DMEXCO 2019: Immense was weer van de partij

DMEXCO 2019: Immense was weer van de partij Door Jochem op 23 september 2019

Op woensdag 11 september was het weer zover voor het online marketingteam van Immense. DMEXCO 2019, de jaarlijks terugkerende zoektocht naar de laatste online marketing trends en ontwikkelingen, stond namelijk op het punt van beginnen. Gedurende de tweedaagse Digital Marketing EXpo & COnference in Keulen zoemden er wederom een groot aantal buzzwords door de zalen van de Koelnmesse. Termen zoals Voice, Video en Kunstmatige intelligentie voerden (nog steeds) wat ons betreft de boventoon.

Was je dit jaar niet aanwezig bij DMEXCO 2019? Dan heb je geluk. In dit blog nemen we jou in vogelvlucht mee langs de hoogtepunten van wat het Immense team in Keulen heeft beleefd. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Dag 1  - Video & Voice

Video Ads – Time to get serious

Na in bijna 3 uur van Amsterdam naar Keulen te hebben gereden is het team van Immense er klaar voor om de eerste sessie van de dag bij te wonen. De naam van de sessie “Video Ads – time to get serious” zegt al genoeg. Gedurende deze sessie gingen onder andere Norm Johnston (CEO bij Unruly) en Jim Piercy (Creative Director bij The Trust) met elkaar in gesprek en deelden ze hun visie over onder andere cross device video en personalisatie van video. De 3 belangrijkste punten die tijdens dit panelgesprek naar voren kwamen waren:

  1. Weet van te voren wat je met de inzet van welke video op welk platform wilt bereiken.
  2. Creëer cross device relevantie met jouw video content.
  3. Personalisatie is belangrijk, maar het is geen doel op zich. Zorg er allereerst voor dat jouw videocontent van goede kwaliteit is. Personalisatie verandert slechte videocontent namelijk niet in goede content. 

DMEXCO 2019 - Video Ads

Voice is the New Click 

Na de eerste sessie van de dag moesten we snel door naar het volgende seminar “Voice is the New Click”. Het seminar begon met een presentatie van de CEO van Instreamatic. Dit bedrijf, opgericht in 2014 met San Francisco als thuisbasis, heeft door gebruik van kunstmatige intelligentie de inzet van Voice ads meetbaar gemaakt. Door gebruik te maken van hun Voice Dialogue Marketing Platform wordt het inzetten van Voice ads en het meten van het effect van deze advertenties inzichtelijk gemaakt. 

Na deze presentatie volgde een interessant panelgesprek waarin de nog te nemen drempels en de toekomst van voice marketing werden besproken. In dit gesprek kwam naar voren dat veel bedrijven nog te onwetend zijn als het gaat om voice marketing. Er zijn inderdaad nog niet veel best practices of case studies met betrekking tot dit onderwerp voorhanden. Deze “struikelblokken” werken tegelijkertijd ook weer motiverend om juist te beginnen met de inzet van voice ads. Waarom zou je wachten totdat de concurrentie jou voor is?

Dag 2  - Data driven marketing & Customer trust

Einstein’s effect on Marketing – When physicists think about marketing

Het eerste seminar van de dag was direct raak. In dit seminar, gegeven door Mathias Elsässer (Director Data Driven Marketing bij PWC) werd in 45 minuten tijd verteld hoe hij als natuurkundige bij PWC terechtkwam en deze organisatie in een aantal jaren tijd om wist te zetten naar een goed geoliede en op data gedreven organisatie.  

Een internationaal bedrijf omzetten naar een volledige data driven operatie klinkt als onbegonnen werk. Maar Mathias benadrukte dat wanneer je een goed fundament, de juiste tooling en de juiste mensen bij elkaar hebt, deze klus een stuk eenvoudiger wordt.

DMEXCO 2019 - Data driven marketing

Customer trust met Jason Rose, CMO bij SAP en Tino Krause MD bij Facebook DACH

Heb je als organisatie reeds een data driven marketing structuur geïmplementeerd, dan is het hebben van interne richtlijnen rondom data en privacy minstens zo belangrijk.  In een tijd waarin de AVG (en recent de SCA) wetgeving van kracht is geworden en er meerdere schandalen rondom data en privacy naar buiten zijn gekomen, kon een stevig panelgesprek rondom dataverantwoordelijkheid natuurlijk niet ontbreken op DMEXCO 2019.

Tijdens dit panelgesprek kwam de veelgebruikte metafoor naar voren van de autofabrikant die ook niet verantwoordelijk is voor de bestuurder die dronken achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt. SAP en Facebook hamerden er in dit gesprek in ieder geval wel op dat ze alle zeilen bijzetten om hun verantwoordelijkheid binnen dit domein te pakken.

Bij SAP moet iedere werknemer verplicht een bijscholingstraject volgen met betrekking tot dataverantwoordelijkheid. Op deze manier legt SAP de verantwoordelijkheid bij zijn werknemers neer. In het panelgesprek benadrukt Facebook dat het onderwerp van “fake news” zo goed als het kan momenteel wordt bestreden, Alleen al in 2019 zijn er in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland 1,3 miljard fake Facebook accounts gesloten.

Over en uit voor DMEXCO 2019

Bovenstaande punten zijn zoals eerder benoemd alleen de highlights van het bezoek van Immense aan DMEXCO 2019. Wanneer we de inzichten en learnings van voorgaande jaren vergelijken met de editie van dit jaar, kunnen we concluderen dat voornamelijk de doorontwikkeling van de grote trends zoals Voice en AI dit jaar centraal stonden.

Wil je meer te weten komen over onze avonturen op DMEXCO 2019 of hoe Immense de vertaalslag maakt van de grote trends naar daadwerkelijke implementatie voor onze klanten? Plan dan een afspraak in met Vincent via 020-7372421. Hij vertelt jou hier graag meer over.