De Locatie Extensie Upgrade

Door Maarten op 21 januari 2015

Steeds meer klanten zoeken online naar aanvullende informatie over een fysieke winkel. Zij zoeken bijvoorbeeld naar de snelste route naar de winkel, de actuele openingstijden en/of bepaalde producten op voorraad zijn. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 50% van de personen die hiernaar zoeken, het filiaal op de dag zelf bezoeken.

Aangezien de online zoekresultaten van invloed kunnen zijn op het winkelbezoek, is het belangrijk je goed zichtbaar bent. Met de nieuwe locatie extensies voor Google AdWords ben je als adverteerder in staat om de meest relevante informatie te tonen over je bedrijf wanneer men ernaar zoekt.

Om dit voor bedrijven nog simpeler te maken introduceert Google de mogelijkheid om Google My Business (voorheen Google Places) te koppelen met het AdWords account. Dit grote voordeel is dat je in een handomdraai de locatie extensies activeert. Deze hoeven dus niet meer op campagne niveau apart te worden ingesteld. Voor diegene die nog niet bekend zijn met Google My Business, hier een korte inleiding:

Google My Business
Google My Business is het nieuwe platform voor bedrijven die binnen het Google zoeknetwerk hun vestiging kenbaar willen maken. Door een profiel aan te maken claim je als bedrijf één of meerdere locaties op de wereldkaart. Daarnaast kun je hier de informatie kwijt die interessant kan zijn voor bezoekers aan de fysieke winkel. Informatie als adres, telefoonnummer, openingstijden en reviews.

Google My Business Immense

Aan de slag met filters
Zodra alle vestigingen binnen Google My Business zijn ingesteld en Adwords is gekoppeld, kunnen de filters worden ingesteld. Dit maakt het mogelijk om specifieke adressen toe te wijzen aan bepaalde campagnes of advertentiegroepen. Hanteer de volgende stappen om dit succesvol in te richten:

Stap 1: Klik op “extensie op campagneniveau” onder de extensie tab (nadat je bij weergeven: Locatie-extensies hebt geselecteerd).

Google Locatie Extensie Immense

Stap 2: Klik op de “+ extensie” knop en selecteer de campagnes waar je graag een filter op wilt toepassen.

Google Locatie Extensie 2

Stap 3:

Zodra je de campagnes hebt geselecteerd, klik op “aanpassen” om te selecteren voor welke apparaten je de locatie extensie wilt weergeven.

Google Locatie Extensie 3

Wanneer je de locatie extensies niet wil weergeven voor bepaalde campagnes kun je ervoor kiezen om deze uit te zetten. De extensie zal dan niet worden weergegeven voor de betreffende campagnes.

Conclusie
Met de nieuwe extensies krijg je als adverteerder meer grip op de specifieke filialen die getoond worden voor een specifieke campagne. Er kunnen strategische keuzes worden gemaakt door meer / minder aandacht te vragen voor offline verkooppunten.

Op zoek naar de juiste balans tussen jouw online en offline kanalen? Aarzel niet en neem contact op door te mailen naar info@immense.nl