Facebook straft click-bait berichten

Door Maarten op 27 augustus 2014

‘Je gelooft nooit wat de gevolgen zijn’

Facebook kondigde onlangs aan de zogeheten click-bait berichten aan te pakken. Je kent ze vast wel: berichten met een sensationele titel waarbij je het niet kan nalaten om erop te klikken. In het bericht staat alleen niets over het artikel zelf. En met een reden, je komt vaak op een oninteressante pagina terecht. Vervelend! En dat vindt Facebook ook.

Click-bait elimineren

Facebook vindt deze spamberichten zelfs zo vervelend, dat ze aangeven deze berichten volledig hopen te verwijderen van de nieuwsfeed. Facebook is bang dat normale content – waar je wel interesse in hebt – ondergesneeuwd raakt door de click-bait berichten. Hoe hoger de klikfrequentie, hoe prominenter een bericht immers in je nieuwsfeed in beeld komt. Facebook wil graag dat het meest interessante nieuws wordt getoond en gaat daarom ook zo streng optreden tegen click-baits. 

Wat zijn clickbaits?

Facebook definieert click-baits als volgt:
"Click-baiting is when a publisher posts a link with a headline that encourages people to click to see more, without telling them much information about what they will see. Posts like these tend to get a lot of clicks, which means that these posts get shown to more people, and get shown higher up in News Feed."

Click-bait Facebook voorbeeld

Hoe meet Facebook?

Facebook bepaalt of een bericht click-bait is door te meten hoeveel tijd bezoekers spenderen aan het lezen van een artikel. Het idee hierachter is dat content waardevoller is, wanneer er meer tijd aan besteedt wordt in plaats van meteen terug te keren naar Facebook. Dat laatste is bij click-bait berichten vaak wel het geval. Met andere woorden: het bericht was helemaal niet boeiend. Click-bait berichten worden enkel geplaatst om bezoekers te ‘lokken’, waardoor de content doorgaans niet interessant is. Ook wordt er gekeken naar hoe vaak het artikel gedeeld wordt en van commentaar voorzien, en dus niet alleen naar de klikfrequentie zoals voorheen wel het geval was. 

Onderzoek

Uit onderzoek bleek dat maar liefst 80 % van de gebruikers graag wil weten of het loont om op een link te klikken. Click-bait berichten vertellen vaak niet waar het artikel precies over gaat. Sterker nog: vaak maken ze hun opzienbarende koppen helemaal niet waar. 

Nieuwe manier van links delen

Het blijkt dat er veel vaker geklikt wordt op berichten die een stukje introtekst bevatten waar het artikel over gaat en automatisch de url van de bron wordt getoond. Niet iedereen vindt dit mooi en daarom plaatsen sommige paginabeheerders liever losse foto’s met een aparte link. Toch kun je nu beter de reguliere manier volgen. Dit krijgt in de ranking namelijk de voorkeur. Dat betekent dat berichten van deze pagina vaker getoond worden. Even opletten dus als je een eigen pagina of bedrijfspagina beheert!

Links plaatsen op Facebook

Reguliere manier 

Foutief links plaatsen Facebook

'Foutieve' manier 

Wat merk jij ervan?

Als jouw pagina een geschiedenis heeft van het plaatsen van click-bait headlines waar bezoekers niet veel tijd besteden aan het daadwerkelijk lezen van de content, dan moet je even opletten. Facebook geeft namelijk aan dat je bereik de komende maanden drastisch omlaag zal gaan. Plaats je geen click-bait berichten, dan hoef jij je ook geen zorgen te maken.
 
Heb je hulp nodig bij het plaatsen van aantrekkelijke Facebook berichten waar mensen op klikken? Laat onze specialisten dit voor je doen! Bel 020 - 737 2421 voor meer informatie.