Enhanced Ecommerce: een praktische handleiding

Door Maarten op 20 oktober 2014

Afgelopen zomer presenteerde Google Analytics al de metamorfose van de vernieuwde Ecommerce. Omdat er nog mondjesmaat retailers de stap hebben genomen om te profiteren van de nieuwe mogelijkheden, zetten we speciaal voor jullie de voordelen op een rij. Met als bonus een handzame handleiding om over te stappen.

De nieuwe Ecommerce draagt de naam Enhance Ecommerce en doet precies wat de naam doet vermoeden. We kunnen genieten van geavanceerde rapportages op het gebied van winkelgedrag en betaalgedrag.

Geavanceerde rapportages

Kortgezegd geven de rapportages met betrekking tot het winkel- en koopgedrag meer inzichten met betrekking tot:

  • Welke producten worden bekeken
  • Waar de producten worden bekeken
  • Wanneer de producten in de winkelmand worden geplaatst
  • Hoe het koopproces functioneert
  • Waar de klanten precies verdwaald raken
  • Details betreft de betalingsmethoden

Shopping behavior E-commerce

Om deze inzichten overzichtelijk in kaart te brengen heeft Google een compleet vernieuwde weergave geïntroduceerd: de zogeheten watervalweergave.

Essentiële update

In het dagelijks online koopproces proberen we de meeste Ecommerce uitdagingen te trotseren. Slimmere manieren te bedenken om potentiële kopers zo goed mogelijk te begeleiden in het aankoopproces. Het schokkende feit blijft dat gemiddeld 7 van de 10 mensen die iets in het winkelmandje stoppen het traject niet voltooien. Enhanced Ecommerce biedt hier uitkomst.

Nuttige extra's

Enkele bijkomende features die Enhanced Ecommerce te bieden heeft:

  • Met het nieuwe refund systeem kun je met behulp van het uploaden van een .csv bestand of een API koppeling de complete cyclus meenemen in het systeem.
  • Je kunt productlijsten aanmaken om op de website bij te houden welke landingspagina’s en combinatie van producten zorgen voor het meest effectieve koopstimulans.
  • Het segmenteren van kopers, gebaseerd op hun activiteiten op de website om deze vervolgens opnieuw te benaderen d.m.v. advertenties.

Integratie in 3 stappen

Vooraf: voor de Enhanced Ecommerce is de zogeheten ec.js plug-in vereist. Deze moet worden toegevoegd worden aan de (let op) Universal Analytics trackingcode. De update naar GA Universal is dus een vereiste.

Stap 1: Plug-in laden
Doormiddel van het volgende stukje code activeer je de Ecommerce activiteiten: ga('require', 'ec');

Zorg dat je deze plaatst ná de Analytics Universal tracker en vóór de Enhanced Ecommerce code.

Stap 2: oude ecommerce code vervangen
De tweede stap is om alle pagina’s te voorzien van de nieuwe Enhanced Ecommerce code. Een voorbeeld van zo’n code ziet er als volgt uit:

ga('ec:addImpression', {
    'id': 'P12345',
    'name': 'Android Warhol T-Shirt',
    'category': 'Apparel/T-Shirts',
    'brand': 'Google',
    'variant': 'Black',
    'list': 'Search Results',
    'position': 1,
    'dimension1': 'Member'
});

Stap 3: activeren
De laatste stap is het inschakelen van Enhanced Ecommerce. Volg de stappenplan om Enhanced Ecommerce in te schakelen en de befaamde watervalweergave te tonen (zie afbeelding).

Enhanced Ecommerce setup

Haal meer uit Google Analytics

Immense heeft Google Gecertificeerde specialisten in dienst die jouw kunnen adviseren over de nieuwe Enhanced Ecommerce. Neem bij interesse contact op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl.