Digital Out of Home, toenemende interactie

Digital Out of Home, toenemende interactie Door Maarten op 16 februari 2016

Digital Out of Home (DOOH) groeit steeds verder door. Waar het een jaar of vijf geleden nog bekend stond onder de naam narrowcasting en veelal statische advertising campagnes betrof is Digital Out of Home inmiddels een volwassen online kanaal waarbij je steeds gerichter en efficiënter jouw doelgroep kan bereiken. Laten we aan de hand van een paar mooie voorbeelden eens kijken naar de mogelijkheden die Digital Out of Home momenteel heeft.

Digital Out of Home, ATL of BTL?

Het gebruik van Digital Out of Home wordt voor online marketeers steeds interessanter. Programmatic buying is natuurlijk al een paar jaar mogelijk, maar de technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen zorgen ervoor dat je als adverteerder binnen DOOH steeds meer gebruik kan maken van realtime advertising. Het betekent wéér een volgende stap in het personaliseren van je reclameboodschap gecombineerd met een verdergaande interactie met jouw doelgroep, waarmee de effectiviteit van DOOH in een cross mediale campagne steeds meer wordt gewaardeerd en toegepast.

DOOH, personalisatie 2.0

Interactie met de doelgroep, zodat je potentiele klant jou leert kennen en je een relatie kunt opbouwen met je klant, dat is waar marketeers dagelijks om te doen is. De huidige mogelijkheden van DOOH geven online marketeers steeds meer de gelegenheid om deze interactie op te zoeken. Hieronder een viertal voorbeelden die de steeds verdergaande personalisering van DOOH advertising goed weergeven.

Google’s DOOH experiment

Een sterk, recent voorbeeld van (digitale) interactiviteit is een experiment dat Google momenteel uitvoert in Engeland. Voor een aantal digitale billboards op triple-A locaties Londen worden advertenties verkocht die gebruik maken van Google’s Double Click technologie. Deze techniek is gebaseerd op historische en actuele data om te bepalen welke advertenties op een specifiek moment op bepaalde billboards getoond worden. Data als weer, publiek, reisinformatie en sportuitslagen zijn bepalend welke advertentie ingezet wordt, een uniek en interessant experiment!

Google’s DOOH experiment

Citymarketing in optima forma

Een perfect voorbeeld van realtime digitale interactie met het publiek is de marketing campagne van Graubünden Tourism. Naast traditionele advertising hebben ze ook DOOH gebruikt om de dialoog aan te gaan met het publiek. Live interactie met een inwoner van de regio die mensen uitnodigt naar zijn dorp te komen levert betrokkenheid op interactie op, DOOH zoals het bedoeld is!

DOOH, interactie met je mobiel

Interactie met de consument via DOOH lokt vaak leuke reacties uit en is vaak gericht op vermaak van de ontvanger. Door het publiek zelf controle te geven over wat er gebeurt verhoogt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat de campagne nóg meer impact heeft. Het is alweer een paar jaar geleden, maar de DOOH campagne rondom de première van Despicable Me 2 in diverse Europese landen is daar een perfect voorbeeld van. Doordat de acties van het publiek vaak ook gedeeld werden via social media was het bereik van deze campagne enorm!

Je eigen naam en boodschap zien is altijd leuk. De app ‘Beeld van’ speelt hierin door je met je mobiel toegang te geven tot een digitaal scherm bij jou in de buurt. Hier kun je je persoonlijke boodschap voor iemand achterlaten, die dan voor iedereen zichtbaar is, personalisatie via DOOH!

Het is duidelijk dat de ontwikkelingen op het gebied van DOOH in sneltreinvaart doordenderen. Locatie based targeting, realtime advertising en digitale, interactieve campagnes in het Out of Home medialandschap zijn voor de huidige online marketeers niet meer weg te denken uit cross mediale campagnes. Helemaal door de combinatie met sociale media wordt het bereik van dergelijke campagnes zwaar uitvergroot.

Wil je meer weten over DOOH en welke rol Immense kan spelen bij het inkopen en opzetten van deze realtime display campagnes? Neem dan contact op met ons via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!