Google Adwords update: Expanded Text Ads

Google Adwords update: Expanded Text Ads Door Maarten op 04 juli 2016

De testfase is nog onderweg, maar binnenkort kunnen we weer een nieuwe update verwachten op het Google Adwords front. Met de lancering van Expanded Text Ads zet Google een volgende stap in het prominenter tonen van de advertenties binnen de zoekresultaten. Laten we eens bekijken wat er voor jou als adverteerder gaat veranderen.

Expanded Text Ads, waarom?

De nieuwe update van Google, naar eigen zeggen de grootste verandering sinds de introductie van AdWords 15 jaar geleden, richt zich met name op het mobiele zoekverkeer. Dit past helemaal in de ‘mobile-first’ strategie die Google de laatste jaren steeds meer toepast met als keerpunt de afschaffing van de advertenties aan de rechterkant afgelopen februari, waardoor de zoekresultaten over alle apparaten heen meer op elkaar zijn gaan lijken. Uiteraard worden de veranderingen daarom ook voor alle devices doorgevoerd.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Expanded Text Ads (ook wel kortweg met E.T.A.’s aangeduid) hebben, de naam verklapt het natuurlijk al een beetje, brengen flink wat veranderingen met zich mee, met name in de lengte van de advertenties. De belangrijkste kenmerken van Expanded Text Ads onder elkaar:

  • Expanded Text Ads bieden ruimte voor twee titels van elk maximaal 30 tekens. Een grote verandering als je bedenkt dat je nu één titel hebt van maximaal 25 tekens.
  • De beschrijvende regel zal gewoon één regel worden in plaats van de huidige twee beschrijvingsregels. Daarbij krijg je ook meer ruimte, 80 tekens ten opzichte van de huidige lengte van 70 tekens.
  • Je domeinnaam wordt automatisch uit de bestemmings-URL overgenomen worden, de kans op fouten wordt dan minder ten opzichte van het huidige handmatige toevoegen van de URL.
  • Je krijgt voor de zichtbare URL de mogelijkheid om twee verschillende URL-paden te kiezen, ook een extra ten opzichte van de huidige situatie.

Hieronder een voorbeeld van hoe deze aanpassingen er in de praktijk uit komt te zien:

Expanded text ads Google Adwords

Andere blik op AdWords door Expanded Text Ads

De kwaliteitsscore van de gebruikte zoekwoorden was natuurlijk altijd al belangrijk, met Expanded Text Ads worden ze nog belangrijker. Je krijgt als adverteerder immers de ruimte om meer tekst in je advertentie te plaatsen om daarmee nóg relevantere advertenties te schrijven. Met name de extra titel is een uitgelezen mogelijkheid om potentiele bezoekers extra te triggeren om op jouw advertentie te klikken. Daarnaast is deze update een goed moment om te kijken naar de volledige advertentietekst, niet alleen de headers. De extra ruimte geeft je namelijk de kans om meer USP’s te gebruiken. Kijk daarom goed naar de gebruikte teksten in extensies en zorg dat je zoveel mogelijk verschillende, relevante teksten maakt voor jouw doelgroep!

Expanded text ads

De toekomst van Google Expanded Text Ads

Wanneer de update voor iedereen uitgerold gaat worden is nog niet helemaal zeker, we kunnen dan ook nog niet al teveel zeggen over de implicaties van deze verandering. De eerste testresultaten laten al wel stijgingen in CTR zien tot wel 20%. Op zich niet vreemd, gezien de zichtbaarheid van de grotere advertenties ligt een hogere CTR ook wel in de verwachting. We zullen uiteraard de ontwikkelingen en mogelijke uitroldatum van de Google Expanded Text Ads scherp voor je in de gaten houden!

Wil je meer weten over hoe Google Expanded Text Ads ook voor jouw business kunnen werken? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!