De nieuwe regels voor keyword density

Door Maarten op 21 juni 2014

Keyword targeting is nog steeds een belangrijk onderdeel van online marketing, de manier waarop we het inzetten is alleen veranderd. Wij hebben uitgezocht wat je moet weten over keyword density in 2014.

Nieuwe SEO regels

Er is nogal wat veranderd op het gebied van SEO. Het jaar 2013 werd zelfs gebombardeerd tot het jaar dat SEO voor altijd veranderde. En niet zonder reden. Google lanceerde maar liefst drie algoritme updates: Panda, Pinguïn en Hummingbird. Waar zelfs alweer nieuwe updates van zijn geweest. Voorheen was keyword density de basis van SEO content. Het werd zelfs belangrijker gevonden dan het aanbieden van kwalitatieve content. Vandaag de dag is dat wel anders. Content is nog steeds ‘king’, keyword density is echter ondergeschikt.

Keyword density in het kort

De procentuele dichtheid van een bepaald trefwoord of trefwoord combinatie op een pagina, berekent door de frequentie van dat trefwoord op de pagina te delen door het totaal aantal woorden op die pagina.

Vrij vertaald is de keydensity het aantal keer dat je gekozen zoekwoord in een pagina voorkomt. Hiertoe worden woorden in onder anderen de domeinnaam en url, enkele metatags, title tag, en alternate text tag voor afbeeldingen en links gerekend. Als het goed is komt je zoekwoord automatisch terug in je tekst, dat is waar de pagina immers over gaat. Is dit niet het geval, dan weet Google niet wat je boodschap is en ben je niet relevant voor degene die op zoek is naar informatie. Hoe meer je het zoekwoord gebruikt hoe beter, zou je denken. Dat was dan ook de stelregel, tot de update in 2013. Nu is niets minder waar. Gebruik je een zoekwoord te vaak, dan voelt Google zich om de tuin geleid. Dit zorgt voor een averechts effect, met als gevolg dat je niet stijgt maar zakt in de zoekresultaten.

Key density volgens Matt Cutts

Wat is dan eigenlijk te vaak? Een vraag waar veel SEO experts het niet eens zijn over het antwoord. Zoals Matt Cutts in 2011 al vertelde is er niet 1 stelregel voor keyword density. Zijn advies blijft om zo natuurlijk mogelijk een zoekwoord te verwerken in je tekst. Wat nog steeds een vaag begrip is, wat is natuurlijk en wanneer ga je te ver?

7 keyword density hacks

Ook de uitleg van Matt Cutts heldert niet alles op omtrent de keyword density kwestie. Wij hebben daarom een aantal gouden regels opgesteld waarmee je anno 2014 niet meer de mist in kan gaan.

  1. Kijk niet naar percentages, maar naar de leesbaarheid en algehele kwaliteit van de tekst.
  1. Leest een tekst niet prettig voor een gebruiker? Dan is het vroeg of laat ook niet goed voor je ranking.
  1. De titel is een belangrijke plek om je zoekwoord in te verwerken. Maar…een titel die aanzet tot klikken is nog belangrijker. Probeer dus niet krampachtig een zoekwoord vooraan in de kop te zetten, maar kies de meest aantrekkelijke titel voor je tekst.
  1. Ook headlines blijven geschikt om je zoekwoord in te verwerken. Waarom? Niet alleen vanwege SEO redenen. Wanneer bezoekers klikken op je titel in de zoekresultaten en landen op een pagina waarbij het onderwerp (en vaak het zoekwoord) niet in de headlines staat, dan krijgen ze al snel het idee dat ze op de verkeerde pagina zijn geland. Door dit wel te doen is meteen het onderwerp duidelijk en bevestig je de keuze van een bezoeker. 
  1. Gebruik synoniemen, hiermee help je zoekmachines de relevantie te bepalen en vermijd je keyword stuffing. 
  1. Wijk in de tekst niet te veel af van het onderwerp en houd 1 onderwerp per pagina aan.
  1. Google houdt van ‘content-rijke’ websites. Er is geen minimum aantal woorden nodig, maar bij hevige concurrentie kan het soms een voordeel zijn als je een pagina hebt met veel tekst.

Is keyword density verleden tijd?

Ja en nee. Wij zijn van mening dat er geen absoluut percentage is voor keyword density. Wel is het duidelijk wanneer je density te hoog is, namelijk alles boven de 5 % is over het algemeen niet prettig leesbaar. Een density tool kan dus nog steeds zinvolle informatie geven. Het kan bijvoorbeeld aangeven wanneer je overdrijft met het gebruik van je zoekwoord zonder dat je het doorhebt. Of aangeven wanneer je het zoekwoord helemaal niet of nauwelijks hebt toegepast in je tekst. Kijk ook niet alleen naar de zichtbare tekst als je de density meet, maar neem ook de url, metatags, title tag, en alternate text tag mee om de totale density te meten. 

Voldoen jouw teksten aan de nieuwe regels? Laat ze nu controleren door een SEO-expert!

Bel 020 - 737 2421  of mail naar info@immense.nl