Facebook advertenties - Waarom je hier ook gebruik van moet maken!

Facebook advertenties - Waarom je hier ook gebruik van moet maken! Door Jochem Rutte op 21 augustus 2018

85% van de uitgaven aan online marketing gaat vandaag de dag naar Facebook en Google. Wanneer je wilt beginnen met online adverteren dan is het dus niet zo gek dat je direct denkt aan deze twee online giganten. In dit blog bespreken we in grote lijnen de mogelijkheden van Facebook advertenties voor jou als ondernemer. Benieuwd naar de mogelijkheden van Facebook advertenties en hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken? Lees dan snel verder.

Wat zijn Facebook advertenties en wat kan je er allemaal mee?

In het tweede kwartaal van 2018 maakten 2,23 miljard mensen wereldwijd actief gebruik van Facebook. De gemiddelde Facebook gebruiker brengt iedere dag 20 minuten door op het platform (bron: Zephoria Blog). Deze twee cijfers onderstrepen alleen al de potentie van Facebook als middel om jouw doelgroep te kunnen  

 Naast het feit dat veel mensen dagelijks actief zijn op dit platform ligt de kracht van Facebook advertenties in het zeer specifiek in kunnen zoomen op een doelgroep. Alleen al op basis van de eerste informatie die men moet achterlaten bij het aanmelden op Facebook (geboortedatum en geslacht)  kan je precies bepalen welke advertenties aan welke doelgroep wordt getoond. Na de aanmelding op het platform verwerkt iedereen vaak nog meer informatie in hun profiel waar adverteerders dan weer graag gebruik van maken. Daarnaast vinden mensen over het algemeen een aantal pagina’s leuk en door gebruik te maken van deze welbekende “likes” kan je binnen de reeds samengestelde doelgroep nog verder inzoomen.

Naast het benaderen van een zeer specifieke doelgroep zit de kracht van Facebook ook in de magische kracht van de Facebook Pixel. Hiermee gaat adverteren op Facebook verder dan het platform alleen. Op het moment dat je de Facebook Pixel (een door Facebook aangeleverd stukje code) op jouw website hebt staan (uiteraard ingesteld volgens de nieuwe AVG wetgeving) dan kan je allereerst jouw rendement van ingezette Facebook advertenties goed meten. Als alles goed is ingesteld kan je het gedrag van mensen zien die via de Facebook advertenties naar jouw website zijn gegaan. Daarnaast kan je zien welk gedeelte van deze groep een aankoop heeft gedaan of zich bijvoorbeeld in heeft geschreven voor de nieuwsbrief.

Door op de juiste manier gebruik te maken van de Facebook Pixel is allereerst de groep die jouw website bezoekt, maar (nog) geen aankoop heeft gedaan interessant. Met behulp van de Facebook Pixel kan deze doelgroep op Facebook opnieuw worden benaderd met een ander soort advertentie om hen alsnog te motiveren over te gaan tot een aankoop in jouw webshop. Daarnaast is de doelgroep die jouw website bezoekt en wel een aankoop heeft gedaan ook zeer interessant. Van deze mensen weet je bijvoorbeeld welk product ze hebben gekocht. Door mensen via een Facebook advertentie een product te tonen dat goed bij het recent gekochte product past is dit een kans  om de omzetwaarde per klant te verhogen.

Welke plek hebben Facebook advertenties in de klantreis?

Als we kijken naar de plek waar Facebook advertenties normaal gesproken plaatsnemen in de klantreis, dan zien we dat Facebook in veel gevallen het best tot zijn recht komt in het begin en aan het einde van de klantreis. De kennismaking met het merk wordt in veel gevallen voor o.a. MKB of MKB+ gerealiseerd door Facebook advertenties. Direct verkopen via Facebook kan wel, maar wat we vaak zien is dat slechts 3% tot 4% van de doelgroep die nog nooit van een bepaald merk heeft gehoord direct over gaat tot aankoop. Op het moment dat slechts 3% tot 4% van jouw doelgroep een aankoop doet, gaat adverteren op Facebook geen winstgevend verkoopkanaal worden. 

Op het moment dat mensen jouw merk kennen en de website al eens hebben bezocht zijn Facebook advertenties een zeer krachtig middel. Het laatste wat je wilt is dat het contact tussen jou en de potentiële klant verloren gaat op het moment dat men de website verlaat zonder een aankoop te doen. Niet kopende websitebezoekers zijn bij het verlaten van de website op dat moment blijkbaar nog niet klaar om te kopen. Door aan deze groep een Facebook advertentie te tonen met een speciale korting of door hun een andere reden te geven om jouw website weer te bezoeken is de kans op het realiseren van een aankoop/inschrijving vele malen groter.  

 

Wat adviseert Immense?

Het inzetten van Facebook advertenties is voor bedrijven die actief zijn in zowel de B2C als de B2B markt een kans die je niet mag laten liggen. Zo nu en dan horen wij ondernemers nog wel eens zeggen dat hun doelgroep niet op Facebook zit. Aangezien Nederland momenteel 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers telt is de kans echter klein dat ze níet op Facebook zitten. Wij zijn ervan overtuigd dat met de ontelbare mogelijkheden binnen Facebook iedere doelgroep te vinden is.

Op welke manier de inzet van Facebook advertenties het meest rendabel voor jouw onderneming is moet per individueel geval worden bekeken. Hoe klein of groot jouw onderneming ook is, het niet gebruikmaken van Facebook advertenties is in ieder geval een gemiste kans.  Mocht je nu denken, dit wil ik ook maar ik weet niet precies hoe? Treuzel dan niet en bel ons via 020-7372421 of vul het contactformulier in en dan zien we elkaar snel!