Gerichter targeten met Google Customer Match

Gerichter targeten met Google Customer Match Door Maarten op 01 februari 2016

Google Customer Match is alweer een paar maanden live, maar aangezien we er in onze blogs nog niet de aandacht aan hebben geschonken die deze nieuwe feature verdient schrijven we er nu meer over. We zoomen in deze blog wat dieper in op de mogelijkheden van Google Customer Match en wat het uiteraard toevoegt voor jou als adverteerder.

Google Customer Match, wat is het?

Als adverteerder ben je constant op zoek naar efficiënte mogelijkheden om nieuwe klanten binnen te halen of meer omzet te genereren bij je bestaande klanten. Google Customer Match geeft je de mogelijkheid om deze (nieuwe) klanten nog gerichter te bereiken door de beschikbare klantinformatie om te zetten in gerichte advertenties met de juiste boodschap op het juiste moment. Denk aan klanten die al een aankoop hebben gedaan of lezers van je nieuwsbrief, waarbij de kans op (herhalings)aankopen een stuk groter is. Google Customer Match speelt hier handig op in.

Hoe werkt Google Customer Match?

Met de Customer Match feature upload je beschikbare emailadressen als remarketinglijst binnen Google Adwords. Vervolgens worden de data die aan deze emailadressen verbonden zijn gematched met bestaande Google profielen, waarna uit privacyoverwegingen de emailadressen direct weer verwijderd worden. Je kunt voor deze profielen gerichte campagnes inzetten binnen de Google kanalen YouTube, Gmail en Google Search, op elk gewenst apparaat (desktop, laptop, tablet en mobiel).

Google Customer Match

De voordelen van Google Customer Match

Nóg gerichter targeten, nóg specifieker jouw doelgroep bereiken, dat is wat je met Google Customer Match bereikt. De voordelen zijn onmiskenbaar:

  • Klanten zijn gericht te bereiken omdat de advertentie wordt aangepast en gericht op het kanaal en apparaat waarop de gebruiker op dat moment ingelogd is.
  • Instellen van hogere biedingen zodat je voor deze specifieke groep beter zichtbaar bent op bepaalde zoekopdrachten.
  • Met Google Customer Match kun je je ook specifiek op nieuwe klanten richten, bestaande klanten zijn uit te sluiten.
  • Google Customer Match maakt automatisch ‘similar groups’ aan. Dit stelt je in staat je te richten op nieuwe klanten die overeenkomen met bestaande klantprofielen.

Naast alle genoemde voordelen is het mooie van Google Customer Match ook nog eens dat het heel eenvoudig en snel is in te richten, mits je de beschikbare CRM data natuurlijk wel hebt verwerkt in een overzichtelijk bestand.

Google Customer Match, een aantal aandachtspunten

Ben je ook van plan Google Customer Match in te zetten dan dien je nog wel op een aantal praktische zaken te letten:

  • Te gebruiken mailadressen moet je als adverteerder zelf hebben verzameld. Deze zogenoemde first party data verkrijg je na goedkeuring van de klant. Dit kan zijn een bevestiging na aankoop van een product, downloaden van een app of inschrijving voor een nieuwsbrief. Het is raadzaam de bijbehorende data direct te segmenteren zodat je na het uploaden in Google Adwords direct verschillende doelgroepen specifiek kunt targeten.
  • Je dient zelf de lijst met emailadressen up-to-date te houden. Wanneer een klant aangeeft geen e-mails meer te willen ontvangen moet je het adres ook uit de Google Customer Match lijst verwijderen.
  • Alle mailadressen zijn geschikt om te uploaden binnen deze feature, dus niet alleen Gmail adressen, tenzij je ze uiteraard alleen wilt gebruiken voor Gmail Ads.
  • Enige beperking is voorlopig dat Google Customer Match nog niet gebruikt kan worden voor Google Shopping en in combinatie met andere remarketinglijsten.

Adwords Target Audience

Wat ons betreft is deze nieuwe feature van Google weer een stap vooruit in het behalen van online marketingdoelstellingen en zullen we Google Customer Match actief gaan inzetten voor onze klanten.

Ben je ook benieuwd wat Google Customer Match voor jouw bedrijf kan doen neem dan contact op met Immense via 020-7372421. We vertellen je er graag meer over!