Creëer SEO-gebaseerde content

Creëer SEO-gebaseerde content Door Franklin A-Tjak op 20 juni 2018

Door de jaren heen zijn verschillende aspecten van een website meer (of juist minder) bepalend geworden voor de ranking binnen de zoekmachines. Zo zijn zoekwoorden verwerkt in het domeinnaam en subdomeinen minder van invloed en is de user experience op dit moment één van de belangrijkste rankingfactor. Hoe optimaliseer je jouw content nu op de meest effectieve manier? Wij geven daar in dit artikel antwoord op.

Zoekwoorden

Zoekwoorden van een allerhande zoekthema’s worden dagelijks getarget door miljoenen sites. Het is hierom ontzettend belangrijk dat je genoeg informatie over woorden zoekt die belangrijk zijn voor je website. Zet de zoekwoorden (en synoniemen) van een specifiek woordcluster slechts op één pagina. Door één pagina volledig te wijden aan een specifiek zoekthema met alle relevante informatie, houd je het overzichtelijk voor je bezoeker. Zorg dus dat het zoekonderwerp op één pagina volledig wordt uitgediept, in plaats van ze over honderden verschillende pagina’s te verspreiden.

De zoekwoorden van specifieke zoekthema’s kun je opzoeken in verschillende tools die woordcombinaties analyseren. Je kunt hiermee spelen en testen wat het best werkt voor jouw website.

Wees ook zo specifiek mogelijk in je zoekwoorden en maak long-tail zoekwoord combinaties. Dit is een combinatie van drie of meer woorden. Jouw website richt zich dan op een niche markt, wat minder traffic trekt, maar wel de mensen met een specifiek doel. Daarnaast moet de content opgebouwd zijn vanuit de vragen die mensen in de zoekbalk typen. Ook voor de spraak gestuurde zoekopdrachten, dit zagen we namelijk ook terugkomen als belangrijkste SEO trends in 2018. Het is dus handig om nu al rekening te houden met deze spraak gestuurde zoekopdrachten.

Google biedt ook een aantal gerelateerde zoekopdrachten wanneer iets wordt ingevuld in de zoekbalk. Creëer je content op basis van deze gegevens.

Achterhaal de zoekintentie van een zoekopdracht

Het doel van de zoekopdracht van de gebruiker heeft invloed op de wijze waarop zij de informatie van de website verwerken. Er zijn drie intenties te onderscheiden binnen zoekopdrachten: informatiegericht, onderzoekgericht en transactiegericht.

  • Informatiegericht

Deze gebruikers zoeken vaak op brede termen. Dit komt omdat zij een gebrek aan kennis hebben. De ontbrekende kennis willen zij door informatie aanvullen. Op dit moment zijn zij dus nog ver van converteren af. De ontbrekende informatie dien jij op je website te bieden samen met eventuele diepere informatie. Denk hierbij aan een blog over het thema. Zo kun je de bezoeker ook langer op de website houden door andere gerelateerde artikelen voor te leggen.

  • Onderzoekgericht

Op dit punt maken bezoekers een keuze en hebben ze behoefte aan specifiekere informatie. Hier moet je dus de bezoeker helpen met het maken van de beste keuze. Zorg voor een stukje content waarbij de voordelen duidelijk worden van wat jij aanbiedt, ten opzichte van de concurrentie. Reviews en vergelijkingstabellen zijn hier erg effectief.

  • Transactiegericht

Bezoekers zijn op dit moment op zoek naar actie. Dit omvat alle call-to-action buttons op je website. Zorg dus dat deze makkelijk vindbaar zijn en op meerdere pagina’s terugkomen. De actie moet voor deze mensen ook zo gemakkelijk mogelijk gemaakt worden. Dit betekent een korte en duidelijke uitcheckroute.

Zodra je de verschillende intenties in kaart hebt gebracht kun je beginnen met het experimenteren van de zoekopdrachten. Definieer de punten waarvoor bezoekers naar jouw website moeten komen. Typ de zoekopdrachten in de zoekmachine en bestudeer wat jouw website ook moet bezitten. Als de intenties, die naar boven komen niet overeenkomen met die intenties die je nastreeft, kun je overwegen om de content strategie aan te passen of op andere zoekwoorden richten.

