Goede contentvoornemens voor 2017

Goede contentvoornemens voor 2017 Door Maarten op 08 februari 2017

Is jouw content al klaar voor 2017? Of ben je nog druk bezig met het doen van de broodnodige aanpassingen om de aanwezige content zo goed mogelijk te presenteren aan jouw doelgroep? Om optimaal in te spelen op de trends voor 2017 willen we graag de in onze ogen belangrijkste content issues met je delen.

Mobiel bepaalt

Voor veel bedrijven is het een pittige omschakeling: van content die ooit geschikt is gemaakt voor desktop en al jaren op diezelfde desktop wordt gelezen naar afgeslankte content geschikt voor mobiel, voor veel gebruikers tegenwoordig het enige medium waarmee ze content tot zich nemen. Het liefst ook nog eens geschreven in heldere, duidelijke taal die makkelijk te verteren is. Het schrijven van deze content is echter niet makkelijk, een aantal tips kunnen je wellicht op weg helpen.

Begin bij het begin

Beginnen bij het begin, letterlijk, is het beste wat je kunt doen wanneer je jouw content een make-over wilt geven in het nieuwe jaar. Neem daarom eens de tijd om vanaf je homepage kritisch door alle lagen van jouw website te gaan en de content op een aantal punten eens goed onder de loep te nemen. Denk daarbij met name aan de hoeveelheid content op de site (zijn er pagina's met duplicated content?), relevantie/actualiteit van de content en content die regelmatig ververst wordt (blogs/nieuwsartikelen), met als conclusie:

  • Met welke content ga ik actief aan de slag
  • Welke content laten we voorlopig met rust
  • Welke content voegt niets toe en kunnen we verwijderen

Scannen op toegevoegde waarde

Content scannen op toegevoegde waarde

Bij het aanpakken van de content op jouw website is het zaak je goed te verplaatsen in de lezer. Met welk doel komt de lezer op een bepaalde pagina terecht en geef ik de lezer dan ook voldoende en op de juiste manier de informatie waar naar gezocht wordt? Meer dan altijd zal de lezer nog sneller een webpagina scannen op voor hem/haar relevante informatie. Let daarom extra goed op de volgende content pijlers op een pagina:

  • Duidelijke koptitel, de lezer moet direct het gevoel krijgen dat deze pagina antwoord gaat geven op zijn/haar vraag.
  • Zorg er altijd voor dat de intro van de pagina visueel in orde is, zodat deze altijd opvalt en daarin uiteraard ook aangeeft wat de lezer op deze pagina kan terugvinden.
  • Witregels zijn een verademing in de tekst, ook al is de tekst in het mobiele tijdperk een stuk ingekort. Witregels geven de lezer de mogelijkheid om de content overzichtelijker te scannen.
  • Subtitles en duidelijke alinea's zorgen voor een duidelijke opbouw in de content en geven de content, mits goed opgebouwd, een natuurlijk verloop.
  • Gebruik van bullets of opsommingen is, mits relevant, altijd aan te raden. Makkelijk te scannen door de lezer en je kunt duidelijk aangeven wat jouw toegevoegde waarde is.

Focus, focus en nog eens focus

Content focus

Van nature willen we onze klant zo volledig mogelijk informeren. Er wordt dan ook nog steeds gedacht dat we zoveel mogelijk informatie over een mogelijke klant uit moeten strooien. Niets is minder waar, de kracht van focus en juist het beperken van een overvloed aan informatie is essentieel. Elke pagina, maar ook elk stukje content op die betreffende pagina moet slechts één doel hebben en niet meerdere doelen tegelijk. Samen met deze focus is het ook van groot belang de meest belangrijke informatie bovenaan de pagina te zetten en deze in de loop van de pagina geleidelijk uit te rollen. Deze zogenaamde oprolbaarheid dient op elke pagina binnen jouw website weer terug te komen.

We hopen je met deze tips weer een beetje op weg geholpen te hebben naar meer focus en betere leesbaarheid van jouw content in het mobiele tijdperk. Mocht je eens met ons van gedachten willen wisselen over het vormgeven van de content op jouw website, neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!