Geeft jouw site antwoord op de belangrijkste vragen?

Door Maarten op 09 april 2015

Elke bezoeker op je site is belangrijk. Het is een potentiele klant, die jij kunt overtuigen om iets te kopen of gebruik te maken van jouw dienst. Het liefst wil je dan ook een laag bouncepercentage. Want dat betekent dat jij de aandacht van je bezoeker hebt weten vast te houden. Hoe je dat doet? Simpel: zorg dat je deze drie vragen beantwoordt. Het liefst zo snel mogelijk!

3 cruciale vragen

Volgens de conversiewetten stelt elke bezoeker zich – veelal onbewust – drie belangrijke vragen. 

Waar ben ik?

Wat kan ik hier doen?

Waarom zou ik dat doen?

Door deze vragen te beantwoorden, zorg je dat bezoekers je site begrijpen. Een websitebezoeker wil helderheid. Doe je dit niet, dan zijn ze zo weer weg. De concurrent is immers met één klik te bereiken.

Snelle bevestiging

Op het internet wil iedereen zo snel mogelijk aan informatie komen. Bezoekers zijn ongeduldig en bovendien erg kritisch. Het is dus belangrijk dat je de belangrijkste informatie zo snel mogelijk geeft. Het liefst binnen 10 seconden. De eerste 5 seconden geef je antwoord op de vragen: waar ben ik en wat kan ik hier doen. Dit kan met verschillende soorten content, denk aan je logo, tagline, beeld en navigatie. Vooral de navigatie wordt nog weleens vergeten, terwijl dit juist heel direct een overzicht geeft van wat je allemaal te bieden hebt. De juiste mix van content geeft een bezoeker bevestiging dat hij of zij op de juiste site zit.

Solmar doet dit bijvoorbeeld goed.

Waar ben ik? Op de site van Solmar Tours (zie logo)

Wat kan ik hier doen? Naar verschillende bestemmingen een busvakantie, vlievakantie, excursie en rondreis of autovakantie boeken. (zie navigatie)

Waarom zou ik dat doen?

Wanneer de eerste twee vragen beantwoord zijn, dan heb je nog maar een paar seconden over om de belangrijkste vraag te beantwoorden: waarom zou ik hier iets kopen? Waarom moet iemand voor jou kiezen en niet de concurrent? Wat is jouw onderscheidende vermogen dat jou beter of anders maakt? Deze vraag kun je met verschillende soorten content beantwoorden. Een opsomming van je usp’s bijvoorbeeld, een aantrekkelijke pay-off, duidelijke h1 titel of overtuigende reviews van klanten. Alles om de klant jouw toegevoegde waarde duidelijk te maken. Jij begrijpt wat de klant wil en weet hoe je een oplossing kunt bieden. Je probeert hiermee niet direct een deal te sluiten. Je geeft een bezoeker echter wel het vertrouwen dat jij zijn of haar tijd waard bent om verder te lezen. 

Voorbeeld Solmar

Een pay-off is de zin die onder een logo staat waar een bedrijf de belofte aangeeft. In het geval van Solmar is dit de beste prijs. Een duidelijke reden waarom jij je reis bij Solmar moet boeken.

Heb je nog vragen over wat je wel of niet op je homepage moet zetten? Stel deze dan via info@immense.nl