Gebruiksvriendelijk voor iedereen

Op basis van het vorige punt (zoekintenties) heeft Google een artificial intelligence systeem ontworpen, genaamd ‘RankBrain’. Dit systeem ‘leert’ voortdurend de context van de zoekopdrachten en de bijbehorende zoekintentie. Op deze manier kan Google door middel van semantisch zoeken, een deel van de inhoud rangschikken op basis van zoekintenties. Naarmate Google meer naar de signalen van de gebruikers kijkt, bij het bepalen van de intentie, zal de interactie van de gebruiker met de zoekresultaten veel hoger gewaardeerd worden dan backlinks en technische SEO. Dit is een verandering waar iedereen rekening mee dient te houden.

Om de navigatie op je website meer vloeiend te maken, dienen je pagina’s per thema onderling met elkaar gekoppeld te zijn (ook wel silo-structuur genoemd). Daarbij dienen de belangrijke thema gerelateerde pagina’s prominent terug te komen op verschillende pagina’s. Overige pagina’s zijn meestal bedoeld om overige vragen van de bezoeker te beantwoorden die gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp. Dit betekent dat je website zal worden getoond bij meerdere zoekwoorden.

Bovendien is het met behulp van prominente pagina’s mogelijk aan om zwakkere pagina’s extra waarde door te spelen door intern hiernaartoe te linken. Om de zwakkere pagina’s van de prominente pagina’s te onderscheiden is het handig om de verschillende pagina’s te clusteren.

Wanneer je de hiërarchie van je website in kaart hebt gebracht dien je de verbindingen tussen de pagina’s te analyseren. Het kan zijn dat je pagina’s hebt die gerelateerde onderwerpen bespreken maar niet echt van toegevoegde waarde zijn. Deze kun je het best verwijderen.

Blijf de missende informatie aanvullen en denk bij het creëren van de nieuwe content na over de hiërarchie van de website. Waar past de nieuwe content tussen? Welke pagina’s dienen naar de nieuwe content te linken? Zo bevredig je, stap voor stap, de verschillende bezoekersintenties. Dit vergroot dat kans om hoog te ranken voor het gehele zoekwoordcluster.

Het algoritme van Rankbrain is voor een gedeelte de user experience van je website. Door de content menselijk te maken optimaliseer je de website voor RankBrain. Jammer genoeg mist het systeem hier en daar menselijk gedrag. Probeer daarom de balans te vinden tussen gedrag op de website en machine learning. Dit blijft een leerproces maar wordt overigens goed in de gaten gehouden door het online marketing team van Immense.

SEO blijft een continue wisselwerking tussen zoekmachines en content creatie/optimalisatie. Voor zoekmachines is het een proces van het kijken hoe mensen content consumeren, terwijl mensen proberen uit te zoeken hoe zoekmachines dit doen. Google maakt bijvoorbeeld al heel lang gebruik van TF-IDF voor het interpreteren van tekst en het uitzoeken van het belang van een bepaald zoekwoord voor een pagina. TF (term frequency) is hoe vaak het zoekwoord wordt verwacht op een gemiddelde webpagina. Dit is gebaseerd op een grotere dataset aan webpagina’s, de IDF (inverse document frequency). TF-IDF is dus kortom de formule over hoe een zoekwoord wordt gevonden op een pagina.

Aangezien TF-IDF een zoekwoordgebruik vergelijkt met een grotere reeks documenten, wordt het duidelijk hoe belangrijk een bepaalde term voor een pagina is en vermindert het de bekendheid van onbelangrijke woorden. Ook zeldzame termen worden opgeschaald in belang.

Waardevolle content

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Content die mensen waarderen en delen is beter voor de website en voor de gebruiksvriendelijkheid. De content moet bruikbaar en te interpreteren zijn voor jouw gebruikers. Gebruik externe links voor je website. Zo laat je jouw gebruikers zien dat je de informatie uit betrouwbare bronnen hebt gekregen. Dit helpt je gebruikers in te zien waar het onderwerp over gaat en wordt je gerankt op meerdere zoekwoorden. Let op dat je alleen naar sites linkt die jij vertrouwt en waarvan de informatie geverifieerd is.

Streef naar langere stukken content. Ondanks de korte aandachtspanne van gebruikers tegenwoordig, wordt er aangenomen dat zoekmachines langere content hoger ranken. Dit komt omdat de zoekmachines door langere content meer aanwijzingen hebben om te achterhalen waar de content nou precies over gaat en deze te rangschikken voor meerdere gerelateerde zoekopdrachten.

