Google adblocker, wat staat ons te wachten?

Google adblocker, wat staat ons te wachten? Door Maarten op 27 september 2017

Zonder tegenbericht verwachten we nog steeds dat Google de plannen doorzet om begin 2018 de eerder aangekondigde adblocker te introduceren in Chrome. In Amerika verschijnt de adblocker al incidenteel in de Chrome Canary app voor Android toestellen, een signaal dat het waarschijnlijk niet meer lang duurt voordat het als bèta-versie beschikbaar komt voor een grotere groep gebruikers. In dit blog meer over wat ons met de Google adblocker te wachten staat.

Het idee achter de Google adblocker

De basisgedachte achter de Google adblocker is dat ‘storende’ advertenties geweigerd gaan worden om de gebruikservaring van bezoekers verder te verhogen. We moeten dan met name denken aan continu afspelende video-ads met eigen volume of advertenties die je complete scherm overnemen. De adblocker zal zowel op mobiel als desktop gaan werken. Google zelf spreekt trouwens liever van een adfilter, omdat er uiteraard nog steeds advertenties weergegeven kunnen worden, zolang ze maar voldoen aan de vereisten die Google stelt. Is dit weer een poging van Google om nog meer grip op de advertentiemarkt te krijgen in haar eigen voordeel? Het antwoord hierop is een volmondig ja, toch hoeft de introductie van de adblocker niet per se nadelig uit te pakken.

Google als scheidsrechter

De grootste zorg is dat Google met de introductie van de adblocker haar toch al riante machtspositie nóg verder versterkt. Google bepaalt immers welke advertenties wel of niet worden vertoond. Om de schijn niet al te veel tegen te krijgen heeft Google bepaald dat het niet alleen als scheidsrechter zal optreden, maar dat een heuse Coalition for Better Ads controle zal uitoefenen. Uiteraard wel met Google als voorzitter, aangevuld met grote mediabedrijven als Facebook en NewsCorp. Ondanks dat Google keer op keer benadrukt dat het zelfs haar eigen advertenties zal blokken mochten ze niet aan Chrome’s voorschriften voldoen, de algemene indruk is toch dat Google volledige controle krijgt over welke advertenties via Chrome verschijnen.

Vertrouwen in de oprechtheid van Google?

Het is logisch dat de komst van de adblocker met de nodige scepsis wordt ontvangen, toch willen we ook graag in de oprechtheid van Google geloven. Niet alleen gebruikers, maar ook publishers moeten van de adblocker gaan profiteren.

Verhoogde gebruikservaring door de adblocker

Drukke, storende advertenties leiden niet alleen ongelofelijk af tijdens het surfen, ze zijn meestal ook ‘zwaar’, waardoor de laadsnelheid van een website toeneemt. Door deze advertenties te weren profiteert de bezoeker van een snellere site en overzichtelijke advertenties die niet storend zijn en wellicht zelfs relevant zijn voor hetgeen ze naar op zoek zijn. Een ander voordeel is dat gebruikers niet meer zelf allerlei (betaalde) adblockers hoeven te installeren om irritante advertenties tegen te houden of moeten betalen om toegang te krijgen tot sites zonder advertentieweergave. Indirect profiteert Google hier natuurlijk wel van doordat steeds meer mensen gebruik gaan maken van de ‘opgeschoonde’ Chrome browser.

Publishers blijven overeind

Het compleet blokken van alle advertenties is een forse bedreiging voor het voortbestaan van veel websites, aangezien het overgrote deel afhankelijk is van advertentie-inkomsten. Met de Google adblocker wordt adverteerders en publishers de kans gegevens gebruiksvriendelijke advertenties te ontwikkelen en geld te blijven verdienen aan advertenties die een relevante toevoeging zijn op de beleving van de bezoeker. De vraag die voor de publishers op dit moment nog wel openstaat is of de adblocker ook gaat filteren op de hoeveelheid ads op een pagina.

De ware motieven van Google

De toekomst zal uitwijzen voor wie de Chrome adblocker het beste uitpakt. De critici die wantrouwig staan ten opzichte van deze ontwikkeling opperen al dat Google advertenties gaat blokken om adverteerders richting alternatieven te bewegen die Google in de kaart spelen. Denk aan tekstadvertenties en video-ads op YouTube. Oftewel, het bewust blokkeren van advertenties om er via andere kanalen beter van te worden. Daarnaast zal inderdaad moeten blijken of de advertenties die Google zelf uitserveert net zo kritisch worden beoordeeld als van derden. Terecht dat daar met gefronste wenkbrauwen naar gekeken wordt.

Wat wel vaststaat is dat de gebruikservaring van flink wat sites onmiskenbaar vooruit zal gaan door het blokkeren van storende advertenties. Maar dat juist Google, waar 89% van de omzet uit advertentieopbrengsten komt, voortaan ook gaat bepalen wat wel en niet voldoet aan hun eisen is voor veel tegenstanders een beangstigend vooruitzicht.