De belangrijkste SEO trends voor 2018

De belangrijkste SEO trends voor 2018 Door Maarten op 07 november 2017

Begin november, 2018 nadert alweer met rasse schreden. Een goed moment om naar trends te kijken die het online marketing landschap in 2018 gaan bepalen. Zeker voor SEO is het een absolute must om op de hoogte te zijn van manieren om jouw website goed te laten scoren. Blijf je hangen in technieken uit het verleden dan is de kans groot dat jouw rankings door Google genadeloos worden afgestraft. Houd daarom de volgende SEO trends goed in de gaten.

Mobile first index

Mobiel is natuurlijk al jaren een hot item, maar 2018 kan weleens het definitieve keerpunt worden. Google experimenteert momenteel al met zoekresultaten waarbij mobiel geoptimaliseerde sites hoger ranken. De kans is daarom vrij groot dat Google in de loop van volgend jaar mobiel vóor desktop plaatst bij het ranken van jouw website.

Een belangrijk gevolg van ‘putting mobile first’ is dat optimalisatie zich meer zal richten op gebruikers die onderweg zijn. Content die met name lokaal georiënteerd is en direct, relevant antwoord geeft op zoekopdrachten zal zich nog verder ontwikkelen. Een snelle laadtijd is daarbij ook een cruciale factor. Om webdevelopers daarin te helpen heeft Google al het fenomeen Accelerated Mobile Pages gelanceerd, waardoor mobiele websites al tot vier keer sneller laden dan standaard mobiele pagina’s. Het is aan bedrijven zelf of ze komend jaar deze afgeslankte lay-out voor hun mobiele site kiezen of hard werken aan elementen die laadsnelheid optimaliseren om Google op die manier tevreden te stellen.

Meer gebruik van visuals

Visual search is een ontwikkeling die nog niet al teveel genoemd wordt in de focus op SEO. De grote techbedrijven, waaronder Google, Bing en Pinterest, investeren steeds meer in technieken om visuele content beter aan te laten sluiten op de zoekopdrachten van hun gebruikers. Een combinatie van techniek en gebruikservaring zal bepalen in hoeverre visual search doorgroeit naar het volgende niveau. Voor een succesvolle implementatie van visuals in jouw SEO strategie is het in ieder geval belangrijk eerst te bedenken hoe visuals voor jou kunnen werken. Pakkende infographics, maar ook rijkere, interactieve visuals worden steeds belangrijker om SEO doelstellingen te ondersteunen.

Voice Search

We hebben er al een paar blogs aan gewijd, toch stippen we het ook hier nog een keer aan als major SEO trend voor volgend jaar, Voice Search. De opkomst van allerlei digital assistants als Siri, Cortana en Google Now zorgt ervoor dat momenteel via Google al 1 op de 5 zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Geoptimaliseerde content voor Voice Search richt zich met name op long-tail keywords en natuurlijke taal die aansluit bij een converserende stijl. Wanneer je duidelijke, relevante antwoorden in jouw content opneemt vergroot je de kans om met de toenemende nauwkeurigheid van de techniek achter Voice Search steeds vaker in de zoekresultaten terug te komen.

Linkbuilding anno 2018

Linkbuilding, ook het komende jaar ongetwijfeld weer een belangrijk onderdeel van een fatsoenlijke SEO strategie. Meer dan ooit is de zoektocht naar kwalitatieve links essentieel voor succesvolle linkbuilding. Liever één link op een hoogwaardige, betrouwbare site dan tientallen links van sites die weinig of geen waarde toevoegen. Langdurige relaties opbouwen met publishers die relevant zijn binnen jouw branche zal op de lange termijn de kwaliteit van jouw linkprofiel versterken.

Verder is het interessant om te zien hoe Google in 2018 gastblogs gaat beoordelen. Afgelopen mei waarschuwde Google uitgevers, die teveel op gastblogs leunden voor hun linkbuilding, meer te gaan letten op de kwaliteit van deze blogs om dubieuze en spammy links tegen te gaan. Daarmee is ook direct de noodzaak aangegeven om ook in het nieuwe jaar weer in te zetten op een brede, kwalitatieve linkbuilding strategie.

Branding en social media

Het lijkt voor de hand te liggen, maar toch zijn er nog genoeg bedrijven die weinig doen aan het creëren van brand awareness. Een gemiste kans, aangezien gebruikers eerder geneigd zijn producten of diensten af te nemen van merken die bovenaan de zoekresultaten getoond worden. Een uniek kenmerk in jouw branche, een duidelijke identiteit en kwalitatief hoogwaardige content onderscheidt jouw brand van anderen.

Ook al gaat het om een indirect effect omdat ze rankings niet rechtstreeks beïnvloeden, social media worden voor SEO steeds belangrijker om jouw brand awareness te vergroten. Het zorgt namelijk voor meer traffic naar jouw website en door het sharen en liken van jouw video’s en afbeeldingen herkennen meer gebruikers jouw brand. Door social media actief op te nemen in jouw content marketing plannen voor 2018 kan je flinke stappen nemen bij het vergroten van jouw naamsbekendheid.

Featured snippets

In 2016 begon Google met het uitrollen van hun Quick Answers feature. De gebruiker hoeft geen pagina te openen om de content te zien, de zogeheten featured snippet geeft als het goed is al direct antwoord op de gestelde vraag, ook wel 'positie 0' genoemd. Door content op jouw site te optimaliseren maak je meer kans dat Google tekst van jouw website haalt om in de featured snippet weer te geven, wat uiteraard weer goed is voor jouw rankings.

Een goede manier om deze contentoptimalisatie binnen jouw SEO strategie vorm te geven is het regelmatige gebruik van lijstjes, tabellen en grafieken. Een sectie met een Q&A format maakt het nóg makkelijker voor Google om de juiste content van jouw website te halen en weer te geven als featured snippet. Het spreekt voor zich dat SEO ten behoeve van featured snippets samen oploopt met de groeiende populariteit van Voice Search. Het is dus hoog tijd om op jouw content op een natuurlijke manier te formuleren zodat Google de antwoorden op jouw site vindt waar gebruikers naar op zoek zijn!

SEO blijft complexe materie. Het is lastig om de nieuwste trends succesvol te integreren met lopende SEO trajecten. Toch zal je mee moeten met wat er door de markt wordt gevraagd (lees: waar Google haar rankings op baseert). Wil je meer weten over deze SEO trends en hoe je SEO het beste kunt inzetten om jouw rankings te verbeteren? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over.