De belangrijkste social media trends voor 2019

De belangrijkste social media trends voor 2019 Door Maarten op 11 december 2018

Het belang van social media is nog nooit zo groot geweest als nu. Ben je als bedrijf niet bezig met social media, dan maak je het voor jezelf een stuk lastiger om klanten aan je te binden. Hieronder daarom een overzicht van de belangrijkste social media trends waarmee je als marketeer het verschil kan maken.

Influencer marketing

Influencer marketing bestaat natuurlijk al langer, maar het ziet ernaar uit dat met de verdere groei van platformen als YouTube, Instagram en Snapchat influencers steeds vaker worden ingezet. Influencer marketing is effectief doordat ‘every day people’ jouw merk en product promoten. Je hebt gelukkig geen bekende Nederlanders nodig, het werkt minstens zo goed als je naar iemand kijkt waar je je als potentiele klant mee kan vereenzelvigen.

Het inzetten van zogenaamde micro-influencers, met een aantal volgers tussen de 1.000 en 500.000, is ideaal om op een kosteneffectieve manier de betrokkenheid en vertrouwen in jouw merk direct te vergroten. De verwachting is dat in 2019 ook de grotere bedrijven influencers zullen inzetten, niet alleen ter promotie van hun brand, maar ook deels om het wantrouwen dat sommige consumenten hebben richting ‘big companies’ met influencer marketing weg te nemen.

Focus op de ‘Z’ generatie

In het Nederlands klinkt het niet echt lekker, dus hebben marketeers het graag over ‘Generation Z’. Geboren na 1995, deze groep tieners en begin 20’ers begint nu te werken en geld te verdienen, voor marketeers een must om deze omvangrijke doelgroep effectief te bereiken. Deze generatie kenmerkt zich door:

  • Sociale gevoeligheid / de behoefte ergens bij te horen
  • Bewustzijn van het gebruik van social media
  • Drang naar merkbeleving en ervaringen met anderen te delen

De uitdaging wordt in 2019 nog groter om de merkbeleving van deze groep op de door hen meest gebruikte platforms Snapchat en Instagram verder te personifiëren en ervoor te zorgen dat deze ervaring onder de doelgroep verspreid wordt. Een goed voorbeeld van deze trend is de toename van het aantal pop-up stores en events, georganiseerd door retailers, met het doel om een kleinschalige, persoonlijke ervaringen te creëren die vervolgens via social media gedeeld worden. Een business trend die het komende jaar nog meer aandacht zal krijgen.

Augmented Reality

Augmented reality, iedereen weet wat het is, toch wordt het door de meeste marketeers nog niet volledig omarmd. Hoewel we met de snelle groei van Snapchat en Instagram wel steeds meer AR toepassingen voorbij zien komen. Eerder dit jaar bijvoorbeeld plaatste real life celebrity Kylie Jenner een filter op haar Instagram, waarmee haar volgers verschillende soorten lippenstift van haar merk Kylie Cosmetics konden uitproberen. Een goed voorbeeld van een eenvoudige AR toepassing met grote impact.

De verwachting is dat Augmented Reality Advertising in 2019 flink zal toenemen doordat Facebook sinds afgelopen zomer dezelfde AR toepassingen mogelijk heeft gemaakt via Facebook’s camera. Weer een stap verder in het personaliseren van gebruikservaringen, wat eigenlijk als een rode draad door alle social media trends heenloopt.

Chatbots en Messenger apps

We hebben er al vaker over geschreven, maar de ontwikkeling van chatbots is niet meer tegen te houden. Het verandert compleet de manier waarop we met bedrijven communiceren. Chatbots via Facebook Messenger maken het makkelijk om vragen van klanten te beantwoorden. De volgende stap in het proces is om met een chatbot het gesprek zo te sturen dat deze ook marketingwaarde krijgt. Het ultieme doel voor marketeers is om een bezoeker via een chatbot uiteindelijk over te halen een aankoop te doen.

Bedrijven kunnen met deze nieuwe technologie extra betrokkenheid creëren op verschillende momenten tijdens de customer journey. Het wereldwijde gebruik van Facebook Messenger en WhatsApp zorgt dat deze ontwikkeling zich snel verspreid, met name onder Millennials en de eerder genoemde ‘Generation Z’.

Social media en privacy

Het afgelopen jaar heeft de zorgen die er spelen rondom het gebruik van social media geen goed gedaan. Van Facebook’s Cambridge Analytica schandaal tot de meest recente hack die 50 miljoen gebruikers trof. Het heeft zoals bekend zelfs tot verhoren geleid van Facebook en Twitter in het Amerikaanse Congres. Het is nog de vraag of de overheid het gebruik van data door social media bedrijven aan banden gaat leggen.

Duidelijk is echter wel dat bedrijven in 2019 nóg transparanter en eerlijker tegen hun klanten moeten zijn over de gebruikte marketingtechnieken en hoe ze data verzamelen om geloofwaardig te blijven. Tegelijkertijd is het zaak om de wetgeving in de gaten houden en waar nodig hier marketingstrategieën op aan te passen.

We begrijpen dat het een uitdaging is om al deze social media trends tegelijkertijd toe te passen. Het is echter wel noodzakelijk dat je als marketeer op de hoogte bent van wat deze trends voor jouw business kunnen doen. Wil je meer weten over social media advertising en hoe je met social media effectief jouw doelgroep kunt bereiken? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!