Gericht adverteren met Amazon Posts

Gericht adverteren met Amazon Posts Door Maarten op 28 mei 2020

Ben je bedreven in maken van social content en sponsored posts? Binnenkort komt er een nieuw channel beschikbaar waar je nóg meer gebruikers mee kan bereiken, Amazon Posts. Met Amazon is er sinds enkele maanden in Nederland natuurlijk al een zeer interessant platform geïntroduceerd voor webshops. Amazon Posts kan jouw zichtbaarheid en succes op dit platform verder vergroten. In dit blog een korte vooruitblik hoe deze tool eruit zal komen te zien.

Wat is Amazon Posts?

Amazon Posts stelt jou als marketeer in staat om merkgerelateerde content te publiceren op relevante feeds binnen Amazon. Via de advertenties komen Amazon gebruikers rechtstreeks op een relevante landingpage waar ze jouw producten kunnen kopen. De tool biedt mogelijkheden om jouw advertentie op verschillende plekken te tonen, zoals jouw eigen merkpagina binnen Amazon, gerelateerde merkenpagina’s, op categoriepagina’s of specifieke productpagina’s. Kortom, Amazon Posts creëert een extra shopping feed voor adverteerders op het Amazon platform.

Hoe kan je als merk het beste met Amazon Posts omgaan?

Het grote voordeel van Amazon Posts is dat de tool handzaam is en het plaatsen van advertenties laagdrempelig. Amazon nodigt adverteerders daarmee in ieder geval van harte uit de tool te testen. Dat komt vooral doordat de specificaties van de advertenties op Amazon dezelfde zijn als voor andere kanalen zoals Facebook. Bij het uploaden van je content kan je zo vanuit de verschillende kanalen in één beweging door met Amazon Posts. Een andere manier om adverteerders enthousiast te krijgen is om nu nog geen kosten te rekenen voor het plaatsen van advertenties. Wanneer bezoekersaantallen gaan stijgen en de exposure flinke vormen aanneemt, dan is de kans natuurlijk groot dat er betaalde advertenties van gemaakt worden.

Waar je rekening mee moet houden is dat Amazon Posts je ook in staat stelt om te adverteren op de productpagina van de concurrent. De drijfveer van Amazon is ongetwijfeld om ervoor te zorgen dat je jezelf als adverteerder daartegen kan beschermen door zelf ook branded content te publiceren. Hoewel Amazon Posts veel lijkt op andere betaalde sociale netwerken biedt het niet de optie om content te liken of te delen, waarmee het dan ook wezenlijk verschilt van social media als Facebook en Instagram. Belangrijkste aspect daarvan is dat gebruikers zich op een platform bevinden dat voornamelijk benut wordt om te winkelen, niet voor sociale interactie. Daarnaast worden je advertenties niet in een social feed weergegeven tussen compleet verschillende posts, maar tussen advertenties van andere adverteerders. De noodzaak om goed te testen met verschillende CTA’s en productkenmerken wordt op Amazon Posts daarmee veel groter.

Mogelijkheden voor targeting

Wanneer je een advertentie gratis kan plaatsen dan is er altijd wel een beperkende factor in het spel. In het geval van Amazon Posts zijn dat beperkte mogelijkheden om te targeten en analyse van de prestaties. Amazon categoriseert advertenties automatisch, dus als adverteerder heb je niet volledige controle over de categorieën waar je in geplaatst wordt. Daarnaast geeft Amazon beperkte informatie vrij over hoe deze advertenties presteren. Je kan alleen afgaan op impressies, clicks en CTR. Er zijn geen gegevens beschikbaar over omzetten of orders die uit advertenties voortkomen, wat het moeilijk maakt te beoordelen hoe deze advertenties daadwerkelijk bijdragen aan de overall business.

Uitdagingen bij het inzetten van Amazon Posts

Er zijn niet echt specifieke uitdagingen bij het creëren van advertenties. De grootste uitdaging blijft uiteindelijk het gedrag van de koper beïnvloeden. Amazon is natuurlijk altijd een transactiegericht platform geweest, waar de consument iets kan kopen tegen een scherp tarief en het ook nog eens snel wordt bezorgd. De afgelopen jaren heeft Amazon de focus ook gericht op het consumentengedrag door merken hun verhaal te laten vertellen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat, tenzij Amazon deze elementen beter integreert in de volledige koopervaring, merken tot die tijd beperkt zijn in de interactie met potentiële kopers.

Conclusie

Wanneer je als merk in staat bent snel en voldoende social content te creëren dan is Amazon Posts een toegankelijke manier om een plek te veroveren binnen Amazon’s nieuwste initiatieven. Zolang het gratis is, is het natuurlijk een goede kans om te experimenten met creatieve advertenties. Verwacht alleen niet dat je inzichten opbouwt als het gaat om interactie en omzet. Wanneer je kijkt naar het grotere geheel dan is het voor Amazon een grote stap in het opzetten van een bepaalde vorm van merkinteractie binnen hun platform, waarbij Amazon Posts zich verder kan ontwikkelen met features om meer interactie met de shopper tot stand te brengen. Wordt ongetwijfeld vervolgd….