Facebook Watch, het wachten waard?

Facebook Watch, het wachten waard? Door Maarten op 29 augustus 2017

Voor de meeste kenners heeft het wat lang op zich laten wachten, maar deze maand kondigde Facebook dan eindelijk haar eigen videoplatform aan, Facebook Watch. Daarmee gaat Mark Zuckerberg definitief de strijd aan met al bestaande, populaire diensten als YouTube en Netflix. Met ruim 2 miljard trouwe Facebook volgers jaagt de nieuwe videodienst haar concurrenten nu al flinke schrik aan. In dit blog antwoord op de vraag of dat terecht is.

Wat is Facebook Watch?

Het was natuurlijk al lang mogelijk om geüploade video’s en livestreams via Facebook te bekijken. Met Facebook Watch wordt er nu een nieuw tabblad toegevoegd, puur gericht op videocontent. Interessant gegeven is dat het platform een combinatie biedt van originele content en user generated content, anders dan bijvoorbeeld YouTube of Netflix. Door je eigen watchlist samen te stellen hoef je zo niets meer te missen van jouw favoriete programma of serie. Uiteraard krijg je ook regelmatig suggesties van Facebook voor videocontent op basis van wat je zelf kijkt en wat je netwerk leuk vindt.

Facebook Watch is op alle devices beschikbaar, video’s zijn te bekijken via je mobiel, desktop, laptop en ook als tv-app wanneer je interactief televisie kijkt. Facebook test het nieuwe platform momenteel onder een aantal gebruikers in Amerika. Wanneer Facebook Watch voor ons beschikbaar komt, is nog niet bekend.

Wat zit er achter deze nieuwe Facebook feature?

Toegegeven, deze titel verraadt enige achterdocht. Maar laten we eerlijk zijn, Facebook presenteert nooit een nieuwe feature wanneer het daar zelf ook niet een beetje beter van wordt. Volgens Facebook zelf moet het nieuwe platform vooral ‘discussies losmaken en mensen bij elkaar brengen’. Dat klinkt prachtig, maar laten we vooral niet andere, meer voor de hand liggende doelstellingen uit het oog verliezen door:

  • Gebruikers van YouTube en Netflix over te laten stappen naar Facebook.
  • Gebruikers meer tijd op Facebook te laten doorbrengen.
  • Nieuwe mogelijkheden om adverteerders aan zich te binden.

Kansen voor makers en adverteerders

Ben je zelf handig in het maken van videocontent dan kan Facebook Watch zeker interessant zijn. Als maker van videocontent krijg je 55% van de inkomsten die uit zogeheten mid rolls worden gegenereerd. Een percentage dat overigens vergelijkbaar is met wat YouTube content producenten biedt. Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vergoeding zijn dat je 2000 volgers hebt waaraan je minimaal 4 minuten live content hebt getoond, content dat door ten minste 300 kijkers ook daadwerkelijk live is gezien. Voldoe je hieraan dan kan je beginnen met het toevoegen van ads aan je (live)video’s. Om de vijf minuten worden mid roll ads van maximaal 15 seconden getoond. Zeker wanneer je als maker/bedrijf een vast terugkerend video-item kan presenteren met een duidelijke verhaallijn kan je in korte tijd een stevige groep followers opbouwen.

Voor marketeers bieden de 15 seconden mid roll ads uiteraard ook mogelijkheden. Door de vlucht van videocontent is het aanbod zo divers dat er genoeg content beschikbaar is om met gerichte targeting achter jouw doelgroep aan te gaan. Gesponsorde content is nu nog alleen mogelijk om aan te bieden door de maker van de content zelf.

Wie gaat er met de gunst van de kijker vandoor?

Facebook, YouTube, Netflix of toch gewoon de ‘ouderwetse’ televisie, gezien de gebruikers wereldwijd is het wel een strijd die écht ergens over gaat. Puur kijkend naar de bereikcijfers, 2 miljard actieve Facebook gebruikers vs. ruim 1 miljard YouTubers, is het interessant om te kijken of er inderdaad een verschuiving gaat plaatsvinden richting het nieuwe Facebook platform. Daarnaast is het goed mogelijk dat Facebook het verschil gaat maken door livestreams, originele- en user generated content achter een nieuw tabblad in de huidige interface aan te bieden. De kracht van de Facebook community en de manier waarop deze content beleefd wordt kan best weleens als prettiger worden ervaren vergeleken met YouTube en Netflix.

Met het aanbieden van premium content zal Facebook Watch ook een serieuze bedreiging gaan vormen voor Netflix en de traditionele tv-zenders. Zeker wanneer het naadloos is afgestemd op jouw voorkeuren en interesses is Facebook Watch straks wellicht nog het enige kanaal dat je nodig hebt om in al jouw videocontent behoeften te voorzien. Iets teveel enthousiasme voor een platform waar we nog niet eens kennis mee hebben gemaakt? Misschien wel, de nabije toekomst zal het uitwijzen. We houden je in ons blog op de hoogte van de ontwikkelingen.

Wil je meer weten over (video)content marketing en hoe dit voor jouw bedrijf kan werken? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek.