De toekomst van de Google Shopping campagnes en het verlies van de standaard PLA

Door Maarten op 12 april 2014

In februari zijn de nieuwe Google Shopping campagnes voor iedere AdWords adverteerder uitgerold. Deze nieuwe manier van managen en promoten van producten blijkt een groot succes. Ten opzichte van de standaard Product Listing Advertenties (PLA) is de organisatie, biedingen en rapportages nu veel meer gestroomlijnd.

Het succes van de nieuwe Shopping Campagnes heeft Google doen besluiten om de standaard PLA campagnes definitief te vervangen. Eind augustus 2014 zal elke standaard PLA campagne een upgrade krijgen tot de nieuwe Shopping interface. Dit gebeurd geheel automatisch en niet vrijblijvend. Waarom niet nu al profiteren van de voordelen en nieuwe mogelijkheden? Enkele voordelen op een rij:

  • Prioriteit geven op productcategorie. Met het toewijzen van een laag/medium/hoog prioriteitsniveau kan je invloed uitoefenen op de manier van vertonen. Handig wanneer men verschillende campagnes laat draaien met hetzelfde product. Wanneer men een hoge prioriteit meegeeft aan een campagne, dan krijgt deze voorrang. Dit hoeft dus niet meer op basis van een hogere CPC. Uitermate geschikt wanneer het gaat om bijvoorbeeld voorjaarpromoties.

  • Rapporteren via dimensies. Via de Dimensies tab kunnen de prestaties worden bekeken per individueel product, ongeacht de structuur van de Shopping campagnes.

    Rapporteren via Dimensies
  • Bepaling van de kwaliteitsscore. Men hoeft zich geen zorgen te maken over het verliezen van een opgebouwde kwaliteitsscore bij de herinrichting van de Shopping campagnes. De kwaliteitsscore wordt met de nieuwe Google shopping campagnes direct toegeschreven aan de product datafeed.

De vooruitzichten

De aankomende dagen zal Google een aantal opties toevoegen aan de nieuwe interface. Tot de nieuwe mogelijkheden behoort de koppeling met de AdWords API.

Verder zal men de nieuwe Bid Simulator opmerken. Deze geeft inzichten in de impact van een bepaalde CPC verandering op de klikken, vertoningen en kosten.

Google Bid Simulator
(bron: Google)

Ook schreven wij onlangs over de 360 graden productafbeeldingen. Deze feature is echter alleen nog in Amerika beschikbaar.

Ook aan de slag met Google Shopping? Neem contact op met Immense en bel 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl