Conversies optimaliseren met Estimated Total Conversions

Door Maarten op 11 december 2013

In oktober schreven wij al over het nieuwe Estimated Cross-Device Conversions. Deze metriek maakt het mogelijk om te sturen op conversies tussen verschillende apparaten gemaakt door één dezelfde persoon. Hier is de filosofie dat een zoeker zijn smartphone gebruikt ter oriëntatie, en bijvoorbeeld zijn personal computer gebruikt om zijn aankoophandeling te verrichten (de conversie). Hoewel er geen conversies uit het mobiele apparaat komt, heeft dit apparaat uiteindelijk toch bijdragen aan de uiteindelijke conversie. Dit is voor iedere adverteerder anders en zal daarom moeten worden getest. Estimated Cross-Device Conversions maakt dit proces tussen conversies en apparaten inzichtelijk.

Het verschil tussen de geschatte conversies

Geschatte totale conversies (estimated total conversions) geeft een algemeen beeld over het totaal aantal conversies die jouw advertenties genereren. Met andere woorden geeft Google een algemene indruk over de potentie die jou campagne heeft. Budgetverhogingen hebben volgens de conversies pas nut als er meer conversies uit te halen valt volgens deze metriek. Een onderdeel hiervan is de Geschatte conversies via verschillende apparaten (estimated cross-device conversions) . Aan de hand van dit getal kan worden nagegaan welke invloed de advertenties hebben op conversies op andere apparaten en in andere browsers.

Geschatte conversies in de praktijk

Een praktische stappenplan om tot een beslissing te komen over hoe het budget efficiënt ingezet kan worden:

  • Bekijk kritisch de biedingen per apparaat. Als je ziet dat er meer conversies uit de campagnes te halen valt, zorg dat je veranderde biedingen per apparaat leiden tot een lagere kosten per actie.
  • Breng in kaart waar het conversietraject start en waar de daadwerkelijke conversies worden verricht.
  • Maak inzichtelijk wat de bijdrage van mobiel is aan de uit eindelijke conversie. Via geschatte conversies via verschillende apparaten wordt duidelijk hoe de conversies zich verhouden ten opzichten van het totaal geschatte conversies.

Zorg daarom dat het budget aan het meest winstgevende apparaat wordt uitgegeven. Zelfs als dat betekend dat naar de juist verhouding moet worden gezocht tussen mobiel, tablet en een computer.

Wil je meer informatie over wat Immense voor jouw organisatie kan betekenen?
Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl