Facebook gaat commercieel met WhatsApp

Facebook gaat commercieel met WhatsApp Door Maarten op 27 augustus 2018

Facebook heeft een nieuwe koppeling gemaakt, ontwikkeld voor bedrijven zodat ze nog sneller en eenvoudiger via WhatsApp met hun klanten kunnen communiceren. Samen met deze Facebook Business API krijgen Facebook adverteerders daarnaast ook toegang tot advertenties die naar WhatsApp doorklikken, waarbij automatisch een vooraf gevulde WhatsApp chat wordt geopend tussen gebruiker en bedrijf. In dit blog meer over de laatste ontwikkelingen.

WhatsApp Business API

Met de nieuwe WhatsApp Business API is het voor bedrijven mogelijk om met end-to-end encryptie berichten te sturen naar bezoekers die via de app een chat starten met het bedrijf en naar mensen die om informatie hebben gevraagd. Berichten kunnen bijvoorbeeld ook op maat gemaakt worden met relevante, non-promotionele content, zoals afspraakherinneringen, evenemententickets of verzendbevestigingen.

Met de WhatsApp Business API kan je gratis via de chat antwoorden wanneer iemand jouw bedrijf een bericht stuurt. Doe je dit binnen 24 uur dan zijn deze berichten gratis. Op het moment dat een klant/bezoeker dit bericht weer beantwoordt (mochten ze het bericht überhaupt beantwoorden) gaat de cyclus van 24 uur weer in. Wacht je langer dan 24 met een reply dan worden er kosten in rekening gebracht. Ook voor de non-promotionele berichten betaal je als bedrijf een vast tarief. Stuur je als airline bijvoorbeeld een boekingsbevestiging naar je klant kun je ervan uitgaan dat dit bericht door WhatsApp belast wordt. WhatsApp geeft zelf aan dat de prijzen per land nogal kunnen verschillen, in een range van $0,01 tot $0,09 per bericht.

Gebruik van de nieuwe API

Volgens WhatsApp kunnen gebruikers elk bedrijf blokkeren en daarmee volledige controle uitoefenen op de berichten die ze ontvangen. Aan de bedrijfskant ondersteunt WhatsApp momenteel een aantal grote bedrijven in het gebruik van de Business API om de koppeling bij zoveel mogelijk gebruikers bekend te krijgen en binnen een korte periode succesvol te maken. Bedrijven als Uber, Singapore Airlines en e-commerce bedrijf Sales Stock zijn volop bezig de WhatsApp Business API te testen. Een woordvoerder van Sales Stock, een van de grootste e-commerce spelers in Zuid-Oost Azië, geeft aan dat in korte tijd communicatie via WhatsApp de grootste bron is geworden van inkomend verkeer. Momenteel wordt zo’n 90% van de berichten die door het bedrijf worden verstuurd ook gelezen.

Facebook Ads met WhatsApp integratie

In het verlengde van de WhatsApp Business API launch zal Facebook binnenkort via haar Ads Manager programma advertenties aanbieden die een WhatsApp chat openen wanneer er op geklikt wordt. Bezoekers kunnen bedrijven snel een whatsapp bericht sturen doordat er een vooraf opgezet scherm opent waarmee ze meteen de communicatie met jouw bedrijf kunnen opstarten. Facebook maakt het daarnaast ook mogelijk om een ‘click-to-message’ WhatsApp feature te integreren op de site en Facebook pagina.

De advertenties met WhatsApp integratie maken deel uit van Facebook’s Ads Manager. De rapportages geven dus ook aan hoeveel gesprekken er vanuit de advertenties gestart zijn en hoeveel berichten er daarbij zijn verstuurd. Facebook geeft aan dat in de loop van augustus deze ‘WhatsApp’ advertenties over vrijwel alle landen ter wereld worden uitgerold.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook Ads of het inzetten van social media in het algemeen? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!