Featured snippets, SEO proof

Featured snippets, SEO proof Door Maarten op 25 augustus 2016

Sinds een aantal maanden heeft Google in Nederland featured snippets uitgerold. Deze feature van Google die een prominente plek heeft gekregen op de zoekresultatenpagina zal je zeker aanspreken als je momenteel druk bezig bent jouw website te optimaliseren. Laten we eens wat dieper ingaan op het fenomeen featured snippets en wat het voor jou kan betekenen.

Wat zijn featured snippets?

Featured snippets zijn niets meer dan letterlijke antwoorden op zoekopdrachten die als vraag ingevoerd worden bij Google. Doordat de techniek achter de zoekmachine van Google zich steeds verder blijft ontwikkelen zijn de zoekresultaten ook steeds beter afgestemd op de vraag waar je als bezoeker antwoord op wilt hebben. Een featured snippet, vrij vertaald ‘uitgelicht fragment’, is een stuk tekst van jouw website die als zoekresultaat getoond en direct aansluit op de informatie waar de bezoeker naar op zoek is. Het spreekt voor zich dat hoe relevanter en compleet de informatievoorziening op jouw site is, des te groter de kans dat featured snippets van jouw site als zoekresultaten getoond worden. SEO in optima forma!

Wat zijn Google featured snippets?

SEO kansen met featured snippets

De feature snippets staan helemaal bovenaan de zoekresultatenpagina, mits er natuurlijk advertenties worden weergegeven voor het betreffende zoekresultaat. In beide gevallen wordt de snippet met positie 0 aangeduid, een aanlokkelijk perspectief! Een logische, eerste gedachte zou kunnen zijn dat wanneer het antwoord op een gestelde vraag volledig en duidelijk wordt weergegeven dit de doorklik naar je website omlaag brengt. De resultaten tot nu toe laten echter zien dat de CTR naar de website juist stijgt, waarbij het voornaamste argument voor de hand ligt dat de weergegeven snippet, ondanks het relevante antwoord, toch uitnodigt om door te klikken naar de site op zoek naar meer details.

Maak je content snippet proof

Het is nog niet mogelijk om specifieke maatwerk snippets te maken, Google zal dus voorlopig de relevante informatie op jouw site matchen met de gestelde vragen. We gaan er stiekem al wel een beetje van uit dat je de content binnen jouw site zo hebt georganiseerd dat bezoekers weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen als ze op de site komen. Aangezien snippets worden getoond op informatieve vragen is het dan ook raadzaam een kennisbank (je persoonlijke Wikipedia versie) aan te maken binnen de site die antwoord geeft op vragen die jouw doelgroep mogelijk zouden kunnen stellen. Probeer daarbij elke beschrijving te beginnen met een vraag en antwoord zodat je de kans vergroot dat Google die koppeling ook maakt. Met een goed opgebouwde kennisbank sorteer je meerdere (SEO) effecten:

  • Je hebt de mogelijkheid een bezoeker te triggeren door te klikken naar je website doordat, wanneer een featured snippet wordt getoond, je deze bezoeker middels de content nieuwsgierig maakt naar overige mogelijkheden, gericht op zijn/haar specifieke situatie.
  • Door een volledig en relevant antwoord te geven op gestelde vragen laat je zien dat je een autoriteit bent op jouw terrein. De featured snippet zorgt er zo voor dat bij een volgende vraag of informatieve zoekopdracht jouw site top of mind zal zitten.
  • Een verhoogde kans op het tonen van jouw featured snippet zorgt er ook gewoonweg voor dat je op twee posities zichtbaar bent, een gegeven dat je SEO rankings in ieder geval geen kwaad zal doen!

Google Featured Snippets

De verwachting is dat de huidige opzet van de featured snippets slechts het begin is van een bredere uitrol. Waar het nu nog puur een informatieve insteek heeft zal Google op enig moment ongetwijfeld ook producten en diensten aan de featured snippets gaan koppelen. Het is daarom goed om nu alvast te testen of de ambitieuze rank #0 te realiseren is!

Wil je meer weten over featured snippets en de rol die ze mogelijk kunnen spelen binnen jouw SEO strategie neem dan contact op met Immense via 020-7372421. We vertellen je er graag meer over!