navigeren op de site, maakt het niet te moeilijk en geeft het vertrouwen om over te gaan tot een actie. 

Conversiekilllers voor webshops

Verplichte accountcreatie
Maar liefst eén op de vier bezoekers verlaat het checkout-proces vanwege een verplichte accountcreatie, dit blijkt uit een studie van E-consultancy. Hierbij valt dus een gigantische winst te halen! Niet zo gek ook. Bezoekers zijn immers om je site om iets te kopen, niet om een relatie aan te gaan. Natuurlijk wil jij graag de gegevens van een klant hebben, voor een klant komt dit echter heel opdringerig over. Tip: bied klanten de kans om een account aan te maken nadat de verkoop is afgerond. En geef je bezoekers een reden om zich in te schrijven, bijvoorbeeld 10% bij de volgende aankoop. 

Teveel vragen over de aankoop
Voordat een koper overgaat tot een aankoop vraagt hij zich een aantal dingen af:
Wat zijn de leveringskosten?
Wanneer kan ik mijn product verwachten?
En kan ik het product retourneren?

Aankopen via internet is toch spannender dan in de winkel. Door deze onzekerheden weg te nemen, geef je een koper meer vertrouwen. Zorg er dus voor dat een klant niet hoeft te zoeken naar de antwoorden. Tip: beantwoord zelf al deze vragen voordat een klant ze kan stellen. Bijvoorbeeld op het moment dat een product bekeken wordt. Door aan te geven dat je het product zonder extra kosten kan retourneren, kan dit net dat extra duwtje geven om tot een koop over te gaan.

Te weinig informatie
Heb je eindelijk een product gevonden dat voldoet aan je uiterlijke wensen, staat er niets of weinig vermeld over de kwaliteit. Dat motiveert niet om te kopen, maar is vooral irritant. Hele lappen tekst vermelden bij elk product is overdreven, vermeld echter wel essentiële informatie. Bij het kopen van een nieuwe pan wil je wel weten waar deze van is gemaakt bijvoorbeeld.

Geen zoekfunctie
Ben je op zoek, dan wil je kopen. Een zoekfunctie is dus een logische toevoeging op je webshop. Ook als je navigatie supersimpel en gebruiksvriendelijk is. Intikken wat je zoekt is namelijk veel sneller dan twee of drie keer klikken om een specifiek product te vinden. Sterker nog, op de meeste sites converteren bezoekers via de zoekfunctie twee tot drie keer beter, dan wanneer deze functie niet wordt gebruikt.

Tip: vul de zoekopdracht automatisch aan met het aanbod van je producten.

6 Algemene conversiekillers

1. Geen duidelijke boodschap
Als klant wil je meteen weten of je op de juiste site bent beland. Misschien klonk de beschrijving in de zoekresultaten veelbelovend, maar is de informatie teleurstellend als je op de site komt. Wat doe je dan? Juist, je klikt de site weg. Door simpelweg de bezoeker te vertellen wat je op de site kunt vinden, houd je de aandacht vast. Dit kan met een informatieve tagline of pakkende eerste titel. Laat ook de belangrijkste producten en diensten prominent in het oog springen. 

2. Ontbrekende call-to-action
Heb jij je conversie niet gedefinieerd, dan weet een bezoeker niet wat hij moet doen. Spoor je bezoeker aan tot actie. Wat wil je dat een bezoeker doet als hij de pagina heeft gelezen? Vertel de actie in heldere duidelijke woorden en geef deze vorm in een mooie opvallende button. Alleen aangeven dat een bezoeker moet bellen is niet voldoende. Door meteen het telefoonnummer te geven bespaar je de klant de moeite om de contactgegevens op te sporen.

3. Langzame site
Internetgebruikers zijn ontzettend verwend. We willen binnen 2 seconden op een website kunnen rondkijken. Lukt dit niet, dan geeft dit meteen al de boodschap dat een site niet professioneel en dus onbetrouwbaar is. Geen goed begin als je wilt dat een bezoeker iets koopt of informatie opvraagt.

4. Verwarrende site
Heb je weleens verward in de supermarkt rondgelopen, omdat je een product niet kon vinden? Om het product vervolgens op een totaal onlogische plek te ontdekken? Of erger: erachter komen dat je er al drie keer langsgelopen bent, omdat het ergens onopvallend weggestopt is. In de supermarkt koop je het product alsnog, omdat je moet eten. Jouw klanten hebben echter een keuze. En dus loop je de kans dat een potentiele klant liever op de gebruiksvriendelijke en logische site van de concurrent shopt. Jammer.
Tip: zorg voor logische navigatiepaden, zodat een bezoeker niet zelf hoeft te zoeken.

5. Vakjargon en moeilijke woorden
Je doelgroep bestaat uit hoogopgeleide mensen en dus moet je ook moeilijke woorden gebruiken. Fout! Moeilijke woorden en vakjargon leiden af. Uit onderzoek blijkt dat lezers je boodschap beter onthouden als de tekst in spreektaal is geschreven. Uiteraard in correct Nederlands, maar zonder abstracte woorden en jargon. Met de juiste tone of voice kun je spreektaal gebruiken en toch professioneel overkomen.

6. Ongeloofwaardig
Zeggen dat je snel levert of de beste producten verkoopt, betekent niet dat een lezer dit ook gelooft. Het komt zelfs schreeuwerig over, alsof iemand je iets ‘aansmeert’. Verhoog je geloofwaardigheid met bewijs. Vertel liever dat je binnen 24 uur levert en laat het zien als je een prijs hebt gewonnen voor het beste product in jouw categorie. Keurmerken, persberichten, cijfers van klanten: het draagt allemaal bij aan je geloofwaardigheid en dus conversie.

Conversie meten

In Google Analytics kun je jouw conversies per pagina meten. Kom je er zelf niet uit? Laat onze Analytic specialisten dit dan doen. 

Bel Immense 020 - 737 2421

of mail naar info@immense.nl