Deze content mis jij nog op je site!

Door Maarten op 27 maart 2015

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan informatie voordat zij een aankoop doen. Dat betekent dat het type content én de inhoud die op je site staat, perfect moeten aansluiten bij je doelgroep. De kunst van contentmarketing is om de juiste mix te vinden.

Wat is content ?

Content is meer dan alleen tekst. Webinars, podcasts, video’s, afbeeldingen en whitepapers tellen allemaal mee. Wat voor type content je het beste kunt plaatsen hangt af van twee dingen: 

1. Je doel

2. De behoefte van de klant

Content zonder doel bereikt niet wat jij voor ogen hebt. En als de content niet voldoet aan de behoefte van de klant, dan heeft het geen toegevoegde waarde. Doelgerichte content moet dus gedreven zijn door wat je wilt bereiken en tegelijkertijd de behoefte van de klant beantwoorden. 

Waar heeft je doelgroep behoefte aan?

De behoefte van je doelgroep staat altijd voorop. Dit bepaalt in grote lijnen de inhoud en de vorm van je content. De behoefte van je doelgroep is enerzijds rationeel (informatie), anderzijds emotioneel (vermaak, inspiratie).

Wat wil jij bereiken?

Het uiteindelijke doel is voor iedereen om geld te verdienen, nietwaar? Daar heb je de juiste mix van content voor nodig, bestaande uit content die: 

  • Aantrekt (bezoekers)
  • Informeert
  • Amuseert
  • Verleidt
  • Converteert 

Zo trek je bezoekers aan

Het antwoord is minder simpel dan het lijkt: volg de SEO-richtlijnen. Door je content te optimaliseren voor SEO verhoog je de vindbaarheid. Waarom? Zonder bezoekers kun je ook niets verkopen. Lees hier meer over SEO.

Content moet leerzaam zijn

De reden dat je informatieve content moet plaatsen is dat dit inspeelt op het gezonde verstand. Met informatieve content treft je de bezoeker aan het begin van het aankoopproces. Dit zijn mensen die nog niet weten of ze interesse hebben in jouw dienst of product. Een aankoop wordt nooit puur gedaan op basis van een verkooppraatje (de conversiegerichte content). Een stukje informatie komt betrouwbaar over en is de eerste stap naar een aankoop.

Entertain je bezoekers

Een amuserende tekst valt in dezelfde categorie als een informatieve tekst. Je bereikt de bezoeker namelijk in hetzelfde aankoopproces. Wanneer iemand nog niet weet of jouw product of dienst gewenst is, dan kan content die entertaint onbewust een belangrijke factor zijn. Amuserende content heeft een emotionele aantrekkingskracht. Ook is dit vaak de content die gedeeld wordt op social media.

Verleid de lezer

Content die gericht is om de bezoeker te informeren of te entertainen, is niet gericht om te overtuigen. Alles behalve. De lezer verleid je met andere content, waarbij je de lezer aanspreekt op hun emotie. Je overtuigt ze van de waarde van jouw dienst of product. Dit doe je door zowel rationele als emotionele argumenten te noemen. Jouw product of dienst lost een probleem op, verreikt je leven of geeft antwoord op een vraag. Bedenk bij het creeren van verleidende content goed waarmee je ze wil verleiden. 

Ga over tot conversie

Conversiegerichte content zet de lezer aan tot actie. Dit kun je met tekst doen, buttons, banners etc. Dit is de laatste stap naar een aankoop en dus een belangrijke. Het is essentieel dat dit op het juiste moment gebeurt. De overige content heb je nodig, de mix moet aanwezig zijn. Een klant die op zoek is naar een gele rugzak, gaat niet over tot een aankoop als de kleur niet vermeldt is. Wanneer in de reviews staat vermeldt dat andere klanten tevreden zijn over de kwaliteit van het product, dan ben je sneller geneigd om het product te kopen. Vaak is het dan ook aan te raden om op één pagina verschillende soorten content te plaatsen. Rationele (informatieve productbeschrijvingen) en emotionele (klantenreviews) 

Esenstieel: de juiste contentmix 

Het vinden van de juiste mix kan nog weleens lastig zijn. Hier komt meer bij kijken dan een buikgevoel. Kun jij wel wat hulp gebruiken? Laat ons meedenken met jouw contentstrategie. Ook het schrijven van de content doen wij graag!