De belangrijkste online marketing trends voor 2015

Door Maarten op 31 december 2014

Het jaar 2014 is alweer bijna voorbij en natuurlijk blikken we dan even vooruit naar 2015. Dit zijn de 7 trends die wij in het nieuwe jaar verwachten.

1. Mobiele optimalisatie wordt belangrijker dan ooit

Het afgelopen jaar was mobiele optimalisatie al een belangrijk agendapunt voor veel bedrijven. In 2015 zullen veel bedrijven hun strategie verder uitbreiden dan alleen zorgen voor een responsive website of mobiele app. Een sterke mobiele strategie waar content en advertenties worden afgestemd op de mobiele bezoeker is een volgende stap. Wat onze voorspelling versterkt is de recente uitspraak van Google waarin ze benadrukken dat ook de relevantie van mobiele zoekresultaten belangrijk zijn. 

2. Social media telt mee in de ranking

De impact van social media telt op het moment officieel niet mee  in het ranking algortime van Google. Al een tijd gaan er geruchten rond dat dit echter wel het geval is en dat social shares een rol spelen in de zoekresultaten. Het zal ons niets verbazen als social media in 2015 een veel grotere rol gaat spelen en dat pagina’s die veel gedeeld worden hoger in de ranking komen te staan. 

3. Content marketing wordt onmisbaar

Content marketing is niet nieuw, er wordt al jaren geblogd bijvoorbeeld. Toch verwachten wij dat content marketing in 2015 nog meer zal worden toegepast. In de vorm van blogartikelen, infographics, foto’s, video’s: eigenlijk alle content die je maar kunt bedenken. De reden voor de populariteit van content marketing is de verzadiging van consumenten als het gaat om verkooppraatjes. Consumenten doen er alles aan om deze te vermijden. Wel zijn klanten gewend om informatie gratis te verkrijgen. Voorzie je niet in die informatiebehoefte, dan gaat een klant wel naar de concurrent. Voor het nieuwe jaar is het een uitdaging om informatie zo interessant te maken, dat jouw doelgroep dit wil delen. Zonder goede content besta je gewoonweg niet. Dat geldt in 2015 niet alleen voor websites, maar ook zeker voor webshops. 

4. Kwaliteit boven kwantiteit

De tijd dat veel Facebook likes als belangrijk werd beschouwd is voorbij. Dit streelt misschien je eigen ego, maar verder voegt het weinig toe. Facebook bepaalt de waarde van jouw content aan de hand van de mate van betrokkenheid van je volgers en niet aan de hoeveelheid volgers. Door de grote hoeveelheid informatie en content die consumenten tegenwoordig over zich heen krijgen, worden ze vanzelf kieskeuriger. Consumenten kiezen vervolgens voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Zorg dus dat je dit ook levert. 

5. Focus ligt op e-mailmarketing

Dat het gebruik van mobiel nog steeds toeneemt heeft ook invloed op e-mailmarketing. Een e-mailtje wordt op mobiel met slechts een swipe verwijderd, geopend of gearchiveerd. Ook zijn er steeds meer mogelijkheden om afbeeldingen te verwerken in een e-mailbericht. Wat weer mogelijkheden biedt om op te vallen en toch de aandacht te trekken van een lezer. Wij verwachten dat veel bedrijven van deze visuele mogelijkheden gebruik gaan maken en e-mailmarketing opnemen in hun online strategie. 

6. Snelheid doorslaggevend

Met alle mogelijkheden en nieuwe technologieën verwachten klanten ook meer gebruikersgemak. Waarvan snelheid stipt op nummer 1 blijft staan. Google adviseert zelfs op mobiele apparaten een laadtijd van 1 seconde. Zorg dus dat je ook in het nieuwe jaar de snelheid optimaal blijft houden. 

7. Real time advertising steeds populairder

Veel bedrijven hebben dit jaar al met een advertentie ingehaakt op een actualiteit. Deze inhakers zorgen vaak voor veel likes en worden veelvuldig gedeeld. Wij verwachten dat in 2015 nog meer bedrijven proberen om de beste en snelste actuele advertenties uit te brengen. Bedrijven als Coca Cola, Pepsi (vooral in reactie op elkaar) en IKEA zijn hier sterk in. Wil je ook inspelen op een actualiteit en zo zorgen voor impact? Creeer dan originele en creatieve advertentie!