Goede en slechte links: het verschil

Door Maarten op 29 november 2014

De veelbesproken Penguin updates strijden tegen het onnatuurlijk linken. Daarbij worden ‘slechte’ links hard aangepakt, maar hoe weet je nu of een link goed of slecht is? Controleer je website en let op deze indicatoren bij het beoordelen van je bestaande links. Zo voorkom je een straf van Google en kun je meteen je vindbaarheid verhogen.

Onnatuurlijke links: verwarrend!

Een link die zonder de hulp van de website eigenaar is opgebouwd, wordt als een natuurlijke link beschouwd. Een onnatuurlijke link wordt door Google gezien als een link die probeert om de zoekmachineresultaten te beïnvloeden. Ontdekt Google een onnatuurlijk linkpatroon op een site, dan kan dat de ranking van een website nadelig beïnvloeden. Het verwarrende van deze term is dat een slimme SEO-specialist op een onnatuurlijke wijze goede links kan verkrijgen. Hoewel de manier waarop de link wordt verkregen onnatuurlijk is, is dit niet per definitie een ‘slechte’ onnatuurlijke link. Een link is namelijk niet onnatuurlijk of slecht, omdat deze met de hulp van een ander verkregen is. Een link is slecht als deze misleidend of manipulatief is.

Goede of slechte link?

Dan komen we op het volgende probleem: wat is nu precies misleidend of manipulatief? Met deze indicatoren kun je zelf beslissen of een link goed of slecht is. Controleer je externe en backlinks op de volgende factoren:

Dezelfde anchor tekst
De tekst die gebruikt wordt om mee te linken, wordt de anchor tekst genoemd. Wanneer een website veel dezelfde soort anchor teksten bevat, is dit voor zoekmachine een teken dat de links niet natuurlijk zijn verkregen en dus slecht zijn. Tip: Zorg dus voor genoeg variatie in de anchor tekst. Gebruik bijvoorbeeld meervoudsvormen en synoniemen. Let er ook op dat de tekst rondom de link niet overal hetzelfde is. 

Wederzijds linken
Zoekmachines vinden het zeer verdacht als beide sites links toevoegen rond dezelfde tijd. Dit wijst op een gemaakte afspraak en dus manipulatie.

Veel links vanaf 1 domein
Normaal gesproken komen links van verschillende IP-adressen. Wanneer een grote hoeveelheid links van hetzelfde IP-adres komen, dan wijst dit op een uitwisseling van links. Zeker wanneer deze links in korte tijd zijn geplaatst.

Diversiteit
Google kijkt heel sterk naar de variatie van de backlinks. Waar komen deze vandaan? Google ziet het liefst dat je site door veel verschillende soorten websites wordt aangeraden. Groote en klein, net gestart of juist een jarenlange betrouwbare site. Blogs , websites, forums, persberichten, social media. Links naar je homepage, maar ook naar andere interne pagina’s van je site. Hoe meer diversiteit, hoe groter je geloofwaardigheid.

Footer links
Links die in de footer staan zijn vrijwel altijd met opzet geplaatst en dus niet natuurlijk. De waarde van deze links is daarom vaak minder hoog. Echter zijn footer links wel nuttig voor de bezoeker. Gebruik ze daar dan ook voor en niet voor zoekmachine manipulatie. Bij twijfel kun je altijd een nofollow tag gebruiken. 

7 vragen om een linkpartner te selecteren

1. Bevat de site teksten gerelateerd aan het onderwerp van mijn site?

2. Heeft de site een hoge pagerank? Het effect van een link is groter, wanneer dit van een pagina afkomt met een hoge pagerank.

3. Wordt de pagina waar je een link op wilt plaatsen wel geindexeerd door Google?

4. Hoeveel waarde heeft de pagina binnen de site waar je een link op wilt zetten? Het liefst wil je een pagina met een hoge waarde, bijvoorbeeld een pagina waar intern naar gelinkt wordt vanaf de homepage.

5. Hoeveel uitgaande links bevat de pagina al? Zorg voor minimale ‘concurrentie’ en dus zo min mogelijk uitgaande links op de pagina waar jij zelf een externe link van wilt hebben.

6. Wanneer is de site opgericht? Een nieuwe site moet zijn betrouwbaarheid nog bewijzen. Dit kun je controleren op: www.whois.domaintools.com.

7. Is de site geen FFA site? Bij een FFA site mag iedereen een link plaatsten. Hier heb je helemaal niets aan, deze sites worden namelijk door zoekmachines gemeden.

8. Wat is de Domain Trust van een site? Dit geeft aan hoe betrouwbaar een site is in ogen van een zoekmachine. Je maakt meer kans om beter gevonden te worden als je externe links ontvangt van sites die als betrouwbaar zijn bestempeld.

Actie! Linkcontrole

Bekijk je website nog eens goed en loop grondig al je links daar waar je zelf naar linkt en die naar jou linken. Hoe je dit controleert en op welke manier je het beste afstand kunt doen van slechte links lees je in het artikel over de Disavow Tool.

Wil jij met linkbuilding je vindbaarheid vergroten? Neem dan vrijblijvend contact op met Immense via info@immense.nl.