Doe zelf marktonderzoek met de Google Consumer Surveys tool

Door Maarten op 10 april 2014

Wat vinden je klanten eigenlijk van het ontwerp voor je nieuwe logo of productverpakking? Hoe kun je het beste je producten prijzen? Zijn je klanten tevreden over de service die je verleent? Weten hoe je klanten over je bedrijf denken is een belangrijke succesfactor van je business. Een diepgaand marketing onderzoek laten uitvoeren kost echter vaak veel tijd en geld. Met de Consumer Survey tool van Google kun je nu gemakkelijk zelf enquêtes uitvoeren. Met snelle resultaten en behapbare kosten!

Hoe werkt Google Consumer Survey?

Google lanceerde de Consumer Survey dienst al eerder in de Verenigde Staten. Dit jaar wordt de GCS tool in 40 landen uitgebracht, waaronder Nederland. Met deze tool kunnen bedrijven eenvoudig zelf online onderzoek doen en erachter komen hoe de doelgroep over hun producten of diensten denkt. De onderzoeksvragen worden op verschillende websites getoond, deelnemende respondenten krijgen als beloning gratis toegang tot kwalitatieve content. Nieuwsartikelen, muziek of video’s bijvoorbeeld. Als bedrijf betaal je alleen voor beantwoorde vragen. Dit kan al voor 0,10 cent per antwoord, wat het onderzoek relatief goedkoop maakt. Google anlayseert vervolgens automatisch binnen een paar uur alle antwoorden. Zo kun je in slechts een paar dagen je eigen onderzoek uitvoeren. 

In 3 stappen

Type je vraag in, kies het aantal antwoorden en start het onderzoek. Zo simpel is het. De tool biedt tien verschillende vraagstelingen, uit standaard formats zoals multiple-choice en open vragen. De target opties bestaan uit een keuze voor het land, waarbij je demografische parameters gebruikt of een screeningvraag. Demografische parameters bestaan uit leeftijd, geslacht en woonplaats. Screeningvragen worden gebruikt om het publiek nog specifieker te maken. Elke respondent krijgt maximaal 10 vragen te zien.

Wat zijn de kosten voor GCS?

Een standaard enquete heb je al voor 10 cent per beantwoordde vraag, waarbij de vragen verspreid worden via het uitgekozen netwerk van online publishers. Heb je wat meer te besteden, dan kun je voor de op maat gemaakte enquete kiezen. Of stel je liever de vragen alleen aan je eigen bezoekers, dan is er nog optie drie waarbij de vragen alleen op je eigen website worden getoond.

Win – win

Elke respondent wordt niet meer dan 10 vragen per keer gesteld. Voor een relatief kleine investering kun je als deelnemer gratis bij kwalitatieve informatie komen. Maar de respondent is niet de enige winnaar. Ook de website-publisher die de informative beschikbaar stelt heeft er baat bij. Als publisher krijg je namelijk een vergoeding per gegeven antwoord. Zo kunnen websites toch inkomsten genereren, terwijl website bezoekers doorgaans weigeren te betalen voor content. Haal je als website-publisher geen 100 % respons, dan sluit Google je uit als feeder-site voor toekomstige Google Consumer Surveys. Tot slot is ook de opdrachtgever winnaar. Voor relatief lage kosten kun je zelf snel en eenvoudig een accuraat onderzoek uitvoeren.

GCS op mobiel

Op het web worden de onderzoeksvragen verspreid via een netwerk van hoogwaardige online nieuws- en/of entertainmentsites. Een grijze balk verschijnt over de content die pas wordt vrijgegeven als de vragen zijn beantwoordt. Via mobiel worden respondenten beloont met credits die ingeruild kunnen worden voor boeken, muziek en apps. Meedoen kan via de Google Opinion Rewards app. Door enquetes in te vullen verdien je ‘Opinion Rewards’ die je kunt inwisselen. De app wordt standaard geinstalleerd op alle Android toestellen. Dit betekent niet alleen dat je automatisch respondenten opbouwd, maar da took alle demograpische gegevens al bekend zijn.

Onze eerste indruk

Google Consumer Survey kan een hele interessante dienst zijn voor bedrijven en kostbare informatie opleveren. Deze tool biedt de mogelijkheid om je doelgroep beter te leren kennen zodat je beter in kunt spelen op hun wensen en meningen. En dat voor relatief weinig geld. Wel is het nog de vraag hoe betrouwbaar de resultaten zijn. De motivatie om snel content te kunnen bekijken of credits verdienen kan er ook voor zorgen dat vragen niet goed worden gelezen en antwoorden lukraak aangeklikt. De resultaten tot nu toe zijn veelbelovend, zo blijkt uit de uitleg in de white papers van Google. De introductie in Nederland mag wat ons betreft dan ook snel volgen. 

Meer weten over Google Consumer Survey? Neem dan eens een kijkje op de officiele site van Google.

Of bekijk dit filmpje: