De zin en onzin van de kwaliteitsscore

Door Maarten op 15 juli 2014

Elke keer wanneer een Google Adwords advertentie verschijnt, zal deze vooraf worden onderworpen aan een zogeheten advertentieveiling. Dit proces bepaald welke advertenties binnen de Google zoekmachine worden getoond en in welke volgorde. Het is geen kunstveiling waar de hoogste bieder wint. Google heeft er nog een extra waarde aan de veiling toegevoegd: de Kwaliteitsscore.

Er bestaan echter een aantal misvattingen over de berekening hiervan. Wat Google nu precies wel en niet meeneemt in de kwaliteitsscore zal nader worden toegelicht:

De soort plaatsingen

Het maakt niet uit of je het Display netwerk of alleen het zoeknetwerk inzet. De soort plaatsingen beïnvloeden niet de kwaliteitsscore. Men kan dus gerust het Display netwerk inzetten om meer volume te draaien zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteitsscore voor Google.

Relevantie met de intentie van de gebruiker

De intentie van de zoekopdracht telt wel mee in de berekening van de kwaliteitsscore. Dit betekend dat advertenties en website de zoeker helpen aan relevante informatie om een conversie te volbrengen. Hoe meer er wordt ingespeeld op de intentie van de zoekopdracht hoe hoger de kwaliteit van de advertenties.

Wijzigingen van de accountstructuur

Als het de ervaring van de zoeker niet beïnvloed, dan zou het ook niet ten koste mogen gaan van de kwaliteitsscore. Daarom heeft Google besloten om het verschuiven van de zoektermen mogelijk te maken met behoud van de kwaliteitsscore. Hierbij is belangrijk dat een verandering van de advertentieteksten daarom wel van invloed is op de kwaliteitsscore op basis van relevantie en doorklik.

Toevoegen van nieuwe zoektermen

Google gebruikt de data die zij hebben verzameld op basis van de prestaties van vergelijkbare advertentieteksten en de bestemmingspagina. Als deze voorcalculatie juist blijkt te zijn op basis van de prestaties zal deze kwaliteitsscore veranderen in positieve of negatieve zin.

Apparaat van de gebruiker

Het apparaat van de gebruiker (laptop, tablet, smartphone of wat dan ook) wordt wel in de berekening meegenomen om de kwaliteit van de advertenties te berekenen. Zorg er daarom voor dat je website-ervaring is geoptimaliseerd voor alle apparaten, en als je nog geen mobiele website hebt, probeer dan de advertenties te leiden met mobiele-vriendelijke advertenties en bestemmingspagina.

Onthoud dat de kwaliteitsscore een inzicht geeft hoe een zoekwoord presteert in relatie tot de advertenties. Het verbeteren van een lage waardering zou niet de hoofdfocus moeten zijn van een campagne. Wees relevant, zorg voor zoekvolume en voorzie in bestemmingspagina's die reflecteren in wat je advertentieteksten beloven. Als dit door het gehele account wordt belichaamd, dan wordt men vanzelf beloond met een betere kwaliteitsscore.

Je kwaliteitsscore laten optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op voor maatwerk advies!

Bel 020 - 737 2421  of mail naar info@immense.nl