Dé nieuwe manier om conversies te tellen binnen AdWords

Door Maarten op 27 februari 2014

De afgelopen tijd heeft Google een aantal manieren om conversies te tellen uitgerold. Voorbeelden hiervan zijn estimated total conversions, cross device conversions en conversion import. Nu introduceert Google Adwords het flexibel tellen van het aantal conversies. Het vervangt de huidige conversies (1-per-klik) en conversies (veel-per-klik). Wat dit precies voor ons betekent zal uitgelegd worden aan de hand van het volgende voorbeeld.

Adwords Count Conversions

Situatieschets

Bedrijf X verkoopt online T-shirts door middel van een webwinkel. Daarnaast biedt dit bedrijf ook de mogelijkheid om een catalogus aan te vragen.

Persoon 1 (blauw) klikt op een advertentie en doet vervolgens een aankoop. Vervolgens keert deze persoon terug en doet een tweede aankoop. Persoon 2 (groen) klikt ook op een AdWords advertentie, maar download 4 verschillende catalogussen.

Bedrijf X zou dan graag de conversies van persoon 1 willen tellen als twee verkoopconversies. De vier downloads door persoon 2 worden geteld als één conversie. Er zijn nu in totaal twee converterende klikken geweest (bekend in het interface als: geconverteerde klikken) en drie conversies. Dit verschil geeft aan dat er twee conversies daadwerkelijk bijdragen hebben geleverd aan de opbrengst. Daarnaast laat het zien hoe de conversies zich verhouden tot een verkoop.

Adwords Conversion Tracking

Je krijgt als adverteerder nu de keuze om conversies te meten op de uniciteit van de lead en een daadwerkelijke sale. Alleen de conversies tellen die daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf. Deze manier van tellen levert waardevolle informatie op die nodig is om een realistischer beeld te schetsen. Deze update is overigens alleen interessant voor websites die zowel transacties als potentiële leads meten.

Sales en kliks tracking Google Adwords

Video uitleg Flexible Conversion Counting in Adwords


Wil je meer weten over deze nieuwe manier van conversies tellen?  Neem dan contact op met Immense en bel 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.