Tot slot geven wij de tip om je content altijd nog een keer door te lezen. Laat het bij voorkeur ook nog een keer door iemand anders lezen. Het zou jammer zijn als de kwaliteit van het hele artikel door één spelfout wordt verlaagd.

Betrokkenheid

Wanneer mensen uit alle concurrerende websites jouw website hebben uitgekozen, wil je natuurlijk dat ze ook langer op de website blijven. Om dit bereiken moet je de gebruikers betrekken bij je content. Dit kun je doen door de volgende punten:

  • Storytelling

Vertel een verhaal dat mensen vanaf het begin vasthoudt. Mensen houden van verhalen en willen al snel verder lezen. Storytelling wordt ook lang na het lezen onthouden.

  • Humor

Gebruik humor op de gepaste momenten. Als een artikel erg ongemakkelijk of controversieel is kan humor goed van pas komen. Gebruikers ontspannen namelijk door humor en zullen blij zijn om verder te lezen.

  • Hoogwaardige inhoud

Alhoewel de bovenstaande tactieken de bezoekers aanspreken en langer vasthouden, zorgt deze tactiek ervoor dat de content ook daadwerkelijk gedeeld wordt. Je hebt hier wel een hoogwaardig onderzoek voor nodig. Je kunt bijvoorbeeld een case study, experiment of enquête uitzetten. Dit soort artikelen zorgen ervoor dat andere websites jouw artikelen zullen gebruiken en hiernaartoe zullen linken. Deze backlinks zorgen wederom voor een hogere ranking in zoekmachines.

Scan-proof content

Door de grote hoeveelheid informatie en spam onderscheiden mensen snel en gemakkelijk de professionele informatie van onbruikbare informatie. Zelfs de beste content kan worden gelabeld als onbruikbare informatie als deze niet leesbaar is. Om je content te presenteren als professioneel dien je structuur aan te brengen. Maak je de titel het meest zichtbare deel van de tekst en gebruik tussenkopjes. Zo is de content hiërarchisch opgedeeld en makkelijk te scannen.

Naast tussenkopjes kun je andere elementen toevoegen die scannen eenvoudiger maken.  Zo kun je opsommingen aanduiden door middel van bulletpoints en een grote hoeveelheid informatie verwerken in een tabel.

Bedenk ook of je visuele informatie kan toevoegen als toevoeging op de content. Dit heeft een zeer positief effect en trekt de lezer gelijk. Denk hierbij aan afbeeldingen, video’s of diagrammen.

Technische problemen

Wanneer alle bovenstaande tips zijn toegepast op jouw content is het zeer belangrijk dat techniek ook optimaal presteert. Wanneer dit niet het geval is zullen gebruikers geïrriteerd raken en gelijk de website verlaten. De volgende aspecten zijn van invloed op de techniek van jouw website.

  • Ladingstijd van de pagina’s

Wanneer de pagina’s er langer over doen dan 2 seconden verlaten de meeste mensen de pagina’s gelijk. Het zou een ramp zijn als de meeste bezoekers nooit een glimp zullen zien van jouw content. De ladingstijd wordt vertraagd door grote afbeeldingen, scripts en CSS files.

  • Optimaliseer mobiele versie

Het overgrote deel van de tegenwoordige bezoekers komen van mobiele devices. Google is ook verschoven naar mobile-first index. Dit betekent dat de mobiele versies van de site voor de desktop wordt geïndexeerd. Dit vereist een optimale mobiele versie van jouw website. Het meest gebruikte en meest efficiënte manier op dit toe te passen is je website responsive te maken.

  • Social media

Voeg social media buttons toe aan het onderwerp. Hiermee kunnen bezoekers de content delen en krijg jij meer bekendheid op de site. Zorg dus wel dat deze ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden.

  • Optimaliseer meta tags

Als jij de controle hebt over de meta tags (dit heb je bijvoorbeeld bij het CMS van Immense) moet je deze zeker aanpassen. De meta-tags houdt in: de titel en de omschrijving in zoekmachines. Wanneer je deze niet instelt, kiest de zoekmachine zelf een gedeelte van de tekst. Indien het mogelijk is, kies je bij voorkeur zelf het zichtbare stukje tekst en zet hierbij de zoekwoorden op een slimme manier in.

Er zijn nog een tal van manieren voor de optimale SEO-content maar de bovenstaande maatregelen zijn de belangrijkste. Wil je meer weten over SEO-proof content? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!