Dynamische zoekadvertenties: de missende link binnen jouw campagne

Door Maarten op 21 november 2013

Zoekadvertenties genereren op basis van de aanwezige tekst binnen jouw websitepagina’s is nu ruim een jaar voor iedereen beschikbaar. Dit zijn semi automatische advertenties die de relevantie tussen advertentieteksten en landingspagina’s naar een nieuw niveau tilt.

Als adverteerder maak je een template op basis van vooraf geschreven advertentieteksten. De titel, display URL en landingspagina laat je via het algoritme van Google automatisch genereren. Ervaring leert dat dit over het algemeen leid tot procentueel minder mensen die de landingspagina direct verlaten (bouncerate). Het direct verlaten van de landingspagina betekend vaak dat er geen juiste match is tussen hetgeen waar men naar op zoek is. Andere indicatoren zijn het aantal bekeken pagina’s en de bezoekduur. Dynamische zoekadvertenties bieden uitkomst!

Dynamische Zoekadvertenties in de praktijk

Het voordeel is dat een website die veel conversiepagina’s bevat nu in een paar stappen elk een eigen advertentie krijgt. Dit natuurlijk naar de inzichten van het zoekmachine mechanisme. Het genereren van advertenties kan soms leiden tot irrelevant verkeer. De gehele website is namelijk onderdeel van jou campagne. Dit kan leiden tot het in gevaar brengen van de KPI’s en het budget van de adverteerder.

Google heeft daarom een zeker input nodig om betere aansluiting te vinden met de vraag van de zoeker en het aanbod van de adverteerder. Dit kan gedaan worden op drie manieren:

  • Het uitsluiten van zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waarop je niet gevonden wilt worden. Kunnen irrelevantie combinaties zijn met het product of dienst die je aanbied. Zoals een autodealer niet verward wilt worden met speelgoedauto’s.
  • Het uitsluiten van webpagina’s. Zoekers kunnen verwezen worden naar een landingspagina die wel de relevante inhoud bevatten, maar niet de potentie tot conversiemogelijkheden.
  • Verdere verfijning van attributen in relatie tot je campagne. Dit kan door middel van het opgeven van productcategorieën en bepaalde interne linkstructuur van je website. Een voorbeeld van een interne linkstructuur is merkennaam.nl/webshop/product. Dit zorgt ervoor dat je een afbakening maakt van je websitegedeelte die geschikt is voor jou campagne.

Om de zogeheten Dynamic Search Ad’s (DSA) te laten werken is het noodzakelijk om je SEO goed op orde te hebben. Google kan namelijk alleen gebruik maken van de content die geïndexeerd is. Zorg daarom voor een aanwezigheid van een duidelijke navigatie en een zoekmachinevriendelijke linkstructuur. Op deze manier kan optimaal gebruik worden van deze vorm van SEA.

Wil je meer informatie over wat Dynamic Search Ad’s voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl.