De nieuwe regels voor webwinkels

Door Maarten op 10 oktober 2014

Denk je erover om een webwinkel te beginnen of verkoop je al online? Dan is het goed om te weten dat de regels voor online verkoop sinds juni dit jaar zijn aangepast. Voldoe je niet aan de regels, dan kan een consument de aankoop mogelijk alsnog zonder problemen annuleren. Wij hebben daarom de belangrijkste veranderingen op een rijtje gezet.

5 tips voor webwinkels

1. Het bestelproces moet duidelijk zijn

Voor de consument moet het altijd kraakhelder zijn in welk proces hij zich bevindt én wat die stap inhoudt. Tip: dit kun je eenvoudig weergeven door bijvoorbeeld boven iedere pagina in de bestelbalk de status weer te geven.

2. Verwijzen naar betalingsverplichting

Ook is de melding ‘Bestelling afronden’ niet zonder meer voldoende. Als webwinkelier heb je de plicht om de klant duidelijk te maken dat aan een online verkoop ook een betalingsplicht vastzit. Het moet voor de consument heel helder zijn wanneer hij zich aan de overeenkomst én de verplichting om te betalen bindt. Volgens de wet is een button met de tekst ‘Bestelling met betalingsverplichting’ duidelijk. 

Tip: Bovenstaande tekst is wat lang voor een button. Om toch in ondubbelzinnige bewoordingen aan te geven dat de consument een verplichting aangaat kun je de tekst in de button kort houden, en boven de button extra vermelden dat bij het aanklikken van de knop de bestelling definitief wordt en een betalingsplicht ontstaat. Dit klinkt allemaal omslachtig. Voldoe je hier echter niet aan, dan kan de consument de overeenkomst achteraf vernietigen.

3. Toestemming voor betaling

Wist je dat vooraf betalen bij een online verkoop helemaal niet verplicht is? En toch zie je het overal. Dat is nu verleden tijd. Het is namelijk verboden om de consument te onthouden van de optie om een deel achteraf te betalen. Laat de koper dus nadrukkelijk instemmen met een betaling vooraf.

Tip: Algemene voorwaarden zijn niet voldoende. Vraag dus liever expliciet toestemming in het betalingsproces.

4. Meer bedenktijd voor consumenten
Klanten krijgen een langere bedenktijd om te beslissen of ze een product terug willen sturen: namelijk 14 kalenderdagen in plaats van 7. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Een ontevreden klant kan binnen deze termijn besluiten dat hij het gekochte product niet wil houden. Dat de consument het product ook binnen 14 dagen terug gestuurd moet hebben is overigens een misverstand. Daar heb je als klant nog eens 14 dagen voor, mits er op tijd is aangegeven dat de klant het product niet meer wenst. Indien je als ondernemer niet voldoet aan deze informatieplichten, kan de termijn bovendien verlengd worden tot (maximaal) 12 maanden!

Overigens geldt dit niet voor alle producten. Muziek, films en andere downloadbare producten vallen niet onder bovenstaande regels. Net als tijdschriften en bederfelijke waar.

5. Algemene voorwaarden zijn niet voldoende

Voor een ondernemer gelden verschillende informatieplichten. Sommige informatie moet bijvoorbeeld aan het begin van het bestelproces worden weergegeven, en niet in de algemene voorwaarden. 

Tip: over het algemeen moet de informatie snel en makkelijk te vinden zijn, bijvoorbeeld in de vorm van buttons of via links in de footer.

Voorkom extra kosten

En pas bovenstaande regels toe op je webwinkel. De regels zijn officieel op 13 juni al ingegaan. Er wordt verwacht dat ondernemers hier nu dus al aan voldoen! Alle regels kun je uitgebreid nalezen op de website van Thuiswinkel.org.