Google Adwords advertenties, eindelijk duidelijkheid...

Google Adwords advertenties, eindelijk duidelijkheid... Door Maarten op 23 februari 2016

Google heeft afgelopen vrijdag eindelijk duidelijkheid gegeven over de nieuwe weergave van Google Adwords advertenties op de zoekresultatenpagina. Na maanden van testen en speculatie alom over de onvermijdelijke op handen zijnde veranderingen zullen de advertenties aan de rechterkant verdwijnen. Daarnaast worden er vanaf heden niet drie, maar vier zoekresultaten getoond voor keywords met een hoog zoekvolume. 

Wat verandert er nu eigenlijk?

Eind 2015 verschenen er af en toe al vier advertenties op de Google zoekresultatenpagina. Het was bekend dat Google al langer aan het testen was en er een verandering aan zat te komen. De test is succesvol gebleken, aangezien de update met vier advertenties eerder in Amerika en de UK is uitgerold en per heden dus ook in Nederland zichtbaar is. Google geeft aan dat alleen bij zoekwoorden met hoog zoekvolume/commerciële waarde vier betaalde advertenties vertoond worden. Het valt ons tot nu toe echter op dat voor het merendeel van relevante zoekwoorden voor onze klanten vier advertenties te zien zijn.

Google Adwords

Google Shopping resultaten als uitzondering

Naast de toevoeging van een vierde betaalde advertentie verandert er ook wat aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina. Daar worden namelijk vanaf nu geen advertenties meer weergegeven, die verschuiven naar de onderkant van de pagina. De enige uitzondering is dat er aan de rechterkant nog wel Google Shopping advertenties worden weergegeven, mochten deze op basis van relevante keywords getriggerd worden. De verwachting is overigens wel dat deze lege ruimte door Google zeker niet onbenut zal blijven. Wellicht een extra mogelijkheid voor Google om ‘eigen’ producten te promoten? De toekomst zal het uitwijzen...

De veranderingen gelden overigens alleen voor de zoekresultatenpagina’s op desktop. Voor mobiel zijn er (vooralsnog) geen updates gepland.

Google Shopping

De belangrijkste gevolgen voor marketeers en gebruikers

De verwachting is dat de nieuwe opmaak van de zoekresultatenpagina een flinke invloed zal hebben, zowel op de user experience als de manier waarop online marketeers in de toekomst met Google Adwords zullen omgaan.

Minder kliks door minder vertoningen

In sterk concurrerende branches was het voorheen nog interessant om je te focussen op posities 4 tot en met 6, waarbij je een lagere CPC kon combineren met een fors aantal vertoningen. Met het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant verdwijnt dus ook deze tactische keuze. Je zult als adverteerder een stuk minder vertoningen en waarschijnlijk ook minder kliks realiseren wanneer je gemiddelde advertentiepositie op lager dan 4 uitkomt.

Stijgende cost-per-click

In het verlengde van bovenstaand zullen marketeers er alles aan doen om een toppositie te claimen binnen de zoekresultaten. De combinatie van schaarste en toenemende vraag zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de cost-per-click (CPC) voor deze posities flink zal stijgen, waardoor het voor veel adverteerders moeilijk zal worden om nog rendement uit hun Adwords campagne te halen.

Minder rendement uit organische zoekresultaten

Bedrijven die organisch goed scoren en daarmee veel bezoekers naar de website trekken zullen niet blij zijn met deze Google update. Door het toevoegen een vierde advertentie worden organische zoekresultaten letterlijk naar beneden gedrukt op de resultatenpagina. Op de meest gangbare beeldschermen met een grootte van 1366 x 768 pixels is er nu veelal nog slechts één organisch zoekresultaat zichtbaar. Soms laat Google echter ook nog afbeeldingen of locatieresultaten zien, waardoor organisch helemaal niet meer aan bod komt ‘boven de vouw’.

Hoe het beste met deze verandering om te gaan

Als bovenstaande effecten in de komende tijd bevestigd zullen worden, zullen er maar weinig bedrijven zijn die van deze Google update gaan profiteren. De enige adverteerders die hier waarschijnlijk niet direct door geraakt worden zijn de bedrijven die veel conversies halen met advertenties op topposities waarin branded keywords gebruikt worden. Voor de bedrijven die omzet haalden uit non-branded keywords op wat lagere posities en organische zoekresultaten is deze update echt slecht nieuws. Wat te doen?

Breng nog meer focus aan en maak strategische keuzes

Met deze Google update is het nóg belangrijker geworden om de focus te leggen op de best converterende zoekwoorden en ervoor te zorgen dat deze altijd in de top 4 zoekresultaten terug komen. Flink testen en durven bepaalde keuzes te maken op keyword/adgroup level wordt essentieel voor online marketeers/Adwords specialisten. Wanneer je verder het gevoel hebt dat, ondanks de verhoogde focus, het rendement op je huidige Adwords campagne onder druk komt te staan dan biedt een verschuiving van de aandacht naar Google Shopping wellicht uitkomst, mocht het voor jouw business ingezet kunnen worden uiteraard. Ondanks het feit dat Google Shopping zich sterk ontwikkelt zijn er nog wel kansen om je concurrentie hierin voor te blijven, zeker omdat Google Shopping advertenties dus nog wel aan de rechterkant van de resultatenpagina vertoond worden.

Stijging cost-per-click

Wat ons betreft is dit ook een goed moment om nog maar eens te benadrukken dat je je niet blind moet staren op alleen Google Adwords. Er zijn zoveel interessante online kanalen die je kunnen helpen met jouw online presence en het verhogen van het rendement uit online inspanningen. Ben je benieuwd welke mogelijkheden er nog meer zijn voor jouw bedrijf op online vlak? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek!